Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2002 Passat, grei bil?

tosma

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en førstegangs bil. En jeg kjenner skal kanskje selge en Passat Sedan, 2002 modell, som er veldig bra vedlikeholdt. Bilen har fulgt all service og skal være i topp stand. Den har gått 214 000 km, og det er en dieselmotor på omlag 100 hester, vett dessverre ikke mer om type motor som er i bilen, men det kan jeg sjekke opp. Han vil ha 80 000 kroner for den. Høres dette greit ut med tanke på kilometerstanden?

Det jeg ser etter er en praktisk bil med litt plass som er komfortabel å kjøre. Jeg er snart 21 år og har da hatt lappen i 3 år. Lønne det seg å sette forsikringen på meg eller på en av foreldrene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en førstegangs bil. En jeg kjenner skal kanskje selge en Passat Sedan, 2002 modell, som er veldig bra vedlikeholdt. Bilen har fulgt all service og skal være i topp stand. Den har gått 214 000 km, og det er en dieselmotor på omlag 100 hester, vett dessverre ikke mer om type motor som er i bilen, men det kan jeg sjekke opp. Han vil ha 80 000 kroner for den. Høres dette greit ut med tanke på kilometerstanden?

Det jeg ser etter er en praktisk bil med litt plass som er komfortabel å kjøre. Jeg er snart 21 år og har da hatt lappen i 3 år. Lønne det seg å sette forsikringen på meg eller på en av foreldrene?

I følge rykter jeg har hørt, så er kanskje ikke en passat fra det årstallet det beste kjøpet man kan gjøre.

Har hør det er ofte problemer med forstilling og styrestag på disse bilene.

Jeg har ikke noe bevis for at dette er sant dog...

Lenke til kommentar

så lenge den har fulgt service heftet da har ikke km stand noe som helst og si. Men det du heller bør være obs på av kjøp av WAG generelt er understell og forstillig og alt dette der. Foringer slites fort og alt på understell har en tendens til og slites merkeli fort. Ellers så er passat en helt kanon bil!

kompis har passat 1.9tdi og den er helt ok. Er 2000 mod.. Og det med forsikkring, den kan du like gjerne ta på deg selv, da den ikke vil bli noe spessielt billigere vist du ikke regger den på deg selv, får du må spare deg opp bonus får at det blir billigere. Og forsikkring på denne typen bil er heller ikke så alvorlig dyr.

Men jeg vil kommentere prisen på bilen. Syns at 80000 var litt drøyt. Prøv og prut litt.

Endret av djanrune
Lenke til kommentar

Det verste problemet med Passat fra denne tiden er kanskje vannlekkasjene, som i verste fall kan nå inn til og ruste istykker bremseservoen. Dyrt å fikse, og ikke minst farlig.

Ellers kan du se etter en Mondeo? De er ikke feilfri de heller, men jeg ville ha følt meg tryggere med en slik.

Lenke til kommentar

Kjøpte en bra hodt passat 2000mod, fulgt servicehefter litt før vinteren kom i fjord som førstebil.

Jeg ga 45k, det var en 100hk 1.6 Sedan, 3B.

Den er veldig god å kjøre, passe sterk, veldig praktisk, utseendemessig bra osv. Og ikke minst komfertabel.

Veldig nice bil.

Men den går regelmessig i stykker.

Siden jeg kjøpte den har jeg byttet:

Byttet sikring til 12v inne i bilen: 2kr

Byttet ei eller anna divstang under bilen, 7000kr inkl arbeid på merkeverksted.

Skiftet lyspærer i frontlyktene 4-600kr (skikkelig Pro pærer).

Skiftet Sero Tannstang, servopumpe og bremseklosser, skiver foran, dette hadde kostet meg ca 23000kr med nye deler og slikt på merkeverkstedet. Jeg kjøpte dog brukte deler (Tannstang, pumpe) og fikk en til å montere det på for meg privat (4000kr kom arbeidet på, merkeverkstedet skulle ha ca 10000kr).

Så, det er absolutt en veldig fin bil, veldig veldig nice. men dyr å vedlikeholde.

Ting av reperasjoner som gjenstår:

- Gjerne riper i lakken på siden: sansynligvis herverk på skolen.

- Legge et blangt belegg over lakken som beskytter den.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Nå er det vel Passat fra 97-01 som er dårlige, 02 skal være bra etter hva jeg hørte fra Møller...

02-modeller og nyere sliter absolutt med sine ting de også. Det er en grunn til at VW/Audi er rikest representert i Biltema-katalogen når det gjelder forstillingsdeler og lignende. Ellers, VAG har lenge slitt med dårlige brytere og sensorer av forskjellige slag. VAG har også slitt med store variasjoner på bilene sine. Biler av samme modell, årsmodell og med like spesifikasjoner kan være svært forskjellige kvalitetsmessig. Men for all del, Passat er en praktisk og pen bil. OK å skru på er den også. Så skulle jeg hatt ny bruktbil i dag, valgt på grunnlag av utseende/design, kunne jeg absolutt valgt en Passat. Men nå har jeg finbil utenom og tar derfor til takke med en japse. Vil du ha en førstebil som statistisk sett holder bra og ikke bryr deg om bilen ser ut som et romskip, velg japse. Da får du gjennomgående billigere bilhold og mindre frustrasjoner.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at når en bil har gått 214 000km, har mest sannsynlig de fleste barnesykdommene blitt håndtert.

VW har blandt annet forbedret selve delene i multilinksystemet, og noen velger også å bytte ut delene med andre forsterkede komponenter.

Vi har gått i gjennom 3B/3BG de siste 4 årene, og det har ikke vært spesielt mye trøbbel. Det skal sies at den modellen vi har hatt mest trøbbel med, er den nyeste, som hadde gått kortest.

Vi hadde en liten situasjon da forstillingen knakk helt sammen, heldigvis gikk det ann å kjøre til verkstedet.

Når det kommer til motoren, 1,9TDI, så er det motor som kan gå meget langt hvis den har fått godt vedlikehold. Clutchen holder lenge, og girkassa også.

Lenke til kommentar

Så denne passaten ville vært et greit kjøp?

Jeg har prøvekjørt den litt nå i det siste, og jeg synes absolutt at det er en veldig komfortabel og fin bil. Likte spesielt giren og det lave drivstofforbruket. Har funnet ut at motoren er en 1.9 tdi med pumpedyse(?) på rundt 100 hester.

Endret av tosma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...