Gå til innhold

Nikon 16-85mm som bakfokuserer, ikke lett å få fikset gitt

Anbefalte innlegg

Heisann dere,

jeg har nylig kjøpt et pent brukt 16-85mm, som desverre det viser seg, bak fokuserer ganske betydelig. Om jeg bruker LW fokuserer det perfekt.

Fikk naturligvis ikke med kvittering - my bad, som ikke spurte om den.

Ringte først InterFoto, og da fikk jeg vite pr. telefon at dette kunne trimmes elektronisk, og jeg skulle bare levere inn objektivet til utbedring (for egen kost, 1 time, eller ca. 1000,-).

Når jeg dog kommer dit, så drar de på det litt i servicemottaket, og nå må jeg plutselig levere kamerahus også da det kan være noe feil med dette i tillegg. Neppe, siden det fokuserer perfekt med både 18-105mm og 70-200mm VR.

De begynner også å bable om det er verdt ¨å utbedre dette, som om det er opp til dem, og ikke kunden å ta den vurderingen. Betalte bare 2500,-, så om det koster en tusenlapp, så er ikke det noe stort problem.

Gir opp der da de ikke later til å ville ta imot det uten kamerahus også.

Prøver med deretter hos Japan Foto - da jeg mener å huske at det var der det ble kjøpt. Der var mottakelsen like kjølig, og også der var det nødvendig å levere med hus.

Ikke vet jeg, men jeg vil ikke at huset skal få bli tuklet med så lenge det er helt åpenbart at det er objektivet det feiler noe - dessuten må de jo ha det i ei drøy uke.

Hisser jeg meg opp over ingenting? Eller er det for mye forlangt å få utført jobben de pr. telefon informerte meg om at ikke var noe problem? (tenker nå på InterFoto)

Eller, kanskje det er noe galt med disse objektivene, som de ikke ønsker å fortelle rett ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra artikkel, som setter fokus på et lite kjent problem ;)

Men jeg mener nå at front/bakfokus er et kameraproblem!

Alle disse objektivene gjør jo ikke annet enn det kamera "tvinger" dem til. Det er kamera som fokuserer. Alle objektivene, også de som angivelig har en fokusfeil, kan fokusere helt fra nærgrensen til uendelig, og da kan de også fokusere rett foran eller rett bak et motiv som vi har stillt opp et eller annet sted, hvis vi ber dem om dèt.

Kamera derimot, er avhengig av at distansen lyset må gå for å treffe fasefokus-sensoren via speilet og opp, er nøyaktig like lang som det må gå for å treffe bildesensoren bak speilet når det vippes opp.

Der ligger kalibrerings-utfordringen!

I live-view med kontrastfokus er det jo aldri noen fokusproblemer med objektiver (hvis ikke motoren er gåen eller noe sånt) fordi "det du ser, er det du får"! Ingenting endrer seg, og ingen speil sender lys på forskjellige veier når det fokuseres eller eksponeres.

Det er jo derfor kameraprodusentene har lagt en fokusjustering til kamera, og ikke i objektivene.

Just my two cents ;)

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel. Kanskje den kan blåse litt av Sigma mytene også.. hører mye tullpreik om Sigma, men selv har jeg aldri vert misfornøyd med et sigma objektiv (har kun prøvd EX objektiver da om det har noe å si :p ) Et problem er jo at fokusjustering på de billige kameraene er av type umbrako skrue som er gjemt bak speilet (og er et sant helvete å komme til samt meget tidkrevende å få bra). Veldig deilig å oppgradere til 50d hvor mindre justeringer kan gjøres via menyer :)

Lenke til kommentar
Meget bra artikkel. Kanskje den kan blåse litt av Sigma mytene også.. hører mye tullpreik om Sigma, men selv har jeg aldri vert misfornøyd med et sigma objektiv (har kun prøvd EX objektiver da om det har noe å si :p ) Et problem er jo at fokusjustering på de billige kameraene er av type umbrako skrue som er gjemt bak speilet (og er et sant helvete å komme til samt meget tidkrevende å få bra). Veldig deilig å oppgradere til 50d hvor mindre justeringer kan gjøres via menyer :)

Trenger ikke glemme sigma fordommene helt enda, "de fleste" (som jeg har hørt om ihvertfall) sigma objektiver som feilfokuserer må sendes til rep for å justeres, det holder som oftest ikke med finjustering i kamera.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted at kamera sender en beskjed til objektivet om å foreta en etterjustering når bildet tas. Og det er den som feiler ved eksponering. Hvorfor objektivet skal foreta denne siste justeringen, skjønner jeg ikke helt.

Men det kan være en urban myth for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det da ha seg at ett og samme kamera fokuserer riktig med ett objektiv, men feil med ett annet?

Jeg har tre objektiver. To Nikon og ett Sigma. Nikonene treffer dønn på fokus hver gang. Sigmaen frontfokuserer. Hvordan kan dette være en feil med kameraet?

Lenke til kommentar

Hvordan kan det da ha seg at ett og samme kamera fokuserer riktig med ett objektiv, men feil med ett annet?

Jeg har tre objektiver. To Nikon og ett Sigma. Nikonene treffer dønn på fokus hver gang. Sigmaen frontfokuserer. Hvordan kan dette være en feil med kameraet?

Fordi kamera ikke klare å styre fokusen i det objektivet like nøyaktig som den klare å styre "sine egne" kjente. Det er jo et kjent problem med reverse engineering, og tredjeparts hardware.

Det er kamera som fokuserer, det er kamera som styrer sin egen eller objektivets fokusmotor basert på hva det "ser" i sin fokussensor. Objektivet har ingen egen vilje, det flytter linsene dit kamera ønsker.

Hvis Tomsi42 har rett i sin antagelse, er jo det absolutt en mulig feilkilde! Men jeg har ikke hørt noe slikt. Men det er jo i så fall fremdeles kamera som lager feilen.

Lenke til kommentar

Fordi kamera ikke klare å styre fokusen i det objektivet like nøyaktig som den klare å styre "sine egne" kjente. Det er jo et kjent problem med reverse engineering, og tredjeparts hardware.

Det er kamera som fokuserer, det er kamera som styrer sin egen eller objektivets fokusmotor basert på hva det "ser" i sin fokussensor. Objektivet har ingen egen vilje, det flytter linsene dit kamera ønsker.

Hvis Tomsi42 har rett i sin antagelse, er jo det absolutt en mulig feilkilde! Men jeg har ikke hørt noe slikt. Men det er jo i så fall fremdeles kamera som lager feilen.

Dette er riktig, det er jo derfor de dyre husene har mikrojustering.

Jeg mener likevel at feilen ligger hos objektivet i dette tilfellet da fokusfeilen er ganske langt hinsides det jeg ville regne som produksjonsavvik. Bare se på eks. ovenfor, dette er tross alt på drøyt 100m avstand med blender f/8.

Lenke til kommentar

For å få justert et objektiv til et kamera som bakfokuserer så må verkstedet ha både kamera og objektivet.

Når justeringen er foretatt så forandrer ikke det fokuseringen for andre objektiver på samme kamera.

Bak fokusering opptrer når kamera AF og og fokusmotor ikke er samkjørte. Man kan ofte fremdeles fokusere objektivet skarpt.

Sånn som jeg har forstått det så justeres fokusmotor og kamera AF så de er synkronisert.

Omtrent som at de justerer objektivets fokusmotor "start punkt".

Micro Justering av kameraets sensor (på de kameraer som har MA) er akkurat det; Micro Adjustments.

For dem som har råd til det og har masse dyr kvalitets optikk så lønner deg seg faktisk å få justert hvert objektiv til kamera for så å bruke MA i tillegg.

Du kan selvfølgelig prøve å bytte objektivet og håpe på at du treffer ett eksemplar som fungerer bedre med ditt kamera, men da lønner det seg å prøve i butikken til du finner et bra eksemplar.

Ellers er eneste løsningen å sende objektiv og kamera på verksted.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...