baat94 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hei. Da naboen døde fikk jeg en traktor med hennes unger om jeg fikk den til. Etter litt titting ble det fastsatt at den står fast. girstangen går ikke ann å få i noe gir. ellers ser den ikke så altfor gale ut, men rust er det selvfølgelig på den. Er en massey ferguson 35(?) det er snakk om. Spørsmålet mitt er ; tror dere det er noe vits i å skru den fra hverandre? går det ann å fikse uten så altfor mye kostnader? vet selvfølgelig at det må nye lager og stempler til, og kanskje overhaling av topp og blokk, men er det verdt det? hva tror dere er galt med girkassen? er det bare litt olje og slik som skal til så den "løsner"? Kom gjerne med innspill er en gutt på 15(straks 16) år som elsker å skru, men vet ikke om jeg gidder å begynne om det er alt for mye styr og kostnader. Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Er det eventuelt noen som har linker til traktorforum? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Jeg tror det er lite sannsynlig at det trengs nye stempler, med mindre du vet noe du ikke har nevnt. Nye ramme- og rådelagre kan jo være en fordel, og eventuelt nye stempelringer. I første omgang, bytt kjølevæske, motorolje+filter og dieselfilter (og fyll hele systemet, inkludert tanken, med NY diesel), prøv å få motoren til å gå rundt (den kan ha "satt seg" om den har stått lenge) for hand, og prøv deretter å starte. Nekter den å starte, sjekk at den får diesel og sjekk kompresjonen. Om motoren har satt seg, ta ut dysene og pøs på med store mengder rustløsende olje eller diesel ned i sylindrene og la stå noen dager. Er du heldig, så slipper du å demontere topplokk og bunnpanne. Kløtsjen kan også sette seg fast etter lengre stillstand; om du får girkassa til å virke og start på motoren kan dette kanskje løses med å starte traktoren i et høyt gir og deretter stå på bremsene og kløtsjen samtidig. Ha en lang rettstrekke foran deg, og vær forberedt på å måtte stoppe motoren... Hjelper ikke det må den deles mellom motor og girkasse. Eneste måten å finne ut hva som er feil med girkassa er nok å begynne å skru; begynn med det enkleste, rett under girstanga, og hydraulikklokket lenger bak. Å koste på deg en delekatalog og/eller verkstedhåndbok herfra anbefales. Traktorforum: www.maskinisten.se. Endret 15. februar 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg tror det er lite sannsynlig at det trengs nye stempler, med mindre du vet noe du ikke har nevnt. Nye ramme- og rådelagre kan jo være en fordel, og eventuelt nye stempelringer. I første omgang, bytt kjølevæske, motorolje+filter og dieselfilter (og fyll hele systemet, inkludert tanken, med NY diesel), prøv å få motoren til å gå rundt (den kan ha "satt seg" om den har stått lenge) for hand, og prøv deretter å starte. Nekter den å starte, sjekk at den får diesel og sjekk kompresjonen. Om motoren har satt seg, ta ut dysene og pøs på med store mengder rustløsende olje eller diesel ned i sylindrene og la stå noen dager. Er du heldig, så slipper du å demontere topplokk og bunnpanne. Kløtsjen kan også sette seg fast etter lengre stillstand; om du får girkassa til å virke og start på motoren kan dette kanskje løses med å starte traktoren i et høyt gir og deretter stå på bremsene og kløtsjen samtidig. Ha en lang rettstrekke foran deg, og vær forberedt på å måtte stoppe motoren... Hjelper ikke det må den deles mellom motor og girkasse. Eneste måten å finne ut hva som er feil med girkassa er nok å begynne å skru; begynn med det enkleste, rett under girstanga, og hydraulikklokket lenger bak. Å koste på deg en delekatalog og/eller verkstedhåndbok herfra anbefales. Traktorforum: www.maskinisten.se. ja, håper selv på at det holder med honing og stempelringer, kan fort bli dyrt om både foringene og stemplene må byttes. Siden dette mest sannsynlig ikke er en MF 35, men en MF TEA 20 (følte jeg glemte en bokstav) så er den bensindrevet. Den står desverre fast, men lørdagsmorgenen fylte jeg alle sylinderne opp med diesel, dieselen på alle untatt en sylinder er sunket/rønnet gjennom. Derfor står den fast enda. Er det noe annet jeg bør gjøre for å få den løs? Driver å håper jeg får slept traktoren under tak med støpt gulv så jeg kan begynne å skru opp motoren. skal sjekke opp det med girkassen, fikk et tips om at jeg kunne sjekke bak mansjetten, var en som var plaget med at girstanga "hoppet" ut av noe når den stod i gir. Det er stor sansynlighet for at clutchen også sitter pga den har stått still i alle fall 21år!! må vere veldig lite brukt denne gråtassen i forhold til andre gråtasser! har ikke bevegd seg en meter på over 20 år! Takk for svar forresten! må vell gå til innkjøp av en manual ja.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Om den er verdt det er jo selvsagt ett tema, det er jo en artig sak, har vel hatt endel slike og skrudd endel på de. Hvor gammel er den? Er det 6 eller 12V elektrisk anlegg på den? Har den stått inne eller ute i alle disse årene? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 ja, håper selv på at det holder med honing og stempelringer, kan fort bli dyrt om både foringene og stemplene må byttes. Siden dette mest sannsynlig ikke er en MF 35, men en MF TEA 20 (følte jeg glemte en bokstav) så er den bensindrevet. Den står desverre fast, men lørdagsmorgenen fylte jeg alle sylinderne opp med diesel, dieselen på alle untatt en sylinder er sunket/rønnet gjennom. Derfor står den fast enda. Er det noe annet jeg bør gjøre for å få den løs?... Siden motoren er gammel og solid (i motsetning til mye av dagens motorer) ville jeg prøvd følgende metode: Av med toppen. Er du usikker på om motoren har fått nok diesel/rustløser, pøs på med mer og la det trekke godt. Så kan du kappe til en kubbe i eik eller annet tre av lignende hardhet som går ned i sylinderen der stempelet sitter fast. Kubben bør stikke litt over kanten på blokka og dekke så stor flate av stempelet som mulig. Få med deg en medhjelper til å manuelt legge press på motoren slik at den tørnes så veiven går riktig vei når du etter hvert får presset stempelet ned. Mulig det er en inspeksjonsluke slik at du kan se hvordan veiven står? Bruk så ei stor slegge (ei tung ei med mye masse) og slå bestemt på eikekubben. Pass på å ikke treffe blokka på anleggsflaten mot toppen! Ikke slå alt du har, men fast og bestemt, gjerne flere ganger. Hvis ikke det løsner motoren må du sannsynligvis ha den i presse. Det blir mer arbeid Har med hell brukt denne metoden på eldre båtmotorer som har satt seg fast. Alle har gitt etter til slutt Er du heldig slipper du unna med å hone sylinderen forsiktig i toppkanten, men er det rustet inn en dyp kant der stempelet sto bør du ut med det slik at du får tatt hele sylinderen og får det jevnt. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Om den er verdt det er jo selvsagt ett tema, det er jo en artig sak, har vel hatt endel slike og skrudd endel på de.Hvor gammel er den? Er det 6 eller 12V elektrisk anlegg på den? Har den stått inne eller ute i alle disse årene? Har begynt å skru av panser, radiator og tank nå. Håper det blir artig og verdt det! Er anlegg for frontlesser også på den. Frontlesseren ligger ute, håper bare den er i god stand. Traktoren har stått "inne", der er tak og vegger, men mark som gulv og spriker i veggene. Skal prøve på det jeg har fått tips om her. Må bare få flyttet den! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er mye deler og få til disse, motoren som sitter i den ble brukt på mange typer kjøretøy, alt fra traktorer til sportsbiler og er en standard motors 2.1 liter. Det er jo løse sylinderforinger på den så man kan jo erstatte den. Lenke til kommentar
ellbhugvor1 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Hei. Jeg holder på å skifte sylinder foringer i min TEA 20 1952 mod. Det er kjøpt komplett pakningssett både til topp og bunn fra Økonomideler. I settet for topp ligger det to typer brillepakninger, et sett i fiber å et sett laget av kobber. Spørsmålet mitt er: hva er det som skal brukes i bunn av sylinder ? Er det fiber eller er det kobber, å hvorfor er det med to sett ? En venn av meg gjorde samme arbeid for et år siden å han brukte kobber pakningene, men etter kort tid fikk han vann i bunnpanna pga lekkasje rund bunn av sylinder foringene. Så han må ut med foringene og bytte pakninger igjen. Håper noen her har greie på dette å gån gi meg noe veiledning å tips. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Sikker på at motor må demonteres? Bensin eller diesel? Jeg har en MF50 5 tonn industrigraver. Denne hadde stått lenge. Min erfaring er at tanken var full i drit. Rent drivstoff er viktig. Bytt olje og filter, sjekk gammel olje. Sjekk også kjølevæske. Dersom det er lite frostvæske i den kan du ha stor korrosjonsproblemer og i verste fall frostsptengt motor / radiator. Lekkasje på vannpumpe og sprengt toppakning med påfølgende sprengt radiator ikke uvanlig. Følg med dette under oppstart. Sjekk også klutch (pass deg for asbest) og girolje, hyd olje. Clutch har inspekajonsluke under. Sjekk også bremser. De kan være luggete med grøftetur som resultat. Økonomideler er meget flink på MF. Ha motornummer klart. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (...) Siste innlegg er en annen spørsmålsstiller enn trådstarter, og med et annet spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå