Gå til innhold

Klage på lærer


Krabbepimpen

Anbefalte innlegg

Hei, har selvsagt prøvd å finne ut hvordan jeg skal klage har skrevet en klage å lurer på hva dere syns fjernet diverse navn så det ikke blir så alt for offentligt. går andre året på vgs.

 

Fra:

Til:

 

Klage på lærer i rettslære og markedsføring

 

Dette er en formell klage på lærer Olsen for forsømmelse av stillingen sin.

 

Jeg investerer tid og krefter i min egen utdanning. Det stilles krav til meg, og derfor ser jeg det som min rett å stille krav til kvaliteten på utdanningen min. Ansvar for egen læring heter det, og jeg tar herved ansvar på vegne av mine medelever for vår egen læring og klager inn vår markedsføringslærer. Lærere skal være til hjelp og ikke hinder.

 

Det er flere grunner til at jeg og mine medelever er sterkt misfornøyde med Olsen, og jeg vil derfor liste dem opp punktvis.

 

Uansvarlighet

 

Olsen kan som lærer styre sin egen hverdag, og det beviser han titt og ofte da han velger å møte opp i timene sine helt på vilkår. Normen er at han uteblir uten grunn, og tidvis tar seg bryet med å legge igjen en beskjed. I et av tilfellene ”glemte” han ut at han hadde time, selvsagt var han på skolen han hadde bare ”glemt” ut at han skulle ha dobbel time med rettslære.

 

Det er aldri en vikar tilstede alle de gangene Olsen ikke føler for å undervise, og i stedet vi får beskjed av den som har tatt opprop om at vi bare skal jobbe med det han har sagt eller lagt ut på Its-learning.

 

Hvordan Olsen behersker Its-learning er et kapittel for seg selv. Torsdag i uke 6 var vi uten Olsen i rettslære, denne dagen hadde han satt til å gå i gjennom mye viktig stoff til en prøve i rettslære satt til mandagen etter helgen. Det var ikke noe hjelp til rettslæren å spore på Its-learning, men Olsen hadde lagt ut en prøve i markedsføring tidligere på denne dagen. Olsen har ikke virket syk tidligere denne uken, hvorfor er han plutselig hjemme? Åpenbart er han også våken og burde ha klart å legge ut en mer hjelpsom melding på Its-learning.

 

Videre må jeg si at Olsen mener selv at han kan drive kollektiv avstraffelse dersom noen ikke har gjort leksene sine, og dermed nekte å undervise oss. Dette har Olsen klart uttrykt til oss i klassen, i det han omtalte som «avtalen» mellom oss elever og han som lærer. Om det så var en avtale så er det Olsen som har brutt den gang på gang. Olsen sa nylig at det var så vidt han ville legge ut en powerpoint presentasjon fordi det var et lite antall elever som følgte med. Trusler synes jeg er lavmål.

 

Forvirrende og upedagogisk oppførsel

 

På spørsmål fra klassen om alle prøvene i halvåret teller like mye, svarer Olsen, ”alle prøvene teller like mye, men den siste teller mest.” Slik jeg forstår det gir det absolutt ingen mening.

 

Det er slik det blir når Olsen lar folk gjøre som de vil, folk som er i en annen verden med musikk eller film ser en ofte i timer med Olsen åpenbart burde han prøve nye metoder i stedet for å se oppgitt og forvirret ut framme med tavlen. Å variere tonen hadde vært fint også han snakker i en lav tone, flere ganger holder jeg på å sovne selv om jeg prøver å følge med, noen klarer å holde seg friske og raske men det er som regel de som gjør andre ting å endre på måten en snakker kan være vanskelig forstår jeg men en kan forsøke.

 

Ellers har jeg og en annen fått oppleve reel forskjellsbehandling. Det var en prøve jeg ikke hadde mulighet til å ta pga. en viktig avtale. Olsen gav dermed meg og en annen en ”litt” annerledes prøve noen dager etterpå.

 

I etterkant fikk jeg se prøven resten av klassen hadde hatt, og for å si det mildt var prøven jeg fikk horribel sammenlignet med den flertallet fikk. Flertallet som hadde den originale prøven sa at mange ble ferdige før tiden. Jeg og hun andre som hadde den alternative prøven fikk så vidt begynt på oppgave nr 2 i våre oppgavesett. Dere trenger ikke ta mitt ord for dette fordi en enkel sammenligning av prøvene beviser den grove forskjellen.

 

Spørreundersøkelsen som forsvant

 

For en stund siden hadde vi en undervisningsevaluering i markedsføring, kan ikke huske at det ble sagt en eneste positiv ting om undervisningen til Olsen, er det slik at dette ikke går videre i systemet?

Olsen stilles jo ikke til ansvar om det er kun han og elevene som får se dette resultatet.

 

Hva kan gjøres?

 

Et noenlunde strakstiltak kan være å ansette ekstra lærer som kan være vikar for Olsen, som faktisk er mye borte.

 

Hvis det ble ansatt en ny lærer til å undervise kunne Olsen blitt sendt på diverse kurs for å bli bedre. På (skole navn) sine sider er Olsen oppført som økonomi/ikt lærer hvorfor har han rettslære og markedsføring da?

 

Ifølge Forvaltningsloven §11 skal skolen svare innen en måned, men for å rette opp i den forsømte undervisningen må det gjøres noe nå. Jeg foreslår en svarfrist på to uker, og blir vi ikke hørt vil vi definitivt ta dette videre.

 

 

_______________________________

Signatur

 

 

Underskrifter fra klassen

 

Vi som skriver under er herved enig i det som står skrevet i klagen, og støtter den fullt og helt.

 

(en hel side til underskrifter)

____________________

Signatur

Endret av Krabbepimpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, her var det endel å ta tak i.

 

1) Det var veldig mye feil i dette brevet. Du burde virkelig få noen til å gå over det, hvis du faktisk har tenkt til å levere det inn.

 

2) Argumentene deres for å klage holder ikke vann. Dere får ikke vikar? Du er klar over at det er opp til skoleledelsen, ikke læreren deres? At mange ikke liker han, er ikke veldig relevant.

På videregående har dere faktisk ansvar for egen læring. Rune kan bestemme seg for å ha prøve i morgen, uten å ha sagt noe til dere. At han ikke er der timen før en prøve, har faktisk ikke noe å si.

 

3) Om du faktisk har tenkt å skrive dette til ledelsen, så hadde jeg i hvertfall skrevet et åpent brev og fått underskrift fra flere...

 

Min mening; glem det og gjør det beste ut av det. Med disse argumentene kommer nok overhode ikke ledelsen til å ta brevet alvorlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Okey, her var det endel å ta tak i.

 

1) Det var veldig mye feil i dette brevet. Du burde virkelig få noen til å gå over det, hvis du faktisk har tenkt til å levere det inn.

 

2) Argumentene deres for å klage holder ikke vann. Dere får ikke vikar? Du er klar over at det er opp til skoleledelsen, ikke læreren deres? At mange ikke liker han, er ikke veldig relevant.

På videregående har dere faktisk ansvar for egen læring. Olsen kan bestemme seg for å ha prøve i morgen, uten å ha sagt noe til dere. At han ikke er der timen før en prøve, har faktisk ikke noe å si.

 

3) Om du faktisk har tenkt å skrive dette til ledelsen, så hadde jeg i hvertfall skrevet et åpent brev og fått underskrift fra flere...

 

Min mening; glem det og gjør det beste ut av det. Med disse argumentene kommer nok overhode ikke ledelsen til å ta brevet alvorlig i det hele tatt.

 

1. Ja har faktisk ikke sitt skikkelig over dette enda ville bare få det ut å se hva andre mener.

 

2. Det var ikke bare om å få en vikar om Olsen kunne prøvd å forbedre seg ville det vært veldig bra og om argumentene ikke er gode nok? helt klart vil mange elever bli skuffet i framtiden hvis han for holde på slik

 

3. ja burde kanskje få underskrift fra flere legger jo det ut her for å få meninger rundt dette hva jeg burde gjøre osv.

Endret av Krabbepimpen
Lenke til kommentar

For min del virker det som om du er bitter fordi du fikk en vanskeligere prøve enn resten av klassen, da burde du heller bare klage på prøven.

 

Om ikke burde du komme med noen bedre argumenter for hvorfor dere klager? Prøv å vær litt konstruktive, hva er det han kan gjøre annerledes - istedet for å rakke ned på det han gjør.

Lenke til kommentar

det er ikke bare om prøven men det er ikke noe kjekt skulle faktisk klage på prøven spørte om jeg kunne få begge prøvene skriftlig så jeg kunne levere de videre med en melding dette drøyet han helt fram til juleferien(spørte 2-3uker før ferien) nå etter jul har jeg ikke tenkt så mye over det vil heller gi en klage på han generelt siden jeg faktisk forventer mer en det han kan tilby

 

og ja skal prøve å jobbe litt med hvilke tiltak han kan ta

Lenke til kommentar
dette drøyet han helt fram til juleferien(spørte 2-3uker før ferien) nå etter jul har jeg ikke tenkt så mye over det vil heller gi en klage på han generelt

 

Her er vel ikkje du så mykje betre til å følgje opp enn Rune, så på akkurat dette punktet ser eg ikkje at du har ein god sak.

 

Korkje lærar eller undervisningsmetodar kan klandrast for at eleven sovnar, eller nesten sovnar. På ingen måte. Det einaste unntaket er dokumenterte medisinske årsakar frå eleven si side. Du kan seie det er så kjedeleg og ineffektivt du bare vil, men det er ikkje hans ansvar at du (nesten) sovnar. Dette temaet bør du vurdere å fjerne, om du vil at leiinga skal ta dette alvorleg.

 

"Alle prøvene teller like mye, men den siste teller mest"

 

Dette har eg høyrt før. Eg trur bare det er lærarhumor. Det kjem uansett fram at alle prøver er viktige, det er vel det som er vesentleg i spørsmålet?

 

Du bør absolutt seie meir om skilnaden på prøvene. Syn fram kva du meiner er horribelt, og kvifor den prøva du fekk var så mykje meir horribel enn den andre. Skuleleiinga vil ikkje nødvendigvis vurdere dei likt som deg, uansett kor ulike du meiner dei er. Ta deg tida til å forklare dette så godt du kan. Slik det står no er det opp til skuleleiinga å vurdere kor ulike desse prøvene er, utan at du har presentert nokon argumentasjon for kvifor prøva du fekk var vanskelegare.

 

Du skriv brevet i 1. person eintal, men signerar i 1. person fleirtal. Vurder om du bør endre på dette, om eg var din medelev hadde eg reagert på dette.

Lenke til kommentar
Hei, har selvsagt prøvd å finne ut hvordan jeg skal klage har skrevet en klage å lurer på hva dere syns fjernet diverse navn så det ikke blir så alt for offentligt. går andre året på vgs.

 

Fra:

Til:

 

Klage på lærer i rettslære og markedsføring

 

Dette er en formell klage på lærer Olsen for forsømmelse av stillingen sin.

 

Jeg investerer tid og krefter i min egen utdanning. Det stilles krav til meg, og derfor ser jeg det som min rett å stille krav til kvaliteten på utdanningen min. Ansvar for egen læring heter det, og jeg tar herved ansvar på vegne av mine medelever for vår egen læring og klager inn vår markedsføringslærer. Lærere skal være til hjelp og ikke hinder.

 

Det er flere grunner til at jeg og mine medelever er sterkt misfornøyde med Olsen, og jeg vil derfor liste dem opp punktvis.

 

Uansvarlighet

 

Olsen kan som lærer styre sin egen hverdag, og det beviser han titt og ofte da han velger å møte opp i timene sine helt på vilkår. Normen er at han uteblir uten grunn, og tidvis tar seg bryet med å legge igjen en beskjed. I et av tilfellene ”glemte” han ut at han hadde time, selvsagt var han på skolen han hadde bare ”glemt” ut at han skulle ha dobbel time med rettslære.

 

Om det er deg og dine medelever, burde du som sagt få med en god del underskrifter. Hvis ikke forblir dette brevet subjektivt. At han glemmer at han har undervisning, kan skje den beste. Det betyr ikke at han driter i dere som elever eller timen han skal ha - men at han rett og slett kanskje var opptatt. Du er klar over at lærere ikke har undervisning hver eneste time? De sitter ofte å forbereder timer, er i møter og har elevoppfølging og lingnende - da er det lett å rote med tiden, selv om dette ikke er en unnskyldning. Så dette kommer de nok ikke til å tenke noe særlig over, da dette ikke er et godt poeng.

 

Det er aldri en vikar tilstede alle de gangene Olsen ikke føler for å undervise, og i stedet vi får beskjed av den som har tatt opprop om at vi bare skal jobbe med det han har sagt eller lagt ut på Its-learning.

 

Hvordan Olsen behersker Its-learning er et kapittel for seg selv. Torsdag i uke 6 var vi uten Olsen i rettslære, denne dagen hadde han satt til å gå i gjennom mye viktig stoff til en prøve i rettslære satt til mandagen etter helgen. Det var ikke noe hjelp til rettslæren å spore på Its-learning, men Olsen hadde lagt ut en prøve i markedsføring tidligere på denne dagen. Olsen har ikke virket syk tidligere denne uken, hvorfor er han plutselig hjemme? Åpenbart er han også våken og burde ha klart å legge ut en mer hjelpsom melding på Its-learning.

 

Som jeg sa, det er ikke hans ansvar å skaffe vikar. Det har han faktisk ingenting med. Så at du nevner dette gjør bare at jeg føler at du ikke har noe særlig gode argumenter - og derfor bare pøser på med det lille du har. At han ikke er så god i Its-Learning, kan fikses på :) Han har forresten ikke noe ansvar for å gi dere repitisjon før en prøve.

 

MEN! At du skal spekulere i om han er syk eller ei, det blir lavmål. Dropp det. Det har du rett og slett ingenting med.

Min norsklærer på vgs var lik som din, alltid borte og vi fikk ikke noen vikar. Da hadde vi ikke its learning, engang. Hun hadde faktisk fått kreft, noe vi fant ut noen mnd etterpå. Så dropp spekuleringen din, det gjør bare brevet mye mer useriøst.

 

Videre må jeg si at Olsen mener selv at han kan drive kollektiv avstraffelse dersom noen ikke har gjort leksene sine, og dermed nekte å undervise oss. Dette har Olsen klart uttrykt til oss i klassen, i det han omtalte som «avtalen» mellom oss elever og han som lærer. Om det så var en avtale så er det Olsen som har brutt den gang på gang. Olsen sa nylig at det var så vidt han ville legge ut en powerpoint presentasjon fordi det var et lite antall elever som følgte med. Trusler synes jeg er lavmål.

 

Han har ingen kontrakt som sier at han må legge ut power-pointene sine på nettet? Om det er en haug av lavmåls elever som ikke gidder å følge med, så har han faktisk gjort det han skal. Føler ikke dette er noen trusel. I mine bok bare sier han at han ikke vil gjøre ting enkelt for elever som faktisk ikke gidder å følge med i timene hans, noe jeg synes er helt okey. Dere er faktisk ikke på ungdomsskolen lenger.

 

Forvirrende og upedagogisk oppførsel

 

På spørsmål fra klassen om alle prøvene i halvåret teller like mye, svarer Olsen, ”alle prøvene teller like mye, men den siste teller mest.” Slik jeg forstår det gir det absolutt ingen mening.

 

Det er lærerhumor. Det betyr rett og slett; selvfølgelig teller alt likt, men hadde satt pris på om du la inn en ekstra innsats på den som kommer nå".

 

Det er slik det blir når Olsen lar folk gjøre som de vil, folk som er i en annen verden med musikk eller film ser en ofte i timer med Olsen åpenbart burde han prøve nye metoder i stedet for å se oppgitt og forvirret ut framme med tavlen. Å variere tonen hadde vært fint også han snakker i en lav tone, flere ganger holder jeg på å sovne selv om jeg prøver å følge med, noen klarer å holde seg friske og raske men det er som regel de som gjør andre ting å endre på måten en snakker kan være vanskelig forstår jeg men en kan forsøke.

 

Han har faktisk ingen oppgave i å skulle oppdra dere. Om det er noen som sitter å ser på film eller hører på musikk, får de faktisk seile sin egen sjø.. Herliget. For noen drittunger.. Og det har han ikke lov til å si, stakkars fyr :p

Men det med å variere tonen og slikt, det kunne nok vært en ting.

 

Ellers har jeg og en annen fått oppleve reel forskjellsbehandling. Det var en prøve jeg ikke hadde mulighet til å ta pga. en viktig avtale. Olsen gav dermed meg og en annen en ”litt” annerledes prøve noen dager etterpå.

 

I etterkant fikk jeg se prøven resten av klassen hadde hatt, og for å si det mildt var prøven jeg fikk horribel sammenlignet med den flertallet fikk. Flertallet som hadde den originale prøven sa at mange ble ferdige før tiden. Jeg og hun andre som hadde den alternative prøven fikk så vidt begynt på oppgave nr 2 i våre oppgavesett. Dere trenger ikke ta mitt ord for dette fordi en enkel sammenligning av prøvene beviser den grove forskjellen.

 

Dette kan skje. Hadde det samme i historie.. De andre fikk kjempenkle spørsmål og jeg fikk to kilder jeg skulle sette inn i historien og snakke rundt. Uansett, læreren skjønte at dette hadde vært urettferdig å sammenligne med de andre, så han så faktisk bort i fra den prøven.

 

Spørreundersøkelsen som forsvant

 

For en stund siden hadde vi en undervisningsevaluering i markedsføring, kan ikke huske at det ble sagt en eneste positiv ting om undervisningen til Olsen, er det slik at dette ikke går videre i systemet?

Olsen stilles jo ikke til ansvar om det er kun han og elevene som får se dette resultatet.

 

Å være lærer er ingen reality-konkuransse, der dårlige avstemninger gjør at læreren blir byttet ut. Den forsvant nok ikke og har nok blitt tatt opp - men at dere (der noen ser film og musikk) ikke liker læreren - det er faktisk ikke veldig alvorlig for han sin del.

 

Hva kan gjøres?

 

Et noenlunde strakstiltak kan være å ansette ekstra lærer som kan være vikar for Olsen, som faktisk er mye borte.

 

Hvis det ble ansatt en ny lærer til å undervise kunne Olsen blitt sendt på diverse kurs for å bli bedre. På (skole navn) sine sider er Olsen oppført som økonomi/ikt lærer hvorfor har han rettslære og markedsføring da?

 

Ifølge Forvaltningsloven §11 skal skolen svare innen en måned, men for å rette opp i den forsømte undervisningen må det gjøres noe nå. Jeg foreslår en svarfrist på to uker, og blir vi ikke hørt vil vi definitivt ta dette videre.

 

 

_______________________________

Signatur

 

Underskrifter fra klassen

 

Vi som skriver under er herved enig i det som står skrevet i klagen, og støtter den fullt og helt.

 

(en hel side til underskrifter)

____________________

Signatur

 

Du tror skolen din har råd til en vikar for bare han? Lykke til... Og du vil at han skal bli sendt på "diverse kurs" for å bli bedre? Huff. Nei, dette var dårlige greier..

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å innse at dere ikke har noen sak; og heller snakket en MED Rune om hva han kunne forbedret.

 

1) Kollektiv avstraffelse; du skjønner godt at han er lei av å bruke tid på elever som ikke følger med, men du er faktisk interessert i å lære. Derfor hadde du satt veldig pris på om du kunne få en utskrift av Power-pointene.

 

2) Måten han legger frem undervisningen på; Toneleiet hans er det nok vanskelig å gjøre noe med, men du kan jo på en litt forsiktig måte si at han burde prøve å legge ting frem litt mer spennende - så blir det kanskje ikke like vanskelig å følge med kl 8 mandag morgen. Kanskje flere hadde droppet musikken og fulgt med..

 

3) It's - Learning; Nevn at han noen ganger legger ut ting på feil steder og at du hadde satt pris på at han hadde skjerpet seg litt på det. Blir veldig vanskelig for dere som elever å finne det, om han stadig legger ting på steder der det ikke skal være.

 

4) Prøven; Ta med prøven din og kanskje en tidligere prøve. Vis at dette generelt sett ikke er nivået du ligger på. Prøven var ganske vanskelig samenlignet med den de andre fikk - og spør om han kan ta litt hensyn til dette.

 

Ellers, skrev jeg nok ingenting av det du ville høre...

Jeg er ferdig utdannet lektor om et år og jobber masse som vikar i både grunnskole og vgs ;) Du kommer nok mye lengere med å snakket med læreren din - enn å skrive dette brevet til ledelsen. Hadde vært noe annet om dere hadde noen gode argumenter.

Lenke til kommentar

Læreren har en jobb å utføre, og han utfører den ikke særlig bra. Så jævla enkelt er det. Trenger ikke noen overkompliserte Miamor-forklaringer på tingene han unnlater å gjøre, og roter til. Om han bryr seg om hvorvidt elevene følger med eller ikke, så kan han snakke direkte til dem og ikke holde på med slike barnslige ting.

 

Når dette er sagt så må jeg si at det er ganske drøyt å holde på med musikk og film i timen da. Kan ikke huske at folk holdt på sånn i min tid (vi hadde riktignok ikke bærbare pc'er (de som fantes var dyre med bedritent display), men walkman og bærbare cd-spillere fantes).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...