Gå til innhold

Eye-Fi. Minnekort med trådløs overføring.

Anbefalte innlegg

• 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Henger meg på dette "gamle" spørsmålet til xtineze.

Jeg er ingen kløpper på portrett/gruppebilder, men prøver å ta litt av denne typen bilder når det gjelder familie/slekt.

Jeg har hatt stor glede av å ha min 7D koblet til laptop via usb-kabel når jeg tar slike bilder, for å se litt bedre resultatene under fotograferingen enn jeg klarer på kameraskjermen.

Siden jeg nå har oppgradert til 5DIII så har jeg nå to minnekortplasser, CF hvor jeg lagrer RAW og SD hvor jeg lagrer jpeg.

Det jeg vurderer er å kjøpe et Sandisk eye-fi kort som jeg vil bruke til jpeg'en og dermed slippe unna en til tider irriterende kabel opp i kameraet. Jeg har tidligere kjøpt software til bruk på laptop som fungerer bra, men vil nå kanskje benytte meg av muligheten til å bruke pad (android) istedet for laptop eller hvis jeg bruker laptop vil jeg satse på å bruke Lightroom som software.

Det jeg lurer mest på er hastigheten ved en slik overføring, vil det "lagge" såpass mye at det blir et irritasjonsmoment?

Siden det vil være RAW-filene på CF jeg vil bruke ved ferdigstillelse av bildene så er jpeg kun ment til visning der og da siden filene er mindre. Vil det da være en god ide å kjøre kvaliteten på jpeg ned noe for å få enda mindre filer som skal føres over wifi?

Eventuelt hvor langt ned i kvalitet kan jeg ta sjansen på å gå?

Vil jeg merke forskjell i overføringshastighet på å bruke et eventuelt lokalt wifi-nett kontra det å kjøre direkte overføring fra kamera til pad/laptop?

Alle erfaringer taes i mot med takknemlighet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg brruker et sandisk eye-fi 8gb kort til daglig, men det fungerer bare halvgreit. Hasigheten er gansk treg, og det gjør at kameraet bruker lang tid på å starte opp til tider.

Likevel er det ganske greit å kunne sende en jpg ut av kamera og til mobilen og sende det videre på en mail i løpet av to minutter etter bildet er tatt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...