Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Et spørsmål ang. dødsdisposisjon

Infenso

Anbefalte innlegg

Peder har overført huset sitt (dødsdisposisjon) til sin søster, Marit. Hans datter (og da også livsarving) Kari gjør krav på huset. Spørsmålet er da om Marit har rett til å overta huset mot betaling (markedsverdi) til Kari.

Jeg er på utkikk etter lover eller høyesterettsdommer som kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peder har overført huset sitt (dødsdisposisjon) til sin søster, Marit. Hans datter (og da også livsarving) Kari gjør krav på huset. Spørsmålet er da om Marit har rett til å overta huset mot betaling (markedsverdi) til Kari.

Jeg er på utkikk etter lover eller høyesterettsdommer som kan være til hjelp.

Du skriver at det er tale om en dødsdisposisjon, og da forutsetter jeg at det formelle rundt testament er i orden. Spørsmålet blir da om Peder har gått ut over pliktdelsarven i arvelovens § 29 og hvilke følger dette eventuelt får. Denne sier at livsarvingene har rett på minst to tredjedeler eller en million kroner hver. Om Peder har gått utover dette er det umulig å svare på uten å få vite mer om summer etc.

Dersom han har "rådet over" pliktdelsarven faller gaveoverføringen bort i sin helhet. I motsetning til pengegaver som bli avskjært iht pliktdelsarven, faller en naturalytelse bort i sin helhet. Læren om at arvelater ikke i det hele kan råde over pliktdelsarven ble tilsluttet av høyesterett i Rt. 1948 s. 359.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å omformulere spørsmålet mitt, og i tillegg legge til litt mer info.

Kari arver 500 000 som stod på Peders bankkonto, vi er altså under pliktdelsarven på en million kroner. Hun gjør også krav på huset som Peder overførte til sin søster, og det er nå forutsatt at overføringen av huset var en dødsdisposisjon. Noen verdi på huset får vi aldri oppgitt. Har søsteren rett til å beholde huset mot betaling (markedspris) til Kari?

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...