HQKT Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hei godtfolk! Jeg er i ferd med innkjøp av ny stasjonær pc og håper noen har vil være behjelpelig med å sette sammen eller foreslå en komplett maskin for meg. En stund siden jeg var oppdatert på hardware.. Det er en pc som hovedsaklig skal brukes til kontorapplikasjoner som office, photoshop, programmering, nett etc. Det må være et skjermkort med to hdmi-uttak da jeg har to skjermer. Trenger ikke være helt ræva å spille på.. Trenger ikke spille det nyeste av det nyeste, men gøy å ta seg en runde med spilling innimellom. Det viktigste er at den er kjapp med tanke på mange programmer og oppgaver oppe samtidig og at den ikke bråker noe helt sinnsykt =) Pris? Hmmm... rundt 3 til maks 6k? Er det oppnåelig? Fyr løs! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Har et forslag her, men fant ikke skjermkort med 2xHDMI. Du har ikke DVI på en av skjermene? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...8E-C6817AA3D1C3 Finnes forresten vifteløs versjon av HD 5750 hos komplett også, men der ligger prislappen på over 1000,-. Endret 11. februar 2010 av Benny Lenke til kommentar
Bza Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Du kan jo uansett bare bruke DVI-HDMI kabler. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Godt oppsatt benny, trenger dog ikke vifteløst skjermkort, holder med et lydsvakt skjermkort. Dette om trådstarter ønsker spilleegenskaper. Det er ikke noe problem med hdmi, er bare å bruke et dvi til hdmi adapter. Men som sagt radeon 5xxx gir støtte for opptill 3 skjermer så det er godt satt opp og greie anbefalinger det der, hadde det ikke vært for at jeg er dritlei av å være "kontorotte" så hadde nok min kontor pc sedd noe slikt ut. Lenke til kommentar
HQKT Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Men når det er snakk om støtte for tre skjermer her, blir det da vga på den tredje..? Lenke til kommentar
HQKT Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Men når det er snakk om støtte for tre skjermer her, blir det da vga på den tredje..? Og en annen ting... LYD! Jeg må ha GOD lyd! =) Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Har du proff høytalere så kan dedikert lydkort kanskje gi deg litt bedre lyd. For 3 skjermer er det slike utganger på 5xxx, litt avhenging av produsent 1 displayport 1 hdmi - denne er koblet med en dvi port, slik at enten hdmi eller dvi 2 dvi du kan bruke adapter displayport til hdmi dersom skjermen ikke har displayport inngang Men jeg personlig likte å slappe av med et spill i ny og ne, slik at jeg nok ville valgt et 5770 radeon kort Edit Og da saphire radeon vapor, dette er et stille kort. Endret 11. februar 2010 av Osse Lenke til kommentar
HQKT Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Hva med dette skjermkortet, uten vifte..? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=420091 Noen som har peiling på lydkort og kan forklare forskjellen mellom digital og analog utgang og hvorfor det ene eller andre er bedre..? =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Digital utgang bruker du om du kobler til et stereoanlegg som er egnet til å ta imot denne typen signal. Da kjøper du det billigste lydkortet du finner for det brukes nemlig ikke. Analog utgang benyttes dersom signalet bare skal forsterkes til høytalere. Da står lydkortet for konverteringen til analog lyd. Dette er typisk ved bruk av "pc høytalere" etc. Lenke til kommentar
HQKT Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Lurer på om jeg har missforstått noe her nå.. Sånne vanlige line-in kabler (hvit og rød eller svart og rød).. Er det digitalt eller analogt signal..? Det er vel slike som er normalt å bruke inn til forsterkeren..? Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Lurer på om jeg har missforstått noe her nå.. Sånne vanlige line-in kabler (hvit og rød eller svart og rød).. Er det digitalt eller analogt signal..? Det er vel slike som er normalt å bruke inn til forsterkeren..? Rød og hvit /svart og hvit er analoge kabler, også kalt rca. De fleste recievere har digital lydinngang (optisk og koaxial)mens stereoforsterkere ofte har kun rca. Bruker du de digitale kablene mellom feks pc og forsterker så er det Dac'n (digital analog converter) i forsterkeren som gjør om fra digitalt til analogt. Bruker du analoge kabler fra pc (rød/hvit eller typisk hodetelefon kontakt) så er det lydkortet sin dac som gjør jobben. edit: Det er altså ikke noe poeng med dyrt lydkort hvis du bruke digitale kabler. Endret 12. februar 2010 av magb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå