josteinaj Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg har to tabeller med en én-til-mange relasjon. La oss for enkelhets skyld si at tabell A har "id" (autonummer) og "verdi" (varchar), mens tabell B har "id" (autonummer), "idA" (fjernnøkkel), "tid" (datetime) og "verdi" (varchar). Jeg ønsker å hente ut alle oppføringene i A som enten ikke har en tilhørende oppføring i B, eller har en eller flere oppføringer i B med verdiene "foo" eller "bar". Dersom det er flere oppføringer i B som tilhører elementet i A så ønsker jeg kun det elementet i B som har nyest dato. Jeg har kommet fram til dette, men det virker ikke som jeg vil: SELECT A.id AS id, A.verdi AS verdi, B.id AS idB, B.tid AS tid, B.verdi AS verdiB FROM A LEFT JOIN B ON A.id = B.idA WHERE (verdiB = 'foo' OR verdiB = 'bar') ORDER BY tid Noen forslag til hvordan jeg må endre denne for å få resultatet jeg er ute etter? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 ... or verdiB is null ... eller spør i databasegruppa... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå