Gå til innhold

ER Modeler/Adminverktøy for PostgreSQL

Anbefalte innlegg

Har prøvd ulike verktøy oppgjennom tidene, for ulike databaser.

Aqua Datastudio har jeg likt lenge, men er på jakt etter noe som ikke koster penger, og gjerne implementert i Java, eller ihvertfall tilgjengelig på Linux. ER-modelleringa i JDeveloper synes jeg også er god, men den funker best sammen med Oracle.

Noen som har gode tips?

Akkurat nå kikker jeg på SchemaBank.com som er et online-verktøy med en gratis entry-level funksjon. Er litt krøkkete med web-gui, men det er ikke værst implementert (www.extjs.com?)

Og så stusser jeg litt på måten man implementerer 1:1 relasjon. Jeg har alltid brukt en unik index på fk-feltet for å få til den constrainten, men Schema-bank styrer med triggere og count(*) og greier. Ved både update og delete sjekker den vha count(*) om det finnes en rad allerede som refererer til den aktuelle raden i den andre tabellen via fk.

SELECT COUNT(*) INTO RowCount
FROM "public"."PARTY"
WHERE NEW."CHANGELOG_ID" = "public"."PARTY"."CHANGELOG_ID";
IF (RowCount >= 1) THEN
	RAISE EXCEPTION ''Cannot insert record due to cardinality. Insertion aborted.'';
END IF;

Kan ikke begripe at dette er særlig smart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke begripe at dette er særlig smart?
Nei ikke i det hele tatt. Virker som de har implementert en felles metode ("minste felles multiplum") som fungerer på både PostgreSQL og MySQL med MyISAM.

Mnæi, ikke helt det heller, for pga. varierende triggerimpl. har de droppa det hele på mysql. Så det blir i tilfelle det minste «egne» multiplum :o)

Ender vel muligens med pgDesigner eller Umbrella, de er ikke perfekte de heller, men selv om jeg synes web-gui'et til SchemaBank var fancy blir det litt mer krøkkete enn native gui.

Og så kanskje Squirrel til admin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...