Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Pc starter ikke - kommer ikke lengre enn til windows startup

Anbefalte innlegg

Min stasjonære pc vil ikke starte seg opp. Nå har jeg prøvd det meste føler jeg. I går brukte pcen uvanlig lang tid på å skru seg av, uten at jeg så hva det var fordi jeg hadde skrudd av skjermen. I dag kommer jeg til menyen der man kan velge å starte på vanlig måte, forrige innstillinger, sikkerhetsmodus osv. Hvis jeg velger vanlig måte eller forrige innstillinger så kommer windowsikonet opp i 1 sek, deretter blir skjermen blå i et halvt sek før den restarter seg automatisk. Når skjermen er blå kommer det i tillegg opp noe skrift, uten at jeg har sjans til å lese hva som står.

Når jeg prøver å starte i sikkerhetsmodus så er det en blinkende strek øverst i venstre hjørnet, og slik har den stått og blinken i en time...

Hva gjør jeg nå? Har prøvd å ta ut strøm, skru pcen av og på osv, men ingenting hjelper.

Edit: Ok, fant ut hva som står på feilmeldingen jeg får før maskinen restartes.

"Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylige installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet.

Kjør CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt.

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x0000007B (0xBACC3524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Så hvordan skal jeg liksom få tatt virussjekk og alt det der når jeg ikke får starta? Kjør CHKDSK /F hva er det for noe??

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laster ned Windows 7 nå, vil det funke hvis jeg installerer det? Leste på nett at jeg må ha XP-cd for å fikse problemet, noe jeg ikke har...

Kjør på, men prøv å få tatt backup av filer du ikke vil miste... hender at reinstallasjon av nytt os ikke alltid går som det skal :p

Pluss at installasjonen vil kjøre en sjekk av disken før den installerer så får du sett om det er noget galt som ei er rett.

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe en HDD til(evt ta en gammel), instalere windows på den, og koble til HDDen du har nå. Deretter flytter du alt du trenger til din nye HDD og formater den gamle.

For all del, sjekk disken for feil før du installerer noe nytt på den... er alltid kjedelig å sitte med en defekt disk som skaper trøbbel opp og ned i mente.

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe en HDD til(evt ta en gammel), instalere windows på den, og koble til HDDen du har nå. Deretter flytter du alt du trenger til din nye HDD og formater den gamle.

Kanskje ikke så dumt. Da kan jeg bare kjøpe en ny hdd til rundt 400kr, installere Windows 7, plugge inn den gamle igjen og overføre? Hvis jeg ikke har forstått det feil.

Regner med det går greit å laste ned windows 7 fra bukta? Poenget er at jeg har ikke nok penger til å bruke på nytt operativsystem til 1500kr, så da tyr man til desperate metoder. En billig HDD til 400~ derimot burde gå greit.

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg hvertfall kjøpt ny harddisk og brent over windows 7. Problemet er at jeg ikke får installert. Ber meg oppdatere drivere eller noe slikt. I tillegg bruker pcen vanvittig lang tid på å komme igang med installasjon. Har prøvd både 32 og 64-bit uten hell. Noen som har en løsning? Ender vel med at jeg må installere xp på nytt...

Har foresten kobla ut den gamle og satt inn den nye.

Den første feilmeldingen jeg får er:

"The wrong volume is in the drive. Please insert volume GRMCULFRER_EN_DVD into drive e:" Kjapt søk på google som leder meg til en torrent på bukta (ikke den jeg lasta ned, men en annen).

Den andre er:

"Windows cannot install required files. The file does not exist. Make sure all files required for installation are available, and restart the installation. Error code: 0x80070003"

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar

Faens dritt. Får ikke installert xp heller. Og hvorfor er harddisken delt i to med en /C: på 100 mb? Herregud, begynner å bli skikkelig frustrert nå.

Ah, endelig. Etter 12 timer så har jeg hvertfall et fungerende operativsystem. Eneste som mangler nå er å koble til den gamle og håpe på at alt ligger der. Deretter skal jeg prøve å få windows 7 på pcen.

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg kobla til den gamle og det virker som alt er der. Men når jeg prøver å komme inn på mine dokumenter mappen på den gamle harddisken får jeg "Accsess is denied". Har prøvd å høyreklikke slik at jeg kan share, men da får jeg bare "An error occurred while trying to share Mine Dokumenter. Accsess denied". Noen som har peiling her?

Fant det ut.

Da sitter jeg på min stasjonære, med Windows 7 OS, og skriver dette. Mission complete. Storfornøyd.

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...