Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynsregning i vgs.

Anbefalte innlegg

Hei! :)

jeg sliter med en matte oppgave. lurte på om det er noen som kan hjelpe meg med den?

Frøa til en erteplante kan være gule eller grønne. I eit kryssningsforsøk er sannsynet 3/4 for at en erteplante vil få gule frø. Vi har 10 erteplanter frå et slikt kryssningsforsøk.

En annen egenskap som frøene har er at de kan vere glatte eller rynka. I et kryssningsforsøk er det 1/4 sjangse for å få rynka frø. Et av de brømmte forsøkene til den østeriske botanikeren Georg Mandel (1822-1884) viste at farrgen og overflaten til frøene ikke påvirker hverandre.

Hva er sannsynet for at 6 av de 10 erteplantene har frø som er gule og har glatt overflate?

Vil gjerne ha flere svar da det er stor uenighet i klassen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha hjelp med å regne den ut, så er det fint om du skriver hvordan du har prøvd å løse den, så noen kan si hva du eventuelt gjør feil.

Jeg får for øvrig 0,004 som svar, men usikker på om det er riktig.

Edit: Ops, jeg regnet ut sannsynligheten for gul og rynkete overflate. Min feil.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvis jeg forsto det riktig så kan du bruke binomisk sannsynlighet når du har funnet sannsynligheten for at en ert er gul og glatt, eller ikke.

Gul: 0,75

Grønn: 0,25

Glatt: 0,75

Rynket: 0,25

Sannsynlighet for at en ert er gul og glatt = 0,75*0,75=0,5625

Binomisk sannsynlighet gir da:

chart?cht=tx&chl={10 \choose 6}  \cdot (0.5625^6) \cdot (0.4375^4)=0.243706

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

k

Det er vel strengt tatt ingenting å være uenig om. Innfører mimetex.cgi?P(S|Y)=P(S)=P(Y)=P(Y|S). Sannsynligheten for at 6 av de 10 erteplantene har frø som er gule og har glatt overflate er derfor den binomiske fordelinger med n=10, k=6 og p=3/4.

chart?cht=tx&chl= P(X=6)={10 \choose 6} {\frac{3}{4}}^6 (1- \frac{3}{4})^4 \approx 0.146

er ikke riktig svar 24 % ?

Hvis jeg forsto det riktig så kan du bruke binomisk sannsynlighet når du har funnet sannsynligheten for at en ert er gul og glatt, eller ikke.

Gul: 0,75

Grønn: 0,25

Glatt: 0,75

Rynket: 0,25

Sannsynlighet for at en ert er gul og glatt = 0,75*0,75=0,5625

Binomisk sannsynlighet gir da:

chart?cht=tx&chl={10 \choose 6}  \cdot (0.5625^6) \cdot (0.4375^4)=0.243706

så 24 % er riktig ?

Endret av Rizan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...