Gjest Guest_Random_* Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hallo! Skal på en liten date i morra, og lurer på om det er noen som har noen gode samtalestartere? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Noen ting du kanskje bør hoppe over : Hva jobber du med? Hva studerer du? >> Dette er ting som blir så ofte spurt om at man virker både kjedelig og at man prøver å plassere personen sosialt... Ting som av og til kan være greit å snakke med om man er veldig nervøs : *Møkkaværet + litt spøking og tulling. *Litt om plassen dere er på (ofte så kan dette komme ganske så spontant, spes om det er noe pent der, feks romantisk park etc) Uansett så bør man være smart å unngå klisjèr i de første 10 - 15 min , som regel er begge partene litt nervøse så det er lurt å ha det litt morro for å bryte isen. Lenke til kommentar
The Finger Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Hei! Denne virker best ^.^ Nei, men prøv å snakk om været. Musikksmak. Det som faller deg inn, bare det ikke er så plain boring. Edit: Tidenes beste sjekkesetning: Kan jeg bruke munnen din? Endret 11. februar 2010 av CSW Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Noen ting du kanskje bør hoppe over : Hva jobber du med? Hva studerer du? >> Dette er ting som blir så ofte spurt om at man virker både kjedelig og at man prøver å plassere personen sosialt... Ting som av og til kan være greit å snakke med om man er veldig nervøs : *Møkkaværet + litt spøking og tulling. *Litt om plassen dere er på (ofte så kan dette komme ganske så spontant, spes om det er noe pent der, feks romantisk park etc) Uansett så bør man være smart å unngå klisjèr i de første 10 - 15 min , som regel er begge partene litt nervøse så det er lurt å ha det litt morro for å bryte isen. Man må jo spørre om sånt, men jeg er enig i at det ikke er noe å begynne med. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Man må jo spørre om sånt, men jeg er enig i at det ikke er noe å begynne med. Har du noen gang lurt på "hvorfor" man må spørre om hva personen har som yrke? Er man på sjekkeren så finnes det langt bedre samtale-emner som sier mer om personen og som ikke behøver å få personen på "defensiven" , stiller man feks spørsmålet om hva personen gjør til daglig og det viser seg at hun / han er arbeidsledig, så kan man ha ødelagt hele førsteinntrykket. Personlig så behøver jeg ikke å vite hva en person gjør på eller tjener, faktisk så sier det meg svært lite om personen, og kan fort føre til at man fokuserer på feil tema. Jeg er av den mening at personen bør selv fortelle på eget initiativ om feks jobb / studier. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Man må jo spørre om sånt, men jeg er enig i at det ikke er noe å begynne med. Har du noen gang lurt på "hvorfor" man må spørre om hva personen har som yrke? Er man på sjekkeren så finnes det langt bedre samtale-emner som sier mer om personen og som ikke behøver å få personen på "defensiven" , stiller man feks spørsmålet om hva personen gjør til daglig og det viser seg at hun / han er arbeidsledig, så kan man ha ødelagt hele førsteinntrykket. Nå snakket trådstarter om date, da snakker man gjerne i et par timer sammen. Det er ikke det samme som for sjekkern. Man trenger greit nok ikke være så spesifikk som hvor jobber du/hva studerer du, men heller hva gjør du på om dagene eller noe lignende. Jeg ser at det kan bli problemer om du spør om jobben til en som kanskje nettop har mistet den eller lignende. Endret 11. februar 2010 av Zeke 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Som sagt av de før meg her, hopp over standardquizen. Det som pleier å funke for meg er å starte samtalen med noe som du ville snakket med vennene om, som gjør at stemningen blir veldig lett. Etter hvert som du klarer å få i gang praten lar du henne prate litt og merker deg ting som hun nevner og prøver å relatere til det. Når det blir din tur kan du fortelle din historie. Hvis man gjør ting riktig trenger man bare én samtalestarter Noe som dette f.eks på cafe Hei! Koselig at du kunne komme! ... Den kaffen din så veldig god ut, nesten så jeg angrer litt på at jeg ikke tok den. Er det noe du pleier å drikke? ... Jeg gikk forbi et reisebyrå på veien hit! De hadde en reklame med noen paradisbilder fra Thailand. Hadde lett byttet ut 20 minus og snø for en uke på en bortgjemt strand nå. Jeg var der faktisk en tur i påska. Strendene var helt fantastiske der vi var... Hva er den fineste stranden du har vært på? ... Dette var et helt random eksempel, men prøv å holde en samtale om ting som betyr noe for henne istedenfor å spørre henne ut om hva hun gjør etc. Hvis du velger riktig tema har hun nesten garantert noe å fortelle om det. Ellers er det bare å improvisere litt og ta det som passer Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Alle slike typiske "kjedelige" spørsmål kan bli ålreite hvis man bare formulerer dem litt annerledes, slik at man ikke høres ut som man intervjuer jenten. Hun nevner noe om en hun studerer med, du spør "Oja, hva er det du studerer?". Det naturlige spørsmålet da er "Liker du det?". Si heller hva du synes om det ("Oja, det studiet har alltid slått meg som .... , er det faktisk tilfellet?"). Spør som om du er oppriktig interessert, la hvert svar hun gir deg påvirke spørsmålet du stiller henne videre eller la hvert svar gi deg noe relevant å si. Alt er bedre enn å bare drive med intervju, du må gi av deg selv selv når du du stiller spørsmål. Spør spørsmål som ikke lar henne svare ja eller nei, men som provoserer frem en samtale. edit: Glem alt jeg skrev, forhold deg til innlegget under mitt. Endret 12. februar 2010 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) My cat's breath smells like catfood. Endret 12. februar 2010 av Toast Is Pimp! Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Alle slike typiske "kjedelige" spørsmål kan bli ålreite hvis man bare formulerer dem litt annerledes, slik at man ikke høres ut som man intervjuer jenten. Hun nevner noe om en hun studerer med, du spør "Oja, hva er det du studerer?". Det naturlige spørsmålet da er "Liker du det?". Si heller hva du synes om det ("Oja, det studiet har alltid slått meg som .... , er det faktisk tilfellet?"). Spør som om du er oppriktig interessert, la hvert svar hun gir deg påvirke spørsmålet du stiller henne videre eller la hvert svar gi deg noe relevant å si. Alt er bedre enn å bare drive med intervju, du må gi av deg selv selv når du du stiller spørsmål. Spør spørsmål som ikke lar henne svare ja eller nei, men som provoserer frem en samtale. edit: Glem alt jeg skrev, forhold deg til innlegget under mitt. Veldig sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå