Gå til innhold

fakta om teknologi nå og da?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

stemmer det at månefartøyet amerikanerne brukte ikke er mer avansert enn en interaktiv leke i dag? det kommer nok an på leken og hvilket fartøy man sammenligner med. det var i alle fall en reklame på national geographic channel før. har også hørt at månefartøyene ikke var mer avanserte enn en mobiltelefon, men det er jo en stund siden jeg hørte det og mobilene har jo utviklet seg.

har dere flere slike sammenligninger? hvordan er en bestemt mobil i dag sammenlignet med en PC fra 1995? hvordan har harddisker utviklet seg? var det ikke en helt enorm harddisk på 50 eller 60 tallet som var på 1 eller 10 mb?

edit: selvfølgelig snakker jeg ikke om at leker og mobiler har rakett motorer som månelandingsfartøyene. snakker om datakraft regner jeg med.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til interaktive leker med like avanserte rakettmotorer som månelandingsfartøyene hadde ...

Disse sammenligningene ser vel utelukkende på datamaskinene nå og da, og da er det nok riktig at leketøy i dag har større datakraft enn månelandingsfartøyene - eller forsåvidt hva som helst som fantes av datamaskiner på 60-tallet.

En iPhone har vel kanskje mer datakraft enn det som totalt var tilgjengelig i Norge i 1970, for alt jeg vet. So what?

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å sammenligne en mobiltelefon og et månelandingsfartøy fordi de har ikke samme funksjon... Når de prater om den sammenligningen så er det vaneligvis regnekraften til datamaskinen i månelanderen og mobiltelefonen man snakker om.

edit. litt sen der..

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer

The computer's RAM was magnetic core memory (2 kilowords, where a kiloword is 1,024 words) and ROM was implemented as core rope memory (36 kilowords). Both had cycle times of 11.72 micro-seconds. The memory word length was 16 bits: 15 bits of data and 1 odd-parity bit. The CPU-internal 16-bit word format was 14 bits of data, 1 overflow bit, and 1 sign bit (ones' complement representation).

Denne datamaskinen målte 61x32x17 cm og veide 31,8 kg

I 1983 ble det mulig å kjøpe og koble til eksterne harddisker for Apple II, dette var verdens første PC med harddisklagring. Hver harddisk var på 5 MB, og på den tiden trodde ingen det var mulig å fylle opp en sånn diger disk med data, i hvert fall ikke før århundreskiftet ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...