Konamixx Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Vel da var tiden kommet for ny PC. Jeg har da satt opp et utkast på komplett som jeg gjerne vil ha tilbakemelding på. Forslag1 Først lurer jeg selvsagt på om alt passer sammen? Er oppsettet velbalansert eller er det noen deler som vil lage flaskehals/være overkill iforhold til resten? Ser forøvrig at jeg glemte å velge optisk drev, men det skal selvfølgelig innkluderes. HDD for generell lagring og programmer har jeg allerede og har derfor ikke inkludert det. Jeg tenkte også å kjøre to skjermer, men jeg er absolutt ikke inne på hva som er bra og hva som er dårlig på skjerm markedet. Så om noen har noen gode altnernativer i størrelsen 22-24" til 2-2,5k pr stk hadde det vært hyggelig Jeg har ingen planer om å overklokke oppsettet da jeg er helt grønn på området. Har jeg valgt nok RAM? Siden jeg hadde tenkt å sysle litt med videoredigering kunne vel kanskje 8 gb ram være en fornuftig oppgradering? Lurer også på om jeg kunne spart meg noen kroner i skjermkort avdelingen med å gå ned til 5850 eller vil dette da bli en flaskehals i oppsettet? Hvis dette var et alternativ vil jeg kanskje senere vurdere et crossfire oppsett og sette inn et 5850 til, må jeg da ha et annet HK evt større strømforsyning? Takk for evt svar Endret 11. februar 2010 av Konamixx Lenke til kommentar
nipton Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Syns det ser bra ut jeg, Alt passer helt fint. Ram: 1333mhz er like bra som 1600mhz, Vi snakker 0,5 fps forskjell. Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496058 kan klokkes til 3.6-3.8Ghz, for en mindre penge, men siden du ikke skal overklokke så er det sikkert greit med black edition. Skjermkort: 5850 er det beste skjermkortet Bang for buck i dag. Ville ikke spyttet inn 1000kr for 15fps mer i spill som igjen kjører på 60-200fps. Heller spare litt penger hær å dær å kjøpt et til i crossfire i fremtiden. Dagens spill blir knust av 5xxx serien så. Strømforsyningen er helt fin, 750w er mer enn nåkk, kan kjøre 2 skjermkort i fremtiden. SSDen er av yppeste kvalitet Husk å kjøp et sånt antistatisk armbånd ting ting åsså Finnes mange skjermer å velge mellom. 2-5ms responstid er standard i dag. 22-24 er også standard. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495362 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477710 Samsung, osv osv Endret 11. februar 2010 av nipton Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Takker for svar. Hvordan er det med mengden RAM. Har det noe for seg å gå over 4gb? På min forrige PC kjøpte jeg 4gb ram og det er jo flere år siden. Virker nesten rart å kjøpe samme mengde som forrige pcn (selv om dette var DDR2 ram). Da får vi se om det ikke blir 5850 da. Vil jeg ha mulighet til å kjøre Crossfire på valge hovedkort? Så det er altså mulig å få gode 24" helt ned i 1500kr.. Det var jamen billig. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hvis du ikke har et 64-bit operativsystem er det bortkastet å kjøpe mer enn 4GB RAM. Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Hvis du ser på innkjøpslisten ligger det et stk win 7 64bit Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Overså det. Dersom du skal bruke maskinen til (heftig) bildebehandling eller videoredigering, kommer 6-8GB RAM godt med. I spill vil du sannsynligvis ikke merke stor forskjell på 4 vs 8GB RAM. Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Vil jeg ha mulighet til å kjøre Crossfire på valge hovedkort? Ja, men da vil du "bare" ha x8 båndbredde. Det er fordi det på 790X hovedkortet bare er en x16 kanal, og kjører du to kort må disse dele på denne kanalen, og da blir det x8 til hver av de. Går du derimot opp 300ish til 790FX kortet til Gigabyte i samme serie, så får du 2 x16 kanaler, og dermed kan begge kortene kjøre med x16 Hvor mye dette har å si i spill var vel testet en plass, og de kom vel frem til konklusjonen ja, men så veldig stor forskjell var det sånn egentlig ikke. Så, jeg vil ikke uttale meg om ytelse når det gjelder x8 vs x16 i Crossfire, det overlater jeg til andre. Ville bare opplyse om noe jeg satt en stund tilbake og grublet noe grådig på hva en PCI-e x16 i x8 modus var for noe, og hvorfor jeg kunne betale 300 mer og få i x16 modus Endret 12. februar 2010 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå