Noble Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Finnes det noen yrker for oss som er litt 'Petter Smart'? Liker å fingle i ting, når jeg har funnet ut hvordan noe virker mister jeg interesse. Slik som Petter må jeg arbeide for å få nok penger til å eksprimentere. Går det an å slå dette sammen? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hvor smart er du? Det første jeg tenkte på var vaktmester, men om du skal lage tidsmaskiner er kanskje det litt under der du sikter:-) Ta deg en utdannelse så får du nok jobbe med både det ene og det andre hvis du søker deg inn riktige stedet. Jeg får stadig levert ting på pulten og får beskjed om at "denne dingsen skal prate med den dingsen" eller "finn ut hvordan denne virker". Lenke til kommentar
Noble Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Hvor smart er du? IQ-smart tenker du? Tipper jeg er i den øvre tredjedelen statistisk sett. Møter dann og vann personer jeg merker er smarete enn meg, men i min omgangskrets er jeg en av de "smarteste" (og nei, omgangskretsen begrenser seg ikke til 'klassekamerater' og 'fyllakompiser'). Hvilket yrke har du da? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Når du har funnet ut hvordan noe funker? Så du mener noe som andre har funnet opp og vet hvordan funker så kommer du og finner ut hvordan det funker igjen? Hmm Eneste jeg kan tenke meg er selvstendig oppfinner og selge patentene dine. Og håpe på å tjene penger på de. Noe som gir en litt usikker økonomi :/ Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Er du virkelig smart så fins det yrker som lar deg tilfredsstille eksperimenttrangen, og få godt betalt for det. (F.eks Siv.Ing i et fagfelt som passer deg, da får du lett jobb med både eksperimentering og målrettet jobbing mot å komme fra eksperimentell ide til kommersielt produkt.) Men er du bare innenfor den øvre tredjedelen så er du ikke spesielt smart, da er du bare litt over gjennomsnittlig. Ta en seriøs iq-test og se hvor mange prosent av gjennomsnittet du er smartere enn. Er du oppe i 98% eller mer kan du kalle deg selv for smart. Men siden du ikke engang klarer å søke deg fram til relevante yrker så tviler jeg på at du er smart. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg er litt uenig i at man skal måtte kvalifisere som mensamedlem for å kunne kalle seg smart. Det er vel også litt uenigheter rundt om IQ-tester kan gi et bastant mål på hvor smart en person er. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Ta en seriøs iq-test og se hvor mange prosent av gjennomsnittet du er smartere enn. Er du oppe i 98% eller mer kan du kalle deg selv for smart. Men siden du ikke engang klarer å søke deg fram til relevante yrker så tviler jeg på at du er smart. Har tatt et par seriøse tester for en tid tilbake, bla en MENSA-test. Ligger på 130-140, alt etter som. Selvsagt har jeg søkt etter relevante yrker, men av og til får man utrolig nok gode ideer fra andre mennesker. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 IQ er oppskrytt testing. Går kun på kunstnerisk kreativitet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Senyor: Det er jo rett og slett feil. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Forklar? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Du kan godt mene at det er oppskrytt testing, men det tester da på ingen måte "kunstnerisk kreativitet". Jeg er ingen ekspert på IQ-testing, men det måler jo hovedsakelig evnen din til å se systemer og mønstre. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Ja, er vel riktig det. Men det er hva jeg kaller "kunstnerisk kreativitet" Vil ikke si at kun fordi du er god til å se sammenhenger i bilder, er du et geni, nei, da er du heller mer en slags kunstner med spesielle kreative evner. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Javel. Du er ganske alene om den meningen, men du kan godt få lov til å si det. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Takker. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Seyor: så du er sur og bitter fordi du ikke gjør det bra på iqtester? De mest nyttige IQ-testene gir også et resultat på hvordan man tenker, noe som er vel så relevant som selve poengsummen. Det er mange former for intellekt - og ikke alle former er like nyttige til alt. Men vel så relevant som en IQ-test er en god personlighetstest. Kombinasjonen moderat-høy IQ og Myers/Briggs INTJ er et godt utgangspunkt for både selvstendig forskning og jobbing med forskning i team. Kombinasjonen Høy IQ, INTP og psykopatiske tendenser passer best til "forsking" på enerom i lukket avdeling - men mange av de store vitenskapsmennene oppgjennom historien har hatt høy IQ og vært en INTP. Test deg selv, vær ærlig og finn ut hva slags personlighet du har: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Jeg gjør det faktisk ganske bra på IQ tester. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Seyor: så du er sur og bitter fordi du ikke gjør det bra på iqtester? De mest nyttige IQ-testene gir også et resultat på hvordan man tenker, noe som er vel så relevant som selve poengsummen. Det er mange former for intellekt - og ikke alle former er like nyttige til alt. Men vel så relevant som en IQ-test er en god personlighetstest. Kombinasjonen moderat-høy IQ og Myers/Briggs INTJ er et godt utgangspunkt for både selvstendig forskning og jobbing med forskning i team. Kombinasjonen Høy IQ, INTP og psykopatiske tendenser passer best til "forsking" på enerom i lukket avdeling - men mange av de store vitenskapsmennene oppgjennom historien har hatt høy IQ og vært en INTP. Test deg selv, vær ærlig og finn ut hva slags personlighet du har: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp Får ENTP på testen, hva vil det si? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/ENTP The ENTP has been described variously as the innovator,[12] the originator,[13] the lawyer,[14] the inventor,[2] the explorer,[15] and the visionary.[14] ENTPs also fall into the general categories of thinkers, rationals, and engineers.[16] Using their primary function-attitude of extraverted intuition (Ne), ENTPs are quick to see complex interrelationships between people, things, and ideas. These interrelationships are analyzed in profound detail through the ENTPs auxiliary function, introverted thinking (Ti). The result is an in-depth understanding of the way things and relationships work, and how they can be improved. To the ENTP, competence and intelligence are particularly prized, both in themselves and in other people.ENTPs are frequently described as clever, cerebrally and verbally quick, enthusiastic, outgoing, innovative, flexible, loyal and resourceful. ENTPs are motivated by a desire to understand and improve the world they live in. They are usually accurate in sizing up a situation. They may have a perverse sense of humor and sometimes play devil's advocate, which can create misunderstandings with friends, coworkers, and family. ENTPs are ingenious and adept at directing relationships between means and ends. ENTPs "think outside the box," devising fresh, unexpected solutions to difficult problems. However, they are less interested in generating and following through with detailed plans than in generating ideas and possibilities. When ENTPs are used correctly on a team, they offer deep understanding and a high degree of flexibility and problem solving ability. The ENTP regards a comment like "it can't be done" as a personal challenge, and, if properly motivated, will spare no expense to discover a solution. Du er en extrovert - da burde det være flott med team-basert forskning på høyt nivå der du tar lederansvaret. Med rett utdanning kan du uten problem finne en flott jobb med det, som er så avansert at du ikke kjeder deg. Lenke til kommentar
spicedgold Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Det spørs helt hva du liker å drive med, mekanisk eller f.eks elektro? Hvis det er mekanisk så kanskje en fabrikk eller noe sånt kunne være interessant, mange ting som ofte kan forbedres der. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Du er en extrovert - da burde det være flott med team-basert forskning på høyt nivå der du tar lederansvaret. Med rett utdanning kan du uten problem finne en flott jobb med det, som er så avansert at du ikke kjeder deg. Ser at jeg ligger på grensa mellom INTP og ENTP, med en liten helning mot ENTP. Har tatt testen et par ganger over et par dager for å luke ut statistiske feil, moodswings etc. Har en tendens til å bli lei folk etter en stund, spesiellt når de begynner å vise sine svake sider (nei, jeg er ikke perfekt selv). Liker dog å bli kjent med nye mennsker. Er litt i villråde over hva jeg skal ta meg til, siden jeg har en OK jobb, men tror jeg kan nå mye lengre om jeg sparker meg selv i ræva og tar en skikkelig utdannelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå