Gonzo2 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hei! Jeg fikk et problem med bilen og (trodde) at jeg trengte en del som jeg bestilte via leverandøren her i byen. I dag viser det seg at jeg ikke har behov for denne delen, så jeg kontaktet bedriften og ville avbestille. Dette mente de at de ikke kunne og at jeg var pliktet til å hente denne delen. Har de noe i det de sier? Det eneste jeg sa når jeg bestillte delen var navn og tlf nr. Det ble aldri sagt noe om at jeg var pliktet til å hente den aktuelle delen. Slik jeg ser det, har de ingenting å komme med. Jeg bestilte en del men fikk aldri opplysning om at jeg måtte hente den. Ville jeg uansett ha noen form for angrefrist her? Det er salg over disk, men jeg har jo ikke engang kjøpt delen. Bedriften har bare bestillt den for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Ved alminnelig butikksalg blir ikke angreretten aktuell. Du har rett til å avbestille før levering (dvs. innen du overtar tingen), jf. forbrukerkjøpsloven §41. Selger kan da ikke kreve betaling. Imildertid kan han kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Er det ikke avtalt et avbestillingsgebyr, vil erstatningen normalt utgjøre innebære differansen mellom butikkens kostpris og utpris. Lenke til kommentar
Gonzo2 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Flott! Takk for svar! Snakket med dem i går, da sa de at jeg ikke hadde mulighet til å avbestille noe jeg synes hørtes merkelig ut... Får ringe dem igjen i dag og høre hvor mye jeg må evnt. betale for avbestillingen. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Dette er et stort problem for mange næringer, kunder som bestiller varer men aldri henter dem. Viser hvor dårlig moral mange mennesker har, ganske mange penger bedrifter taper på slike folk hvert år, nå er jo ikke du den verste da du faktisk sier ifra at du ikke vil ha den, og i en del tilfeller vil man da rekke å slette ordren før den forlater leverandør. Det verste er de som man aldri hører noe mer fra. Det er faktisk kostnader for forretningen, litt ann på størrelse og vekt, alt fra 100,- og opp. Si du bestiller en dynamo, kr 3000, butikken bestiller, frakten blir på 250,- så vil ikke kunden ha den likevel, hvis det ikke er noe som selges ofte så returneres den til leverandør, 250,- til, da har butikken tapt minst 500,- på at kunden ikke ville ha varen. For mange slike og man må snart begynne med forskuddsbetaling... Skjerpings! Lenke til kommentar
Gonzo2 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Snakket med dem nå, slapp å betale noenting Alt er med andre ord løst, jeg var bare ueldig eller noe med personen jeg snakket i går som ikke var like serivceinstillt. Uansett, er jeg litt enig i deg Actibus. Det er alt for mange som driter i å hente deler (noe mange av kameratene mine sa jeg skulle) men det blir som du sier et problem. Men bedriftene har et ansvar de også, de kan ikke si til en kunde at man ikke får lov til å avbestille en vare når man faktisk kan det. At de sier "Greit vi kan avbestille delen, men da må du betale for frakten" så er det en mye bedre løsning. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Det er faktisk kostnader for forretningen, litt ann på størrelse og vekt, alt fra 100,- og opp.Si du bestiller en dynamo, kr 3000, butikken bestiller, frakten blir på 250,- så vil ikke kunden ha den likevel, hvis det ikke er noe som selges ofte så returneres den til leverandør, 250,- til, da har butikken tapt minst 500,- på at kunden ikke ville ha varen. Pluss at leverandøren gjerne tar seg betalt for retur av varen i form av et gebyr på 10-20% (350-700kr i eksemplet ditt) "dersom retur ikke skyldes feil ved varen eller leveransen", i tillegg til frakt begge veier... Eksempel Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Ta i betraktning at i mange tilfeller vil bedrifta allereie ha ein avtale med leverandøren, dermed blir det berre eit spørsmål om å leggje ved eit ekstra kolli ved neste levering. Dersom dette ikkje er tilfellet bør kjøparen som ombestemte seg bli pålagt å betale ekstrakostnadane bedrifta har hatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå