Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Test av bilstereo på strømnettet

badahl91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så lenge batteriet kan levere nok strøm (ampere) så kan du teste et bilstereo uten problemer. Men du vil kjøre forsterkerne på 12V ikke 13,8 - 14,4V som er vanlig i en bil med motoren på. Med en batterilader så vil du få rundt 14V, men laderen må levere nok strøm for å holde volten så høyt. Dette er ganske vanskelig hvis du har et kraftig bilstereo.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke en utdanket strømforsyning fra en PC som du har liggende?

Disse har 12 volt og kan levere rundt 15-20 ampere stort sett.

Problemet med PC-strømforskynere er at de er laget for å være "sikker". De kjører på en relativt høy frekvens, med små kondensatorer på utgangene. Det er meningen at ved den minste overbelastning over den spesifiserte peak-effekten skal den koble helt ut for å unngå skade på komponenter. Dette er ikke veldig optimalt for en forsterker som tar strømmen i korte pulser istedet for kontinuerlig. Det vil nok fungere ved uttak av mindre effekt på mindre spillere, men ikke bli forbauset dersom den bare plutselig kobler ut.

Lenke til kommentar
fordi noen har forsterkere med sikringer på 300A, og da holder ikke 15-20A.

Her var det snakk om test av bilstereo, ikke lydmuren som skulle brytes.

Tror nok ikke at den trekker 300A så veldig lenge akkurat....

Selvsagt gjør den ikke det. Men tror du den trekker mindre enn 15A?

Som sagt batteri + lader er det beste.

Lenke til kommentar

Nå driver jeg å teste med batteri og lader. Forsterkeren lyser som normalt, men det blir ikke lyd i noen av høyttalerne jeg kobler til. Har prøvd flere høyttalere :O Noen tips til hva som kan være galt? Har sjekket både signalkabler og høyttalerkoblingene. Amperemeteret på laderen gjør utslag når jeg spiller musikk, men amperemeteret viser høyere verdier når jeg ikke spiller noe.. Altså, når jeg spiller musikk, beveger amperemeteret seg mot 0 i takt med musikken, og voltmeteret jeg har koblet til batteri/lader viser høyere verdier. Det virker altså som om det går mindre strøm når jeg prøver å spille musikk, enn når forsterkeren ikke får noen signal.

Lenke til kommentar

leste litt kjapt i går.

1. Når du har tilkoblet forsterkeren uten å spille musikk så trekker den veldig lite. De fleste forsterkere har så lav hvilestrøm som 1-2A. Så det er fult logisk at når du ikke spiller musikk at amperemålingen er så godt som null.

2. Du får null lyd? ikke litt en gang?

Hvis ja, så bør du sjekke først med en annen signal kilde, bruk en ipod e.l. For hvis høyttalerne er ødelagt så ville dem skurra uansett i 99,9% av tilfellene.

Hvis du har koblet alt riktig så er det enten CD spilleren eller forsterkeren som har tatt kvelden. Du skal ha nok strøm til at du i det minste kan høre litt fra høyttalerne når du spiller på lavt volum.

Lenke til kommentar

1. Den trekker ca 3-4 A når den ikke får signal. Også virker det som om den trekker mindre (i takt med musikk) når den får signal....

2. Jeg får null lyd, ikke engang det minste skurr. Jeg har prøvd med flere forskjellige høyttalere, men dette var altså hushøyttalere.. Har det noe å si?

Signalkilden var PC med en '3.5 mm jack til 2xRCA-kabel'. PCen brukte jeg nettopp på hjemmekinoanlegget, så den er ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...