Gå til innhold

Trenger ny pc som takkler bildebehandling

Anbefalte innlegg

Trenger som sagt en ny pc som takkler og kjøre photoshop cs.

I den forbindelse lurte jeg på om jeg skal satse på en bærbar, men finnes de kraftige nok til og kjøre tunge bildebehandligsprogram, min gamle stasjonære er treg når jeg kjører det på den nå.

Kom med forslag til hva jeg bør satse på.

ps har en forkjærliget til hp maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgrader pcen. For noe tusen (det er blitt langt billigere nå) så har du en pc som lett kjører photoshop.

En skikkelig laptop kjører photoshop, men du må tenke på at laptop-skjermer er noe virkelig dritt (mulig det finnes noen unntak til 20k) og kan ikke brukes til å redigere bilder på. Du trenger en bra ekstern skjerm og en laptop med hdmi..

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke forklarte meg godt nok.

Grunnen til at jeg skal bytte er at den gamle piper og skriker og nok er nær døden, ikke på grunn av at den er treig, men når jeg først skal bytte har jeg lyst på bærbar, og ser at mange bærbare har gode hd skjærmer, men det er innmaten i laptoppen jeg lurer mest på, fordi når jeg nå skal kjøpe ny så vill jeg ha noe som er litt raskere en den gamle jeg har.

Lenke til kommentar

Hvis du oppgir spesifikasjonene på din gamle maskin, så er det litt enklere å vurdere om en bærbar vil være bedre en det du har i dag.

Selv har jeg en Acer aspire med Intel Core Duo T5450 CPU, og 2 gb RAM. Klarer fint å dra Photoshop (skal selvfølgelig ikke så mye til før det kan gå litt tregt). Kjøper du en bærbar i dag, får du vel stort sett bedre spesifikasjoner en dette.

Gode HD skjærmer betyr ikke gode til bilderedigering. Jeg skal ikke hindre deg i å kjøpe bærbar, men som nevnt så er skjermene på bærbare stort sett elendige til nevnte formål.

Alternativt kan det jo kjøpes en ekstern skjerm i tilegg. Dell har en relativt rimlig monitor, som skal være meget god (ytelse vs pris)

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg meg en Dell studio xps 16 med i7 og 4gb ram. Kverner det meste i photoshop og lightroom bra. Mangler litt minne ved de aller største bildefilene mine (store panorama etc) men ellers fungerer det rimelig bra.

Og kjøper du med rgbled får du en knallskjerm i tillegg.

Men du kommer nok billigere unna med en stasjonær maskin.

Lenke til kommentar

Nevnte RGB led skjerm er nok bedre en mye annet du får på bærbart ja, men det er fortsatt en stor ulempe, denne også har blankt-panel.

Folk jeg har snakket med som har denne, mener også at en bare kan glemme bilderedigering før skjermen er kalibrert. Det er vel spesielt kontrast og lys som er ute på viddene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...