Lahamera Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Som overskriften sier lurer jeg på om jeg kan kjøpe Canon EF 50mm f/1.4 eller f/1.8 til canon eos 400? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Klart du kan. Det er bare å bestille fra internet eller gå inn i en butikk og legge penger på disken Spørsmålet er kanskje hvilken du skal velge. Alternativene er: Canon EF 50mm f/1.8 Canon EF 50mm f/1.4 Sigma 50mm f/1.4 Den førstnevne er billig og veldig plastikkaktig; men leverer allikevel gode resultater. EF 50mm f/1.4 er absolutt brukbar - det er den jeg har. Sigma sin er også meget god. Den er noe større og muligens litt dyrere enn Canon's f/1.4. Mange som er veldig fornøyd med den. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg har Sigma sin og er veldig godt fornøyd med mitt eksemplar, men som Tom sier over her er den stor og tung. Jeg ville anbefalt deg å kjøpe den billigste, EF 50mm f/1.8. Den er billig, liten og lett og du får mye for pengene. Hvis du senere ønsker en f/1.4 så er fortsatt den billige grei å ha når man tenke på vekt og størrelse. Du kan jo også gå inn å kikke på hva brukerne her på forumet fikk til med diverse 50mm i løpet av uke 50 2009. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg har Sigmaen selv og det er et ypperlig objektiv. EF 50 F1,8 er betraktlig mindre og billigere så her må man jo veie det ene for det andre. Om objekivet skal brukes mest innendørs ville jeg tatt et av de kjappeste (sigma eller canon 1,4) Lenke til kommentar
Spook Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Alle tre er utmerkede alternativer. Jeg har selv EF 50mm 1.8 og Sigma sin 50mm 1.4. EF 50mm 1.8 som det påpekes veldig "plastic fantastic" men rent optisk så er den meget bra, og prisen er uslåelig. Jeg anbefaler at du først kjøper den, etter hvert så kan du eventuelt oppgradere til en av de andre to om du finner ut at du vil bruke denne mye. Fordelen med de to andre er foruten byggekvaliteten først og fremst at du får mye bedre "fløyelsmyk bokeh", i tillegg så er de nok litt skarpere. Ulempen til Sigma 50mm 1.4 er at kvalitetskontrollen nok desverre er litt ujenv slik at du risikerer å få et eksamplar som front- eller bakfokuserer. Selv fikk jeg mitt eksemplar justert (kostandsfritt) to ganger før jeg ble helt fornøyd. Kameraet ditt har jo ikke micro AF justeringsmuligheter så om ditt eksemplar eventuelt skulle ha fokusproblemer så må du enten bytte det eller få det justert. Når det er sagt, jeg har lånt en Canon 50mm 1.4 og sammenliknet den med Sigmaen og liker faktisk Sigmaen bedre, synes den er ørlite grann skarpere men ulempen er at den er litt større og tyngre. Lykke til, en lyssterk 50mm gir uansett nye og kreative muligheter som du ikke har med standard kit objektivet. Men selv om jeg bruker 50mm en del så synes jeg den ofte blir litt i "trangeste laget", foretrekker som oftest 30mm (har en Sigma 30mm 1.4 også), særlig gjelder dette innendørs. Det er som regel mye enklere å "fotzoome fremover" enn å "fotzoome bakover" hvor det ofte står vegger... Lenke til kommentar
GSM Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Ulempen til Sigma 50mm 1.4 er at kvalitetskontrollen nok desverre er litt ujenv slik at du risikerer å få et eksamplar som front- eller bakfokuserer. Selv fikk jeg mitt eksemplar justert (kostandsfritt) to ganger før jeg ble helt fornøyd. Kameraet ditt har jo ikke micro AF justeringsmuligheter så om ditt eksemplar eventuelt skulle ha fokusproblemer så må du enten bytte det eller få det justert. Ta en titt på denne som er postet i en annen tråd på forumet Her. Hører stadig vekk folk klage på dårlig kvalitetskontroll hos Sigma, men har aldri selv opplevd et eneste problem.. Og jeg kan umulig være så heldig mtp hvor mange som klager på sigma.. Tror det ligger ekstremt mye i mentaliteten at siden Sigma ofte er billigere, så må det være dårligere... Jeg opplever det snarere tvert i mot.. Føler sigma svært ofte gir mye mer kvalitet pr krone enn hva Canon gjør. Lenke til kommentar
Lahamera Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Tusen takk! Da bestiller jeg den billigste i første omgang! Lenke til kommentar
water2foto Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Godt valg ! 1.4 har bedre skarphet og bedre lysstyrke, men prisforskjellen er stor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå