Gå til innhold

Hvorfor sport er så populært

Anbefalte innlegg

Hvorfor er sport så populært i dagens sosialistiske samfunn? Kan det være fordi idrettene representerer et mikrokosmos som viser hvordan det virkelige liv BURDE vært?

I et samfunn som i stadig større grad belønner svakhet og folk som mislykkes, kan sportfans oppleve en verden hvor hver utøver belønnes for sine bragder. Fysiske og mentale handicapper oppfattes som det de er: hindringer på veien mot prestasjoner, og ikke verdier i seg selv.

I et samfunn hvor lovene er stadig mer arbitrære, kan sportfans se fram til å tilbringe noen timer i en verden hvor reglene er eksplisitte, kjente på forhånd av alle deltakere, og rettferdige for alle.

I en kultur som hyller selvoppofrelse og ideen om at man har krav på andre menneskers tjenester, kan sportfans ta seg en time out. De har muligheten til å slappe av og verdsette dyktighet, entusiasme og suksess kun for egen gledes skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har det seg da at sport er minst like populært i USA som i lille sosialist Norge? Er nok noe som ikke stemmer helt med resonnementet ditt. Sport er populært fordi det er gøy å se på, og fordi det er lett underholdning som man kan slappe av til, og som ikke krever mye konsentrasjon. Ikke at det er noe galt i det.

Lenke til kommentar

Jeg ser på det sånn at voksne mennesker som ser på sport, ofte fotball, og har lite suksess i livet, er avhengig av det aktuelle lagets suksess for å føle seg bedre.

De setter sin lit til laget slik at de kan føle NOE suksess i livet.

Men de fleste ser vel på det som underholdning, og av interesse.

Jeg ser f.eks bare på sporter som gjenspeiler litt av det jeg driver med selv.

Det ligger vel ikke så mye bak, folk har vært glad i sport i tusener av år.

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar
voksne mennesker som ser på fotball, og har lite suksess i livet, er avhengig av det aktuelle lagets suksess for å føle seg bedre.

De setter sin lit til laget slik at de kan føle NOE suksess i livet.

Men de fleste ser vel på det som underholdning, og av interesse.

Jeg ser f.eks bare på sporter som gjenspeiler litt av det jeg driver med selv.

Det ligger vel ikke så mye bak, folk har vært glad i sport i tusener av år.

Dette gjelder nok mange, ja. Mange tapere i supportergruppene. Dette tok jeg opp i tråden om hooligans.

Lenke til kommentar

Sport er ofte basert på konkurranse. I en konkurranse så er det alltid tapere. I et sosialistisk samfunn er idéen at det ikke skal være såkalte tapere, men at alle skal kunne vinne. Støtte kommer nedenfra og opp til et visst punkt, om du mister mange av dine basisbehov. Jeg for eksempel mener at dette er rettferdig siden toppen av lykke er ikke å ha millarder av penger, men å kunne gjøre noe og senere lykkes med det.

Jeg vil forresten legge til at sporten er populær i andre land der kapitalismen og liberalismen regjerer. For eksempel så har du USA.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Jeg vil forresten legge til at sporten er populær i andre land der kapitalismen og liberalismen regjerer. For eksempel så har du USA.

Sport er vel egentlig nokså uavhengig av politikk ? Så lenge folk har synes det er gøy å være bedre enn noen andre i en gren, så har det vært folk som synes det er gøy å se på.

En kjapp sjekk viser at første OL var i 776 f.kr - vi har jo vært innom en del forskjellige styreformer siden den gang.

Lenke til kommentar
Hvorfor er sport så populært i dagens sosialistiske samfunn? Kan det være fordi idrettene representerer et mikrokosmos som viser hvordan det virkelige liv BURDE vært?

I et samfunn som i stadig større grad belønner svakhet og folk som mislykkes, kan sportfans oppleve en verden hvor hver utøver belønnes for sine bragder. Fysiske og mentale handicapper oppfattes som det de er: hindringer på veien mot prestasjoner, og ikke verdier i seg selv.

I et samfunn hvor lovene er stadig mer arbitrære, kan sportfans se fram til å tilbringe noen timer i en verden hvor reglene er eksplisitte, kjente på forhånd av alle deltakere, og rettferdige for alle.

I en kultur som hyller selvoppofrelse og ideen om at man har krav på andre menneskers tjenester, kan sportfans ta seg en time out. De har muligheten til å slappe av og verdsette dyktighet, entusiasme og suksess kun for egen gledes skyld.

eehhh...

tjaa...

Tror ikke du skal gi sosialismen æren for at folk driver med sport.

Det har vell heller mer med velferden vår å gjøre.

De største grunnene til å folk idag driver med sport tror jeg har mest med endorfin og adrenalin å gjøre.

Forøvrig så har du tydeligvis ikke vært særlig mye inne i idretten heller, vi har ganske så mye regelverk som få har oversikt over.

Felles for så å si alle idrettslag er nif's lov som de enkelte særforbund stort sett bruker som "grunnlov", bare denne er såpass lang at det er veeeldig få som gidder å lese den.

Vært særforbund har somregel en egen advokat(er) som jobber med utforming av særforbundets regelværk.

Lenke til kommentar

Sport er vel egentlig nokså uavhengig av politikk ? Så lenge folk har synes det er gøy å være bedre enn noen andre i en gren, så har det vært folk som synes det er gøy å se på.

En kjapp sjekk viser at første OL var i 776 f.kr - vi har jo vært innom en del forskjellige styreformer siden den gang.

Ja, selvsagt. Det er åpenbart ikke det politiske systemet som bestemmer om befolkningen er glad i sport eller ei. Derfor nevnte jeg at kapitalistiske/konservative/liberale USA også har populærsporter.

Lenke til kommentar

Hvorfor sport er så populært?

Vel, idrett er en hobby man bedriver av egen fri vilje for å få et avbrekk fra dagliglivet, enten man deltar i lagidretter eller idretter der hver mann fult og helt er sin egen lykkesmed. Sport er moro, ingen plikt og har ingenting med politikk å gjøre etter mitt syn.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Enkelt svar i grove trekk.

Sport = Konkurranse. Menn spesielt, elsker konkurranse og har også sterkere konkurranseinstinkt, og liker derfor mer sport.

Konkurranseinstinktet settes i gang når vi utøver sport. Som sagt konkurranse ligger i vår natur og sport er en fin måte å utøve dette på. Sport gir oss endorfin og andrenalin. Som gir oss glede og styrke som igjen resulterer en god selvfølelse. Man for også finere kropp , om man synes det ytre er så viktig.

Sport er som sex det gir nyttelse og det ligger i instinktet. Jo bedre du gjør det, jo mer styrke gir det deg. Uten konkurranseinstinktet ville vi ikke ha overlevd som en art. De sterkeste overlever.

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Konkurranse og sosialt.

Er selv totalt uinteressert i å se på sport, noe som er litt dumt siden det er en så stor del av small talk mellom folk så er. Sikkert mange som tvinger seg til å følge med på sport kun for å ha noe felles å snakke om med andre folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...