Fin Skjorte Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Håper noen vet hvor mange kubikk/liter en Volvo V70 ta i bagasjerommet når baksetende er slått ned? Ser på Volvo sin hjemme side at bagasjekapasiteten er 575 liter, men det står ikke spesifisert om det er med bakseter eller ikke. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 I følge de tallene jeg har for hånden (svensk Auto, Motor & Sport), har en standard V70 555 liter bagasjerom med baksetene i bruk, og 1600 liter med baksetene nedslått. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Takk! Men jeg stusser litt på at bagasjerommet nesten blir tredoblet med setende ned. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Men jeg stusser litt på at bagasjerommet nesten blir tredoblet med setende ned. Med setene oppe regner de kanskje til evt. hattehylle, mens med setene nede regner de helt opp til taket?? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Selv om man borrer ett hull i veggen på badet, så øker jo ikke kubikk'en for det... selv om soverommet på baksiden kommer til syne. Med setene oppe tipper jeg dem regner frem til seteryggen og rett opp i taket. Med setene nede, så regner dem helt frem til førerstolene og rett opp i taket. Selv om man i praksis har ett rom over den bakerste seteryggen når den er oppslått, så kan jo ikke dette brukes i praksis, forde der er jo hodene til passasjerene. Derfor så kan ikke denne plassen tas med i beregningen når setene er oppe. Med setene nede, så kan man jo heller ikke sitte der, og hele rommet frem til førersetene kan derfor regnes med. Er ikke hundre prosent sikker på at dette er måten det gjøres på... men for meg så virker det veldig logisk vertfall. Men det er jo ikke alltid ting er så logisk da... Endret 11. februar 2010 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 De fleste biler måler i dag bagasjerommet etter den tyske VDA-standarden (Verband der Automobilindustrie). Dette innebærer at man tar teoretiske klosser på én liter (200x50x100 mm), og "fyller" bagasjerommet. Dersom man får plass til 555 blokker i V70 uten å slå ned baksetene, har den 555 liter bagasjerom. Dette betyr også at du får en mer realistisk måling. Dersom du hadde fylt bagasjerommet med bare vann, kunne du rent teoretisk kanskje fått plass til langt flere liter enn VDA-målingen gir deg. Når baksetene ikke er slått ned er det regler som forteller hvor høyt bagasjeromsmålingen skal gjøres, men jeg husker ikke hva regelen var. Lurer på om det hadde noe med høyden på baksetene og gjøre. Denne regelen er litt annerledes når baksetene er nedslått, og derfor får mange stasjonsvogner omtrent tre ganger så stort bagasjerom med nedslåtte bakseter. Håper dette klarnet opp litt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Lurer på om det hadde noe med høyden på baksetene og gjøre. Denne regelen er litt annerledes når baksetene er nedslått, og derfor får mange stasjonsvogner omtrent tre ganger så stort bagasjerom med nedslåtte bakseter. Det høres jo ikke helt ulogisk ut at man måler opp til setehøyde, hvilket det ofte for bakseter vil være lavere enn forseter! At en V70 har plass til 1600 liter med baksetende slått ned virker jo tilsynelatende å stemme det. Så nå konkluderer vi med det og trykker løst! Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå