Gå til innhold

Tenkt å bygge dette oppsettet, men har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenker å bygge meg en ny PC som ser någenlunde slik ut:

- Prosessor: intel Core i7 975 Extreme Edition

- Hovedkort: ASUS Rampage II Extreme

- RAM: 3x2GB OCZ DDR3 PC3-12800 1600MHz 1.65V...Platinum eller Gold Low Voltage Triple

Channel. Noen som vet forskjellen på disse to versjonene? koster jo omtrent det samme...

- Skjermkort: ATI Radeon HD 5870 1GB(Blir CrossFire etterhvert)

- Harddisk: intel X25-V 40GB og Seagate Barracuda 1.5TB

- Kabinett: Thermaltake Element G med 4 fans(1x140mm, 2x200mm, 1x230mm)

- En eller annen BluRay spiller.

- Powersupply: Corsair HX1000W

Har kanskje tenkt å prøve litt overklokking, men det blir absolutt ikke noe ekstremt. Har ikke gjort det før, så det blir bare for å prøve det.

Men har noen spørsmål :S

1. Vil jeg trenge noen form for ekstra kjøling? Til CPUen eller ellers i kabinettet? Væskebasert kjøling er forresten ikke aktuelt :p Noen anbefalinger?

2. Vil alt av kabler o.l. følge med de forskjellige komponentene? Og jeg regner med at kabinettet er stort nok? :p

3. Det eneste jeg føler jeg kan bli litt usikker på er hvor alle kablene som skal brukes ut av powersupplyen skal kobles i. Noen som vet om en enkel guide med noen tips/pekepinner/bilder et eller annet sted? Er en stund siden jeg bygde en PC sist, og da var det med hjelp av min far :)

4. Blir strømforsyningen mer en god nok slik at den ikke trenger å konstant kjøre på 80% og over når jeg f.eks. spiller på PCen? Prøvde en slik "calculator" på nett og endte opp på ca 540W, men vet ikke helt hvor nøyaktig dette er, og det var med kun et skjermkort.

5. Og selvfølgelig....er det noen her som ved første øyekast ser om det er noen komponenter som vil være kompatible med hverandre? :p

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. hvis du skal overklokke er du helt nødt til å ha kjøler, og det finnes utallige gode kjølere på luft, men hva som er best er det bare tester som viser, og jeg følger ikke helt med på det området, selv om noctua har jeg hørt mye bra om.

2. kabler har du som regel nok av, men du bør for sikkerhets skyld sjekke dette med selgeren. kabinettet skal være stort nok, men jeg har ingen erfaringer med det.

3. http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552 hardwares egen guide

4. er ganske sikker på at den holder, ja

5. vil bare si med en gang at i7 975 er penger ut av vinduet, selv for overklokkere. det eneste er noen ekstra mhertz og ulåst multiplier, men det trenger du ikke før ekstrem oc. gå for en 920 eller 950 og klokk opp, du sparer MYE mer der. hovedkortet kan også være litt for dyrt hvis du aldri har overklokket før, de fleste bør ikke koste mer enn 1500, maks 2000.

Lenke til kommentar

er litt feilprioritert det oppsettet der, får å si det sånn:du kan få et mye bedre gaming oppsett til mye mindre penger en det der.

skal gi et eksempel: oppsett

forklaring: dette er et mye bedre gaming oppsett.

amd sine prosessorer er faktisk hakket bedre til gaming, men sverger du til intel er i5 prosessorene best

i ditt budsjett er det rom for hd5970

du kan fint få plass til 80GB ssd

rampage extreme hovedkortet er for dyrt, (det jeg satt opp er mye billigere og fortsatt omtrent like bra til gaming)

750 watt holder, men skal du putte inn enda et hd5970 så ville jeg gått for 850watt

ta kabinettet du har lyst på.

vil du ha blu-ray kjøper du bly-ray

kast på større masse lagrings harddisk vist du trenger det

ekstra kjøling er nødvendig vist du skal overklokke, og kjøleren jeg satt opp er god, men det finnes sikkert bedre(ikke helt mitt felt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...