Gå til innhold

Hva vil du lese


Anbefalte innlegg

Må starte med å si at jeg er glad i å skrive, og at jeg i alle år har fått en del bra respons på mine artikler og noveller. Derfor er det fristende å tenke på å skrive en roman. Men som regel har jeg fått noen retningslinjer hvor jeg har blitt fortalt hvilke tema jeg skal gå inn på. Og det er da jeg skriver best. Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har noen slike retningslinjer til meg. Hva ville dere lest om?

 

Jeg er nok best om jeg får bruke en humoristisk vinkling, så en krim roman ligger nok ikke helt for meg. Ihvertfall ikke enda.

 

Men om det er noen som har en god idé eller et ønske, så kom med det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du erfaringer du vil dele som handler om incest da? Slik at jeg kan vinkle det i en humoristisk retning? Hvis ja, så kom med det tøffen.

 

Nei, jeg har ikke lagt ut noe som helst. Som regel har jeg levert papirversjoner til mine veiledere, og nå studerer jeg ikke heller så det skrives ikke så mye. Har krasjet pc-en utallige ganger også så å finne igjen noe av arbeidet er umulig.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du er flink til å skrive skolestiler, men det betyr ikke at du egner deg som romanforfatter. Om du vil fortsette med skrivingen så vil jeg anbefale deg å i første omgang fortsette å skrive korttekster og lese masse variert litteratur for å på den måten utvikle deg selv som skribent. Det er stor forskjell på nivået en lærer forventer og nivået en forlagsredaktør forventer, for å si det sånn. Romanen får heller komme når den trenger seg på, nå høres det ikke ut som om du har noe å si, da er det kanskje best å legge romanen på hylla inntil videre.

 

Men for all del, det kan være god trening i å skrive en roman, det jeg sier er at det sjeldent blir så bra resultat om du ikke har noe å si og må spørre om tema.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Høres ut som om du er flink til å skrive skolestiler, men det betyr ikke at du egner deg som romanforfatter. Om du vil fortsette med skrivingen så vil jeg anbefale deg å i første omgang fortsette å skrive korttekster og lese masse variert litteratur for å på den måten utvikle deg selv som skribent. Det er stor forskjell på nivået en lærer forventer og nivået en forlagsredaktør forventer, for å si det sånn. Romanen får heller komme når den trenger seg på, nå høres det ikke ut som om du har noe å si, da er det kanskje best å legge romanen på hylla inntil videre.

 

Men for all del, det kan være god trening i å skrive en roman, det jeg sier er at det sjeldent blir så bra resultat om du ikke har noe å si og må spørre om tema.

 

Lykke til.

 

 

Ja det er jo stort sett i skolesammenheng det har blitt skrevet. Men det er nok på grunn av at jeg faktisk må ha noen retningslinjer å skrive etter. Fantasien min er enorm, bare jeg vet sånn ca hva jeg skal skrive om :p

 

Regner med at det er forskjell på lærere og forlagsredaktører ja, men jeg føler jeg har grei nok kontroll på noveller og vil derfor prøve meg på noe litt mer omfattende. Jeg MÅ ikke skrive roman nå, men jeg vil gjerne prøve meg på lengre saker for å se om jeg har en sjanse til å klare det. Det jeg har skrevet tidligere er jo selvfølgelig på en måte skolestiler, men jeg liker ikke å kalle det for det. Det er ikke snakk om ungdomsskole stiler lengre :p

Og det er ikke på grunn av karakterene jeg har fått opp igjennom årene at jeg gjerne vil prøve meg. De fleste som har lest det jeg har skrevet har fortalt meg at jeg bør gjøre noe med skrive egenskapene mine, og det vil jeg jo gjerne når jeg får høre at det jeg har skrevet er bra. Men, sliter som sagt med å begynne helt fra bunnen og da blir det verre :S

 

Takk!

Lenke til kommentar

Foreslår at du går laus på ei novelle først, for å sei det slik, 6'ar i norsk skriftleg på VGS er på ingen måte å rekne som tilstrekkeleg for å kunne få noko utgitt. Begynn enkelt, fokuser på å få det skriftlege/ordlegging opp på eit høgt nivå før du byrjar å tenkje for mykje på handling.

Lenke til kommentar
Høres ut som om du er flink til å skrive skolestiler, men det betyr ikke at du egner deg som romanforfatter. Om du vil fortsette med skrivingen så vil jeg anbefale deg å i første omgang fortsette å skrive korttekster og lese masse variert litteratur for å på den måten utvikle deg selv som skribent. Det er stor forskjell på nivået en lærer forventer og nivået en forlagsredaktør forventer, for å si det sånn. Romanen får heller komme når den trenger seg på, nå høres det ikke ut som om du har noe å si, da er det kanskje best å legge romanen på hylla inntil videre.

 

Men for all del, det kan være god trening i å skrive en roman, det jeg sier er at det sjeldent blir så bra resultat om du ikke har noe å si og må spørre om tema.

 

Lykke til.

 

 

Ja det er jo stort sett i skolesammenheng det har blitt skrevet. Men det er nok på grunn av at jeg faktisk må ha noen retningslinjer å skrive etter. Fantasien min er enorm, bare jeg vet sånn ca hva jeg skal skrive om :p

 

Regner med at det er forskjell på lærere og forlagsredaktører ja, men jeg føler jeg har grei nok kontroll på noveller og vil derfor prøve meg på noe litt mer omfattende. Jeg MÅ ikke skrive roman nå, men jeg vil gjerne prøve meg på lengre saker for å se om jeg har en sjanse til å klare det. Det jeg har skrevet tidligere er jo selvfølgelig på en måte skolestiler, men jeg liker ikke å kalle det for det. Det er ikke snakk om ungdomsskole stiler lengre :p

Og det er ikke på grunn av karakterene jeg har fått opp igjennom årene at jeg gjerne vil prøve meg. De fleste som har lest det jeg har skrevet har fortalt meg at jeg bør gjøre noe med skrive egenskapene mine, og det vil jeg jo gjerne når jeg får høre at det jeg har skrevet er bra. Men, sliter som sagt med å begynne helt fra bunnen og da blir det verre :S

 

Takk!

Det er kjempeflott at du vil skrive, men for å si omtrent som Bukowski, om det ikke sprenger seg ut av deg, ikke gjør det. Kanskje er det bare en romantisk forestilling om kunstneren som MÅ uttrykke seg for å ikke gå til grunne, kanskje er litteratur mer håndverk enn ånd, men de jeg kjenner som skriver godt sier til meg at de er nødt til å skrive. På den annen side, kanskje de smører tykt på. Det jeg prøver å si er at om du må bli gitt et oppdrag for å skrive så er det kanskje ikke skjønnlitteratur som ligger for deg, i hvert fall ikke nå.

 

For tips, se til deg selv. Jeg regner med at du har både et åndsliv og et følelsesliv. Jeg regner med at livet ditt går opp og ned, jeg regner med at du grunner over etiske og moralske spørsmål. Skriv om det, prøv å formidle disse følelsene i en novelle. Eller et dikt. Eller en roman. Les om skriveteknikker, om fortellerkunst, les skjønnlitteratur og tenk over det du leser. Kanskje det hjelper? Og om du virkelig vil skrive, søk deg til et av skrivekunstakademiene.

 

Når det er sagt, det kan hende jeg tar feil. Jeg er ikke forfatter, jeg er bare en leser.

Lenke til kommentar
Foreslår at du går laus på ei novelle først, for å sei det slik, 6'ar i norsk skriftleg på VGS er på ingen måte å rekne som tilstrekkeleg for å kunne få noko utgitt. Begynn enkelt, fokuser på å få det skriftlege/ordlegging opp på eit høgt nivå før du byrjar å tenkje for mykje på handling.

 

Jeg må si meg enig her. Hvis du fremdeles går på VGS, så burde du forsøke deg frem og se hva som faller naturlig for deg å skrive. Både sjanger, det skrifltlige og ordlegging.

 

Men hvis jeg skulle gitt deg en sjanger på hva jeg ville lest, så vil jeg si krim.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er uenig med de som mener man bør vente med å prøve på en roman til ideen er så god at du kan skrive din generasjons definitive verk, månen står deg bi og ulvene hyler utenfor vinduet. Hvis man ønsker å bli skrivefør er skrivetrening noe av det viktigste man kan foreta seg – intet galt i å skrive en søppelroman for treningens skyld.

 

Tastaturslitasje er billig, og i tillegg til treningen blir du kvitt en del psykologiske sperrer. Jeg har skrevet en elendig roman – et tvers gjennom begredelig resultat – men antallet sperrer som forsvant underveis var mer enn verdt innsatsen. Jeg hadde det gøy og lærte en hel masse underveis, og kommer aldri til å måtte tenke «hva hvis ...» fordi jeg ikke tok sjansen på å prøve.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Foreslår at du går laus på ei novelle først, for å sei det slik, 6'ar i norsk skriftleg på VGS er på ingen måte å rekne som tilstrekkeleg for å kunne få noko utgitt. Begynn enkelt, fokuser på å få det skriftlege/ordlegging opp på eit høgt nivå før du byrjar å tenkje for mykje på handling.

 

Nå har det seg vel heller slik at de fleste store forfattere i dag så og si strøk i norskfaget på videregående. Norsklærere ødelegger det som kunne finnes av en framtidig forfatter i deg og dytter deg ned.

 

Må starte med å si at jeg er glad i å skrive, og at jeg i alle år har fått en del bra respons på mine artikler og noveller. Derfor er det fristende å tenke på å skrive en roman. Men som regel har jeg fått noen retningslinjer hvor jeg har blitt fortalt hvilke tema jeg skal gå inn på. Og det er da jeg skriver best. Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har noen slike retningslinjer til meg. Hva ville dere lest om?

 

Jeg er nok best om jeg får bruke en humoristisk vinkling, så en krim roman ligger nok ikke helt for meg. Ihvertfall ikke enda.

 

Men om det er noen som har en god idé eller et ønske, så kom med det!

 

Du kunne jo kanskje startet med en novellesamling, så kan du gå innom flere temaer.

Jeg anbefaler deg å lese Ambulanse med Johan Harstad hvis du ikke har gjort det. Dette er en novellesamling, hvor novellene går inn i hverandre på den måten at bipersonen i en novelle er hovedpersonen i en annen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Vil han skrive en roman bør dere vel heller oppmuntre ham enn å si han ikke klarer det? Bare vært obs på at å skrive en roman er hardt arbeid og tar veldig lang tid. Jeg ville satt av minst tre, fire måneder, og gjerne godt over ett år.

 

Angående hva du bør skrive vet du det best selv. Et tips er å velge noe du faktisk kan en del om og skrive en roman du ville hatt lyst til å lese selv. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg er uenig med de som mener man bør vente med å prøve på en roman til ideen er så god at du kan skrive din generasjons definitive verk, månen står deg bi og ulvene hyler utenfor vinduet. Hvis man ønsker å bli skrivefør er skrivetrening noe av det viktigste man kan foreta seg – intet galt i å skrive en søppelroman for treningens skyld.

 

Tastaturslitasje er billig, og i tillegg til treningen blir du kvitt en del psykologiske sperrer. Jeg har skrevet en elendig roman – et tvers gjennom begredelig resultat – men antallet sperrer som forsvant underveis var mer enn verdt innsatsen. Jeg hadde det gøy og lærte en hel masse underveis, og kommer aldri til å måtte tenke «hva hvis ...» fordi jeg ikke tok sjansen på å prøve.

 

Akkurat hva jeg vil frem til selv! Jeg driter i om resultatet ikke blir 100%. Trenger ikke 50% engang. Jeg vil bare prøve meg og se hvordan det går! Takk for oppmuntring:)

 

Noe sci-fi / fantasy-ish hadde ikke jeg hatt noe i mot.

 

Hehe, jeg takker og bukker for forslaget, men den slags er nok langt unna for min del. Har ikke prøvd Zelda engang :)

 

Foreslår at du går laus på ei novelle først, for å sei det slik, 6'ar i norsk skriftleg på VGS er på ingen måte å rekne som tilstrekkeleg for å kunne få noko utgitt. Begynn enkelt, fokuser på å få det skriftlege/ordlegging opp på eit høgt nivå før du byrjar å tenkje for mykje på handling.

 

Nå har det seg vel heller slik at de fleste store forfattere i dag så og si strøk i norskfaget på videregående. Norsklærere ødelegger det som kunne finnes av en framtidig forfatter i deg og dytter deg ned.

 

Må starte med å si at jeg er glad i å skrive, og at jeg i alle år har fått en del bra respons på mine artikler og noveller. Derfor er det fristende å tenke på å skrive en roman. Men som regel har jeg fått noen retningslinjer hvor jeg har blitt fortalt hvilke tema jeg skal gå inn på. Og det er da jeg skriver best. Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har noen slike retningslinjer til meg. Hva ville dere lest om?

 

Jeg er nok best om jeg får bruke en humoristisk vinkling, så en krim roman ligger nok ikke helt for meg. Ihvertfall ikke enda.

 

Men om det er noen som har en god idé eller et ønske, så kom med det!

 

Du kunne jo kanskje startet med en novellesamling, så kan du gå innom flere temaer.

Jeg anbefaler deg å lese Ambulanse med Johan Harstad hvis du ikke har gjort det. Dette er en novellesamling, hvor novellene går inn i hverandre på den måten at bipersonen i en novelle er hovedpersonen i en annen.

Lykke til :)

 

Spennende! Har ikke vært borti denslags før. Får prøve meg på den :)

 

Hadde vært artig å lest om en artist som kjemper seg fram til fame ;) Noe i den dur og så mikse det sammen med litt humor ;)

 

Den ideen likte jeg egentlig! Må fantasere litt rundt det der!

 

Vil han skrive en roman bør dere vel heller oppmuntre ham enn å si han ikke klarer det? Bare vært obs på at å skrive en roman er hardt arbeid og tar veldig lang tid. Jeg ville satt av minst tre, fire måneder, og gjerne godt over ett år.

 

Angående hva du bør skrive vet du det best selv. Et tips er å velge noe du faktisk kan en del om og skrive en roman du ville hatt lyst til å lese selv. Lykke til! :)

 

Ja jeg har all verdens tid og har ingen frist eller press på meg. Ser heller på det som et morsomt syssel:)

 

Dersom du ønsker inspirasjon til humoristisk vinkling på noe jeg ville ha lest anbefaler jeg ''De 4 og han som gjør galt verre''-bøkene. :yes:

 

Skal sjekke ut de også jeg! Takk :)

 

Kanskje om å reise frem eller bak i tid? Jeg er veldig glad i den slags greie ;) Hadde vært artig om du skrev noe i den dur :)

 

Denne var også ganske spennende, jeg har allerede begynt å fantasere om din og Grolds idè, sammenslått :) Takk!

 

 

 

 

Til slutt... Det er årevis siden jeg gikk ut VGS. Og jeg hadde ingen 6'er i norsk skriftlig. Det er heller ikke en enslig 6'er som er min store drivkraft når det gjelder å skrive. Det er det faktum at jeg selv vet jeg er god til å skrive og har evnen til å være sarkastisk når jeg gjør det. Easy peasy. Snauere er jeg ikke. Så takk for råd om å starte i det små, og om å vente med romanen til man vet man er klar, men det høres ut som om de rådene kommer rett fra "blomsten og bien samtalen" fra mor til datter. Jeg klarte meg uten den samtalen når det gjelder sex, så jeg skal jaggu klare meg når det gjelder skriving også.

 

Takk til de ytterst få som har svart på mitt spørsmål, uten mer svada. Og jeg takker selvsagt dere andre også for å ta dere tid til å komme med råd jeg ikke føler jeg har bruk for.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...