lur4d Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Noen som vet om den tabellen for kabeldimensjonering i NEK finnes ute på nett? Glemte montørhåndboka på skolen. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hvilken tabell trenger du? Kan scanne og sende på mail til deg Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 hvilken tabell snakker du om? det er mangen tabellen for kabeldimensjonering. en god ting er å pugge alle størrelsene og hvilket lovlige tverrsnitt du kan bruke til den vernstørrelsen ved de forkjellige forlegningmåtene. 6A til 10A-1,5mm2, 13A-1,5mm2 unntatt A1 og A2 mener jeg det var, 16A-2,5mm2, 20A-4mm2, 32A-6mm2, 40A-10mm2, 50A-16mm2, 63A-25mm2 osv... men husk å sjekke med forlegningsmetoder og krav 1 og 2, spenningfall og Iz strømføringsevne med korreksjonsfator for kabler i grupper og varme. med meg så husker jeg de mest brukte tversnitta sine faktorer som jeg trenger. vis ingen har sakt hvilken kabel jeg skal bruke til en motor f.eks. så ser jeg på merkestrømme til motoren eller på In norminelle strømmen til motoren på vernet til den. kan og se på kontaktor og motorvern til motoren. i navnet på produktet står det hvor stort vernet er oppgitt i amper. jeg jobber på å installere det el. på rustfri kjemikaletankere. dette er de største båtene som blir bygd i Norge for tida og et av to verft i verden som lager rustfrie kjemikalietankere. rederi er nå Stolt Nielsen. dette er en av norges rikeste mann som eiger rederiet som er en ledende rederi i verden med flere arbeidsområder. når jeg skal koble koble noe ombord i disse skipene og det mangler en kabel som skal legges ut fra et starterskap til en motor f.eks. da tenker de fleste hvor stor skal denne vere? og type. jeg tenker ikke, jeg jobber. ser bare for på motorskiltet. der står det for 50 og 60Hz, 230V eller 400V eller 450V, stjerne eller trekant, hastighet, strøm, effekt, og mye mer. jeg vet at anlegget jeg holder på med er 60Hz 450V, da viser skiltet at jeg skal koble i stjerne eller trekant og strømmen osv... på land så har dere 50Hz med maks 400V. vi har eget kraftverk (generatorer) som lager strømmen. da får vi 60Hz 450V. for lys og diverse andre systemer så bruker vi noe trafoer til å få 230V og mindre trafoer i starterskap for 24V + trafoer til 24V distrubisjonsskap for elektronisk utstyr som Gyro, Sams, kompass og navigasjonsutstyr. men tilbake til saken. ved å bare se på skiltet kan jeg velge ut kabelen. jeg må velge en kabel som tåler strømmen og vernet størrelse. trekker motoren 3,4A så velger jeg en 1,5mm2 siden dette er 3 fase motor velger jeg enten en 3x1,5mm2, 3x1,5mm2 med skjerm eller 4G1,mm2. den siste bruker jeg mest. da er det 3 faser og en jordleder. har jeg ikke jordleder i kabelen bruker jeg en skjerm som kan vere rundt fasene i kabelen. da lager jeg denne om til en jordleder. eller så bruke en kabel som er bare 3 faser i. denne kabelen trur jeg ikke finnes for en så lav størrelse. til og med 4mm2 så er det vanlig at de er bare faser i kabelen. for her blir kabelen litt tyngre å jobbe med. med en jordleder i kabelen blir det mer vanskelig. når man kommer opp i 16mm2 så ser man fort at det kan bli vanskelig å koble denne. hva med kabler som er 3x185mm2? der det er mye svinger på kabelgatene så legger man enledere 1x185mm2. mye lettere å jobbe med. tilbake til saken igjen. man kan og se hvor mye effekt motoren trekker. vis du regner litt med formelen U=IxR så finner du ut at ved 230V så kan man maksimalt ved en 10A automatsikring trekke en effekt på 2300W. viser motoren 2000W så kan du bruke denne kabelen siden kabelen tåler en strøm på Iz 14,5A ved de fleste forlegningsmetodene. der skipene våre skal arbeide er ikke den samme som i Norge. så vis vi bruker norske værforhold med tanke på dimensjonering så når skipet seiler rundt ekvator så er det varmere der enn her. da synker motstanden i kablene og strømmen øker. det som vil skje at utstyret som er tilkoblet kablene vil kortslutte, brenne opp, noe vil eksplodere. kablene smelter osv. da sliter manskapet. da lever de på buss batterier i noen døgn før de driver på land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå