Gå til innhold

Nytt flygel: Steinway, Bösendorfer eller Fazioli? Kan noen hjelpe?

Taco78

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått den gledelige oppgave å være med på å bestemme innkjøp av et nytt flygel. Når en ønsker det beste er det lett å velge Steinway, men om en ser bortifra at Steinway er et veldig stødig kjøp mener jeg det finnes like gode opplevelser i Bösendorfer eller i et Fazioli.

Har noen tilbekemeldinger eller tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om å kjøpe helt nytt flygel i lengden 180 til 190 cm.

alternativene er

Steinway 180 evt 188

Fazioli F183

Bösendorfer 185

Yamaha er bra det og, men jeg ser ikke at de er like kompromissløse med kvalitet på finish som de andre, med fare for å være snobb:-(

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar

Dette dreier seg jo stort sett om preferanser, alle tre er instrumenter i verdensklasse i ordets direkte betydning – godt nok for «a world stage». Bösendorfer har alltid vært min favoritt – kan ikke forklare det på annen måte enn at det er noe nærmest eterisk over klangen.

Steinway reklamerte inntil nylig med at de tørket treverket deres langsomt over mange år, men lagringen ble etter hvert for dyr, og de har nå begynt med hurtigtørking av treverket. Om det har den helt store påvirkningen på instrumentet vet jeg ikke, men Bösendorfer gjør det fremdeles på «gamlemåten» såvidt jeg vet – om man bryr seg om slikt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en unik opplevelse å bli invitert av forhandleren til Wien og Bösendorfer for å plukke ut et flygel som passer for en selv eller et lokale. Dette opplevde jeg for tre år siden, og man fikk to hele dager med teknikerstab tilgjengelig dersom man hadde ønske om endringer av instrumentene. Anbefales!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...