Cazzo Grande Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Heisann! Jeg har et leserinnlegg jeg er nødt til å levere innen fredag og jeg skulle gjerne hatt litt feedback. Her er det: Ha respekt for religion! 07.02.10 bidro en person under aliaset ”Den rettferdige” til en debatt angående respekt for religioner. Vedkommende konkluderer med at religion baserer seg på umoralske handlinger, frykt og diskriminering, og stiller videre spørsmålet: ”Hvorfor skal jeg da respektere noe av dette?”. Vel, du skal få slippe å respektere det, men det har ingenting med religion å gjøre! Religion baserer seg på kjærlighet, solidaritet, respekt, gavmildhet og så videre. ”Den rettferdige” definerer også respekt som beundring for noe. Jeg mener respekt dreier seg om toleranse. Beundring er noe annet. Det er viktig å skille mellom disse to, ettersom de er vidt forskjellige. Toleranse handler om å forstå at noe er slik det er, og å akseptere det. Jeg ber ingen om å være enige i religion, men jeg ber dere forstå hva religion står for, og akseptere det for det. Det er respekt. Religion har respekt for ikke troende. Religion er for religionsfrihet. Majoriteten innen religiøse miljøer i dag respekterer homofile og rike, såvel som kvinner. Det er ikke religionen som undertrykker kvinner og homofile, det er et fåtall mennesker som påtar seg en rolle som religiøs leder som gjør det! Jeg blir mektig irritert over personer som stadig kritiserer religionen på grunnlag av enkeltpersoners handlinger. For å presisere dette vil jeg trekke frem de 10 bud der det står at man ikke skal misbruke guds navn, og at man ikke skal slå i hjel. Mange personer bryter begge disse ved å gå til ”hellig krig” og si at gud er på vår side. Disse respekterer jeg ikke, og det gjør heller ikke majoriteten med felles religion som krigerne. Det er viktig å skille mellom religionens hensikt og hva den faktisk blir brukt som/til. Det er noe alt for mange ikke klarer. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Sett dere inn i ett tema før dere hudfletter det! Hets på grunnlag av uvitenhet føles provoserende for de fornærmede, noe som skaper splid. Tenk før dere snakker! Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/sid/article3505740.ece Vennligst ikke gå på saken i innlegget, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn en religionsdebatt i denne tråden. På forhånd takk. Endret 10. februar 2010 av August S Lenke til kommentar
Abnormaxie Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Er rimelig bra, dette! Du bør kanskje gå over og sjekke småord, f.eks. "Jeg mener at ...." Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Den er bra den. Men for meg virker det som du sikter spesielt til Islam. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Kanskje nevne hva du legger i ordet respekt. Det nevnes flere ganger. Ellers var det veldig bra! Godt skrevet Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Takk takk, jeg har gjort noen små endringer og levert innlegget. Skolens geni (som fikk 5.8 i snitt og 8 på en artikkel) mente den kvalifiserte til en 6'er og at det var noe av det beste han hadde lest. Får håpe læreren er enig! Lenke til kommentar
WASD Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Får håpe du ikke blir tatt i plagiat da, mtp på at stilen nå ligger fullt lesbar på nettet. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Er det galt? Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Er det galt? Nei men da å du iallefall bevise at det er du som har lagt den ut. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Ja det er ikke noe stress, det står mail adressen min på profilen og jeg har sendt innlegget på mail til læreren allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå