fantenberg Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Hei! Nå har Samordna Opptak åpnet for søking, og tiden flyr forbi, så jeg må begynne å bestemme meg for hva jeg skal studere. I løpet av det siste året har jeg gått og tenkt på hva jeg skal finne på.. Det er mye jeg kunne tenkt meg, men jeg klarer aldri bestemme meg. Jeg har sikkert vært innom 20 forskjellige yrker/studier jeg kunne tenkt meg og vurdert sakene nøye. Sjekka fagplaner, utdanningsløp og opptakskrav. Men klarer altså ikke bestemme meg. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg skal ta dette valget upåvirket av andre, siden bare jeg vet hva jeg vil, men det kan jo være fint å høre noen argumenter for og i mot de forskjellige yrkene/studiene. Kan fortelle litt om meg selv, så dere kan danne dere et visst bilde av hva slags type jeg er.. Jeg er 20 år, og har det meste av vanlige interesser. Fotball, musikk, filmer.. Jeg er ikke sjenert, men heller ikke noen superutadvent person. Jeg fikser å prate for forsamlinger, og lignende. Har alltid vært bedre med ord enn med tall, selv om jeg langt i fra er tallblind på noen måte. Er ikke spesielt skolelei på noen måte, og har alltid fikset å gå på skolen. Jeg er ikke interessert i å sitte foran en PC hele arbeidsdagen, ei heller bli noen papirflytter. Jeg tror jeg funker best til å jobbe selvstendig (betyr ikke at jeg ikke funker sammen med mennesker), men å jobbe i team går helt greit hvis jeg får ha styringa. Vel,vel.. Så jeg har grublet mye på hva jeg skal gjøre. De studiene jeg sitter igjen med som mest aktuelle for meg, er som følger: Lektorprog. på UiO, NTNU Eiendomsmeglerstudiet - BI Førskolelærer - HiO, DMMH Allmennlærer - HiO, HiST Lokførerutdanning Dette er jo profesjonsutdanninger.. Jeg har også vurdert "ikke-profesjonsstudier", og kommet frem til: Historie - UiO, NTNU Filosofi/Idèhistorie - UiO, NTNU Filmvitenskap - NTNU Hvis jeg velger en ikke-profesjonsutdanning kommer jeg til å satse på mastergrad. Dette er egentlig bare en håndfull av alt jeg har vurdert, men velger å trekke frem de alternativene som har stått sterkest.. Jeg har sett på argumenter for og imot de forskjellige studiene: Lektor/lærer: Har alltid hatt lyst til å bli lærer, men etter å ha sett et vistt program på NRK (haha), så vet jeg ikke lenger. Men det er uansett en trygg jobb, selv om lønnen ikke er all verden. Eiendomsmegler: Har alltid hatt lyst til å bli det av en eller annen grunn. Tror det passer for meg. Litt uvanlige arbeidstider (som jeg ser på som positivt), og en del selvstendig arbeid (håper jeg?). Lønnen kan også være bra, men dessverre litt utrygg jobb.. Ser bra ut i dress, haha. Førskolelærer: Er flink med unger, men tenker at jeg kan bli veldig lei all grininga? Men en veldig trygg jobb (spesielt for meg som er mann), med litt lav lønn, dessverre. Lokfører: Dette er noe som har slått meg i det siste. Tror også dette kan passe meg bra, men vet litt lite om hvordan fagene ser ut på skolen o.l. Trygg jobb, bra lønn. Historie - Alltid vært interessert i det, men hva skal jeg bruke det til? Filosofi/Idèhistorie - Samme som historie. Filmvitenskap - Samme som historie/filosofi I tillegg til alt dette har jeg vurdert å ta førstegangstjenesten (regner med innkallelse snart), eller å bare jobbe. Dette ble veldig langt, men setter stor pris på alle som gidder å krype seg igjennom det. Håper dere har noen argumenter for/imot noen av valgene som kan hjelpe meg til å bestemme meg. Tar også imot tips for andre utdanninger som kunne passet meg (selv om det sikkert bare gjør meg mer usikker). Takk Endret 11. februar 2010 av tgnedal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå