China Burger Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Er usikker på hvordan den siste skøyten skal kobles. Og helt til slutt hvordan modularkontakten skal kobles i enden på det hele. Jeg skal bruke linjen for ADSL bredbånd bruk. Linjen er aktivert. Det er 4 farger som kommer utfra den første ledningen, fargene er SVART, RØD, BLÅ OG GRØNN. I den første skøyteforbindelsen er disse ledningene koblet videre til neste ledning som har samme farger på ledningene. Skøyten (de to ADSL/telefon ledningene) er skøytet på følgene måte: #SVART(led.1) PÅ RØD(led.2)# #RØD(led.1) PÅ SVART(led.2)# # BLÅ(led.1) PÅ GRØNN(led.2)# # GRØNN(led.1) PÅ BLÅ(led.2)# 1.Så dermed kommer jeg til den andre skøyte ledningen (led.3) som har fargene LILLA, HVITT, BLÅ, GRØNN. Hvordan skal jeg da her koble led.2 opp mot led.3, slik at det blir riktig? Altså hvilke farger skal jeg koble sammen her? 2.Etter at at det hele er riktig koblet, så skal jeg sitte på en RJ-11 telefon/adsl/kabel plugg (modularkontakt) i kabelenden fra ledning.3 som jeg skal plugge inn i bredbåndsmodemets ADSL kontakt. Hvilke farger og hvor skal jeg plassere det forskjellige ledningene i modularkontakten? Endret 10. februar 2010 av IDF Lenke til kommentar
xqus Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hva som er riktig spørs helt hvilke to ledere som er koblet til i endefordeleren, dvs i motsatt ende av ledningen som kommer fra stolpen. Har du ikke telefonkontakt i veggen? Hvis ikke må telenor skaffe montør som kommer og monterer en. Vær oppmerksom på at du som kunde ikke har lov til å gjøre noen koblinger _før_ første telefonkontakt i huset ditt, da dette er en del av telenor sitt nett. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Hva som er riktig spørs helt hvilke to ledere som er koblet til i endefordeleren, dvs i motsatt ende av ledningen som kommer fra stolpen.Har du ikke telefonkontakt i veggen? Hvis ikke må telenor skaffe montør som kommer og monterer en. Vær oppmerksom på at du som kunde ikke har lov til å gjøre noen koblinger _før_ første telefonkontakt i huset ditt, da dette er en del av telenor sitt nett. Telenor mannen var her idag og aktiverte selve telefonlinjen. Han sa jeg kunne koble resten av ADSL kabler etc selv. Er telefonkontakt her, men skal kjøpe ny siden den er litt kaputt. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal skøyte riktig videre for at det blir riktig, slik som jeg beskrev i hovedinnlegget. Endret 10. februar 2010 av IDF Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg får ringe nummeropplysningen 1880 - det sier jo at de kan hjelpe med nesten alt. Fra kakeoppskrifter til telefonnummer. HM interessant. Lurer på om de klarer å knekke denne koblingsnøtten... ...før telefonoperatøren får øye på en samtale med kostnadsrekord. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Du trenger bare et par til ADSL, de skal kobles på pinne 4 og 5 i kontakten. Sjekk hvilkene farger som er brukt på den eksisterende tlf kontakten som regel rød og blå. Husk at du ikke kan koble til noe i det første uttaket hvis du skal koble inn ett ADSL modem i det andre uttaket. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Du trenger bare et par til ADSL, de skal kobles på pinne 4 og 5 i kontakten. Sjekk hvilkene farger som er brukt på den eksisterende tlf kontakten som regel rød og blå.Husk at du ikke kan koble til noe i det første uttaket hvis du skal koble inn ett ADSL modem i det andre uttaket. Nå fikk jeg til ledning styret. Fungerer nå, utrolig nok. Så da må det vel være riktig koblet, ellers hadde jeg vel ikke fått meg på nettet. Hadde ikke modultang eller hva det heter, men krasjet alt på plass med ett tynt skrujern. Så ja, hehe. Sattser på at ikke hele telenor sentralen der oppe går i lufta etter kobling styret mitt - men jeg kom jo meg på nett, var jo det viktigeste. Han telefon fyren som var her tidligere idag, monterta iallefall halvparten feil. Så ikke rart jeg ble forvirret av hva som egentlig foregikk, han burde vel visst hva og hvor. Han virket litt usikker, så jeg spurte han om han får det til, da sa han at han håper det... ...men han sa at han fikk ikke inn det signalet han var ute etter, og etter 2 minutter da han bare stod å klødde seg i hodet - så sa han plutselig - ja nå er alt i orden så stakk han. HM! tenkte jeg, det var det snoverdig. Og ja det fikk jeg rett i - det var snoverdig! Bortsett fra at han var veldig ung og virket til å ha første arbeidsdag - samtidig som han klaget på at det ikke var hans monteringsutstyr han brukte, uten at han begrunnet det nærmere. Var vel en som var sykemeldt, og han fyren her jobbet kanskje på kontor til vanlig eller noe slikt. Nett som han rengjørings fyren nedi i Israel som jeg samarbeidet med for å få til ett hei dundrende skulder smell fra 3 meters høyde. Jeg har virkelig begynt å få sansen for slike avløysere, dem vet virkelig hva dem driver på med. Endret 11. februar 2010 av IDF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå