WackenSS Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Etter MYE fikling og get-apt og banning så gir jeg opp... Er det noen som kunne tenke seg en liten kveldsjobb med og sette opp en LINUX basert server hos meg (stokke,vestfold)Har hardware, men orker ikke og sette meg mer inn i linux en at jeg kan vedlikeholde det når det trengs. Vet ikke hvordan det skal løses, men har tenkt meg følgende funksjoner: Jeg skal kunne logge meg på serveren fra hele verden og kunne lese mail, bruke bittorrent, spille av (streame?) hd matriale og musikk. Anybody? Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ikke dette du spørr etter, men: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%...tu_server_howto Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Du ønsker med andre ord et webmail grensesnitt som du bruker til å logge deg på en annen mailserver? Eller ønsker du en egen mailserver som hoster mail for ditt eget domene? Angående streaming, gjelder dette også fra hele verden, eller internt i lokal nettverket? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 hva med å heller prøve windows server? Koster litt med lisens sikkert, men uansett. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 I utgangspunktet er det jo ikke værre enn at du innstallerer grunnsystemet samt openssh-server så kan hvem som helst her inne gjør jobben for deg. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Er det en server så har du jo like god tilgang som du var der fysisk, da vel og merke att nettverket fungerer og portforwarding er satt opp.Ellers finner en masse nyttig stoff om en googler en del. Samt da også GNU/linux forumet her inne så ikke gi opp Hadde du latt være å hatt e-mail server på server så kunne muligens FreeNAS vært tingen for deg. Har to stykker selv som står 24/7 og selvsagt da med styring av CPU/HDD. Og masse spennende kommer med tiden på det området,og legge til pakker gjøres med pkg_add istedet for atp-get eller aptitude. Endret 15. februar 2010 av Lindsay Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 hva med å heller prøve windows server?Koster litt med lisens sikkert, men uansett. Ikke rett fram det heller når man skal ha en mailserver også, i tillegg blir da prisen relativt høy. I utgangspunktet er det jo ikke værre enn at du innstallerer grunnsystemet samt openssh-server så kan hvem som helst her inne gjør jobben for deg. Ja, det er jo faktisk ikke verre enn det. @WackenSS: Mailserver er i realiteten det mest kompliserte i å sette opp en server - nesten uansett OS. Resten er ikke så ille. Personlig vil jeg anbefale deg å ta en titt på Amahi. Dette er en løsning basert på Fedora hvor omtrent alt foregår gjennom et webgrensesnitt. Med rett oppsett av porter vil denne kunne brukes som du ønsker. Også "mailserver" (Horde) finnes, dog har jeg litt så som så erfaringer med denne. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Nåda, 10 min med postfix, spamassassin, dovecot, rouncube/squirrelmail og procmail så tror jeg de fleste har en bedre mailserver enn mange tilbydere kan stille opp i mot. Ganske så greit å sette opp alle disse tjenestene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Tror nok mange ville være sterkt uenig i at den komboen er så grei å sette opp. Kan man det er det meget greitt, er man "nybegynner" i Linux-verdenen er det i de fleste tilfeller langt mer fiklete. Personlig ville jeg ikke klare det på 10 min, og jeg ville ha satt opp en Zimbra server langt raskere. At man har en bedre mail - ja det er jeg enig i. Webmailen min i Zimbra knuser Webmailen til omtrent alt av ISP-er. Funker til og med perfekt på mobiltelefon. Endret 15. februar 2010 av Bolson Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Nåda, 10 min med postfix, spamassassin, dovecot, rouncube/squirrelmail og procmail så tror jeg de fleste har en bedre mailserver enn mange tilbydere kan stille opp i mot. Ganske så greit å sette opp alle disse tjenestene. Eller hva med postfix, courier, amavisd og horde? Da ser det faktisk ganske pent ut også. Da med mysql backend for virtuelle brukere. Har satt opp dette, og det fungerer gull. Debian-basert. Endret 15. februar 2010 av stigfjel Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Amahi bruker den kombinasjonen, da Fedorabasert og med Horde som GUI. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 stigfjel: courier slikker rompe i forhold til dovecot(min mening ), Horde ble jeg aldri særlig fan av, men nå er det jo fullt mulig å kjøre alle disse om hverandre. Men sånn ellers, jeg tror alle vi er enige om at Linux som basis for mail er killer combo. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 stigfjel: courier slikker rompe i forhold til dovecot(min mening ), Horde ble jeg aldri særlig fan av, men nå er det jo fullt mulig å kjøre alle disse om hverandre. Men sånn ellers, jeg tror alle vi er enige om at Linux som basis for mail er killer combo. Tja, jeg synes courier oppfører seg ganske fint, det er min mening. Og Horde ser jo ganske bra ut sammenlignet med f.eks. Squirrelmail. NTNU benytter seg bl.a. av Horde på deres webmail-løsning. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 mutt er vel tingen for alle skikkelige mail brukere. Lenke til kommentar
WackenSS Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Du ønsker med andre ord et webmail grensesnitt som du bruker til å logge deg på en annen mailserver? Eller ønsker du en egen mailserver som hoster mail for ditt eget domene? Angående streaming, gjelder dette også fra hele verden, eller internt i lokal nettverket? Vannskelig sagt: jeg har combitel, og 2 onlineadresser. bruker idag firefox på en win pc, men kunne tenkt meg at de havnet på serveren så jeg slipper og ha med 3 forskjellige brukernavn og greier når jeg er ute og reiser... Har dyndns men eier ikke noe domene... enda;) Tror nok mange ville være sterkt uenig i at den komboen er så grei å sette opp. Kan man det er det meget greitt, er man "nybegynner" i Linux-verdenen er det i de fleste tilfeller langt mer fiklete. Personlig ville jeg ikke klare det på 10 min, og jeg ville ha satt opp en Zimbra server langt raskere. At man har en bedre mail - ja det er jeg enig i. Webmailen min i Zimbra knuser Webmailen til omtrent alt av ISP-er. Funker til og med perfekt på mobiltelefon. Nybegynner; Yes indeed. Windows server; NEI TAKK! Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Oki da kan det jo løses enkelt med å legge inn plesk, gratis bare om du oppretter et domene og en e-post,utover dette koster det Plesk finnes både til windows,linux og unix http://www.parallels.com og en demo finner du her http://www.parallels.com/eu/products/plesk/demo/ For å kjøre installer i linux kreves det bind før install, og att SELinux er disablet under install Endret 15. februar 2010 av Lindsay Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 aiai, bare ta min tidligere liste å kombiner med fetchmail. _DA_ har du en killer combo(bruker det selv mot online / gmail). Som en bonus får man da spam filtrering, pluss filtrering av mail i forskjellige mapper. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Tror nok mange ville være sterkt uenig i at den komboen er så grei å sette opp. Kan man det er det meget greitt, er man "nybegynner" i Linux-verdenen er det i de fleste tilfeller langt mer fiklete. Personlig ville jeg ikke klare det på 10 min, og jeg ville ha satt opp en Zimbra server langt raskere. At man har en bedre mail - ja det er jeg enig i. Webmailen min i Zimbra knuser Webmailen til omtrent alt av ISP-er. Funker til og med perfekt på mobiltelefon. Nybegynner; Yes indeed. Windows server; NEI TAKK! Nå holder jeg meg milevis unna alt som heter Windows på servere, har vel en 5 stk *nix servere. Zimbra er en Open Source mailserver som kjører på Linux. Er nesten i klasse med Exchange. Ulempen, den er trøblete å sette opp når man ikke har en dedikert maskin. Lenke til kommentar
elhauk Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Etter MYE fikling og get-apt og banning så gir jeg opp... Er det noen som kunne tenke seg en liten kveldsjobb med og sette opp en LINUX basert server hos meg (stokke,vestfold)Har hardware, men orker ikke og sette meg mer inn i linux en at jeg kan vedlikeholde det når det trengs. Vet ikke hvordan det skal løses, men har tenkt meg følgende funksjoner: Jeg skal kunne logge meg på serveren fra hele verden og kunne lese mail, bruke bittorrent, spille av (streame?) hd matriale og musikk. Anybody? Hei Jeg har akkurat satt opp amahi hjemme hos meg. Det er et hjemmeserversystem som dekker alle behovene. Jeg er absolutt ingen datawizz, men ønsket et system tilsvarende det du ønsker, men utenom mailserver delen. Tok meg to timer å sette opp, kjempe lett. man må ikke via terminal og alt foregår via vennlige brukergrensesnitt. Det virker litt skummelt at man må registrere seg på amahi sine sider, men det har sin fine grunn i at det hjelper deg med installasjon senere. Om det er noe du lurer på på veien hjelper jeg gjerne. Hilsen Elisabeth Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Kan anbefale postfix/alpine/spamassassin setupet. Kjører det selv på dediservern min i nederland, samt eg har backup av mails med pop3 og til en annen server.. Til bittorrent kan jeg anbefale torrentflux, en php klient hvor flere brukere kan logge seg inn samtidig. Til streaming av HD så må du nesten være på et lan som har 100mbit+ connection, ellers kan det gå hakkete. Hvis du vil så kan felre folk her sette opp alt dette hvis du gir oss root login og en ip/port til SSH. Tviler sterkt på at noen ville giddet å kødde med det, og mange her som vet hva de gjør og vil hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå