dan83 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Kjøpte meg en ny kamerabag hvor det fulgte med elements 7. Noen som har erfaring med elements kontra LR2 for redigering av RAW filer? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Den største forskejllen er at LR er arbeidsflyt verktøy og beregnet på store mengder bilder i RAW. Elements er en bilde organisator og bilde-editor som samarbeider. I og med at Elements 7 støtter Adobe Camera Raw (ACR) 5.x, så får du full støtte for redigering av RAW filer. Husker ikke om det er v4 eller v5 som er med default i pakken. Den største ulempen med Element ikke gir deg alle mulighetene ACR slik at du som oftest må inn i editoren etterpå for å gjøre ferdig bildet der. Og da må du lagre bildet i JPEG, TIFF eller PSD (eller noe annet) så disken blir fort full. Fordelen er at selve editoren er mer kraftig enn LR sin. I og med at du har fått med programmet gratis, så er det bare å installere det Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Prøvde meg litt i Elements og må ærlig si at jeg syntes LR2 er mye mer oversiktelig og lettere å bruke, noe som du sikkert mener bak innlegget ditt tomsi? Vet ikke hvor mye jeg vill få bruk for layers og andre ting som er mulig i Elements? Selve RAW behandlingen er jo veldig lik som i LR2. Er så fornøyd med LR at jeg heller vurdere å skaffe meg LR3 når det blir tilgjenglig:) Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hva med å ha begge? Det hender jo rett som det er at man må gjøre mer redigering enn hva Camera raw klarer, og da er det greit å ha ett godt bildebehandlingsprogram som feks elements. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Prøvde meg litt i Elements og må ærlig si at jeg syntes LR2 er mye mer oversiktelig og lettere å bruke, noe som du sikkert mener bak innlegget ditt tomsi? LR er muligens mer oversiktlig og lettere og bruke. Men jeg klarer ikke å blir fortrolig med programmet - liker ikke brukergrensesnittet i det hele tatt. Men det er helt klart mer egnet til å håndtere RAW filer enn Elements. Vet ikke hvor mye jeg vill få bruk for layers og andre ting som er mulig i Elements? Selve RAW behandlingen er jo veldig lik som i LR2. Er så fornøyd med LR at jeg heller vurdere å skaffe meg LR3 når det blir tilgjenglig:) Ettersom du er fornøyd med LR, så er det bare å fortsette å bruke den. Hva med å ha begge? Det hender jo rett som det er at man må gjøre mer redigering enn hva Camera raw klarer, og da er det greit å ha ett godt bildebehandlingsprogram som feks elements. Det er et lurt forslag. Særlig ettersom Elements 7 var gratis. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Prøvde meg litt i Elements og må ærlig si at jeg syntes LR2 er mye mer oversiktelig og lettere å bruke, noe som du sikkert mener bak innlegget ditt tomsi? LR er muligens mer oversiktlig og lettere og bruke. Men jeg klarer ikke å blir fortrolig med programmet - liker ikke brukergrensesnittet i det hele tatt. Men det er helt klart mer egnet til å håndtere RAW filer enn Elements. Vet ikke hvor mye jeg vill få bruk for layers og andre ting som er mulig i Elements? Selve RAW behandlingen er jo veldig lik som i LR2. Er så fornøyd med LR at jeg heller vurdere å skaffe meg LR3 når det blir tilgjenglig:) Ettersom du er fornøyd med LR, så er det bare å fortsette å bruke den. Hva med å ha begge? Det hender jo rett som det er at man må gjøre mer redigering enn hva Camera raw klarer, og da er det greit å ha ett godt bildebehandlingsprogram som feks elements. Det er et lurt forslag. Særlig ettersom Elements 7 var gratis. Elements ligger på datan, men hvor mye jeg kommer til å bruke det er et annet spørsmål I hvilke situasjoner kan layes være nyttig tro? Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 http://www.akam.no/artikler/hdr_-_velsigne...annelse/74010/3 og under "Er de gamle fortsatt eldst?" feks. Slik jeg stort sett bruker layers i bildebehandlingen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå