Gå til innhold

Elements 7 kontra LR2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den største forskejllen er at LR er arbeidsflyt verktøy og beregnet på store mengder bilder i RAW. Elements er en bilde organisator og bilde-editor som samarbeider.

I og med at Elements 7 støtter Adobe Camera Raw (ACR) 5.x, så får du full støtte for redigering av RAW filer. Husker ikke om det er v4 eller v5 som er med default i pakken. Den største ulempen med Element ikke gir deg alle mulighetene ACR slik at du som oftest må inn i editoren etterpå for å gjøre ferdig bildet der. Og da må du lagre bildet i JPEG, TIFF eller PSD (eller noe annet) så disken blir fort full. Fordelen er at selve editoren er mer kraftig enn LR sin.

I og med at du har fått med programmet gratis, så er det bare å installere det :)

Lenke til kommentar

Prøvde meg litt i Elements og må ærlig si at jeg syntes LR2 er mye mer oversiktelig og lettere å bruke, noe som du sikkert mener bak innlegget ditt tomsi?

Vet ikke hvor mye jeg vill få bruk for layers og andre ting som er mulig i Elements? Selve RAW behandlingen er jo veldig lik som i LR2. Er så fornøyd med LR at jeg heller vurdere å skaffe meg LR3 når det blir tilgjenglig:)

Lenke til kommentar
Prøvde meg litt i Elements og må ærlig si at jeg syntes LR2 er mye mer oversiktelig og lettere å bruke, noe som du sikkert mener bak innlegget ditt tomsi?

LR er muligens mer oversiktlig og lettere og bruke. Men jeg klarer ikke å blir fortrolig med programmet - liker ikke brukergrensesnittet i det hele tatt. Men det er helt klart mer egnet til å håndtere RAW filer enn Elements.

Vet ikke hvor mye jeg vill få bruk for layers og andre ting som er mulig i Elements? Selve RAW behandlingen er jo veldig lik som i LR2. Er så fornøyd med LR at jeg heller vurdere å skaffe meg LR3 når det blir tilgjenglig:)

Ettersom du er fornøyd med LR, så er det bare å fortsette å bruke den.

Hva med å ha begge? Det hender jo rett som det er at man må gjøre mer redigering enn hva Camera raw klarer, og da er det greit å ha ett godt bildebehandlingsprogram som feks elements.

Det er et lurt forslag. Særlig ettersom Elements 7 var gratis.

Lenke til kommentar

LR er muligens mer oversiktlig og lettere og bruke. Men jeg klarer ikke å blir fortrolig med programmet - liker ikke brukergrensesnittet i det hele tatt. Men det er helt klart mer egnet til å håndtere RAW filer enn Elements.

Ettersom du er fornøyd med LR, så er det bare å fortsette å bruke den.

Hva med å ha begge? Det hender jo rett som det er at man må gjøre mer redigering enn hva Camera raw klarer, og da er det greit å ha ett godt bildebehandlingsprogram som feks elements.

Det er et lurt forslag. Særlig ettersom Elements 7 var gratis.

Elements ligger på datan, men hvor mye jeg kommer til å bruke det er et annet spørsmål ;)

I hvilke situasjoner kan layes være nyttig tro? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...