TomTom01 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Heisann, ønsker å sjekke om noen har meninger/innspill/kompetanse i forhold til dette. Har en gutt på 3, straks 4 år som går i barnehage. I samme avdelingen er det en annen gutt og 16 jenter. Det er 2 store avdelinger i barnehagen, og i den andre avdelingen er det 15 gutter og ei jente. Jentegruppa i avdelingen hvor vår sønn går blir VELDIG dominerende. Vi forsøker nå å få barnehagen med på å gjøre noe med denne fordelingen. For vår del primært for å sikre at vår sønn får et bredere sosialt nettverk blant de andre småguttene. I forhold til dette synes det å være lite forståelse i barnehagen. Dette begrunnes omtrent med at idag "bør gutter og jenter kunne leke sammen uavhengig av kjønn". Dette holder jo selsvsagt ikke mål da jeg ønsker en dypere faglig/pedagogisk argumentasjon for å presse frem tiltak. Er det noen andre som har vært i samme situasjon, som har referanser til vitenskapelig materiell i forhold til kjønn/utvikling i småbarnsalder? Også referanse til lover/forskrifter som kan anvendes. Trenger litt hjelp videre i argumentasjonen "mot" barnehagen. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Er det fire 0 - 6 års avdelinger? Eller går han på småbarn? Syntes det hørtes ut som en veldig rar fordeling når de har "nok barn" i samme alder som kan fordeles annerledes enn hva de har gjort nå. Edit: Leker avdelingene på tvers, eller er de mest for seg selv? Endret 11. februar 2010 av Mirann Lenke til kommentar
TomTom01 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Er det fire 0 - 6 års avdelinger? Eller går han på småbarn? Syntes det hørtes ut som en veldig rar fordeling når de har "nok barn" i samme alder som kan fordeles annerledes enn hva de har gjort nå. Edit: Leker avdelingene på tvers, eller er de mest for seg selv? Det er en avdeling fra 3 år og oppover. Det er litt lek på tvers. Ca. 1 time i uken hvor 4 barn fra hver avdeling blandes. Dvs. 1 time pr. barn pr. uke da dette rulleres. Videre arrangeres det 2 turer som trekkes frem som eksempel på at de er sammen. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Det er en avdeling fra 3 år og oppover. Det er litt lek på tvers. Ca. 1 time i uken hvor 4 barn fra hver avdeling blandes. Dvs. 1 time pr. barn pr. uke da dette rulleres. Videre arrangeres det 2 turer som trekkes frem som eksempel på at de er sammen. Det var ikke spes. mye. Jeg har egentlig ikke noe godt svar å komme med, for jeg har vanskelig for å se hvorfor de har delt det så ulikt i forhold til kjønn. Hva sier de selv er grunnen? Tilfeldig eller...? Lenke til kommentar
TomTom01 Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Det er en avdeling fra 3 år og oppover. Det er litt lek på tvers. Ca. 1 time i uken hvor 4 barn fra hver avdeling blandes. Dvs. 1 time pr. barn pr. uke da dette rulleres. Videre arrangeres det 2 turer som trekkes frem som eksempel på at de er sammen. Det var ikke spes. mye. Jeg har egentlig ikke noe godt svar å komme med, for jeg har vanskelig for å se hvorfor de har delt det så ulikt i forhold til kjønn. Hva sier de selv er grunnen? Tilfeldig eller...? Det er blitt slik pga dårlig planlegging i forhold til videreføring fra de små avdelingene. Når det så argumenteres for å få rettet situasjonen er jeg da ute etter å forsøke å bygge det opp med argumentasjon som kan refereres til faglitteratur/lov/regel/forskrift. Har funnet noe i rammeplanen, men ønsker mer krutt. Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Du sa du fant noe i rammeplanen? Kan ikke huske hva som står der om at det skal være relativt jevn fordeling mellom kjønn, men jeg kan ta feil. Angående å finne noe med mer "krutt" en rammeplanen, så gjør du nok ikke det. Rammeplanen er noe alle barnehager SKAL følge, det er en utbrodering av barnehageloven. Så hvis du har funnet noe der, kan du kreve at barnehagen følger dette. Ellers høres saken ut som om det er dårlig planleggning. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Det er blitt slik pga dårlig planlegging i forhold til videreføring fra de små avdelingene. Når det så argumenteres for å få rettet situasjonen er jeg da ute etter å forsøke å bygge det opp med argumentasjon som kan refereres til faglitteratur/lov/regel/forskrift. Har funnet noe i rammeplanen, men ønsker mer krutt. Hva står i rammeplanen om dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå