Bjarnemann Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Fett er da ikke noe negativt med, ialfall det jeg har fått inntrykk av. Og du sier der er mer kalorier.. 630 kalorier per 100gram. Hvem spiser 100gram smør da? Uten at jeg kan for mye om dette har jeg i det siste hørt at slike oljeopplegg vi finner i feks Vita er direkte skadelig for kroppen. Er noe med sammensetningen av ulike fettsyrer som kan kunne gi deg kreft. I tillegg har det vært mye i det siste om at mettet fett (så lenge vi snakker naturlig) langt i fra er usunt. Hjerteproblemene man før har gitt mettet fett skylden for har vist seg å være pga et voldsomt karb inntak nå til dags (og nevnte oljer) isteden. Men kan ikke altfor mye om dette (utenom veldig gode personlige erfaringer), så ville heller hørt med en av de mer erfarne brukerne her inne for å få gode svar på dette Hvorfor anbefaler da alle "ekspertene" i Norge vita hjertego om det er direkte skadelig for kroppen? Husk at mange eksperter (uansett hva de måtte mene) er intet annet enn selvutnevnte, med idioti som fagfelt. Leste en gang om en superekspert i VG feks som råda hele norske befolkningen til å droppe både frokost og tran Som sagt, jeg kan veldig lite om dette her, men det er en god del nyere forskning som tyder på at fett langt ifra er den store syndebukken vi trodde det var. Og at det heller er karbohydratinntaket man bør regulere. Hvis du ser tilbake til hvordan det vare fra naturens side virker det slettes ikke så dumt dette her. Da vi var huleboere og levde naturlig dyttet vi langt ifra i oss masse brød og pasta. Det vi spiste så mye vi klarte av derimot var kjøtt. Og da snakker vi ikke fettredusert pastrami eller brelett, men kjøtt med en naturlig høy andel mettet fett. Karbs derimot, fikk vi ikke allverden av. Stort sett var det det vi fikk tak i av frukt og grønt som ga oss dette. Tilbake til om Vita er sunt tror jeg det var Pijus som skrev noe om dette, at balansen mellom omega 3 og omega 6 oljene i slike fancy oljeprodukter er unaturlige og kan være farlige for oss. Godt mulig jeg husker feil dog. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Uff er liksom karbohydrater farlig nå da? Vi har jo hatt karbohydrater i form av poteter,korn/mel i mange 100 år, men er jo de siste årene kreft tilfellen virkelig har økt. Og ja, syns heller ikke at folk skal være så redd for fett. Nei, jeg har min teori: styr unna ALT (man kan)av tilsetningstoffer, spes søtstoffer. Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ikke bare kreft, men også forskjellige andre sykdomer. Var mye mindre av dette før i tiden når folk spiste bare kjøtt. Pijus kan sikkert forklare deg en del om dette her Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Sier ikke at karbohydrater er farlig, bare at man kanskje ikke bør spise så altfor mye av det. Selv er jeg tilhenger av den gyldne middelvei, med visse modifikasjoner Lenke til kommentar
Historiefrik Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Må bare si takk for alle svar. Litt mer enn jeg forventet, men det heter jo faktisk diskusjon.no da, hehe Viktig å sette temaer under debatt^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå