Historiefrik Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hei, jeg lurer på en ting. Vita hjerte'go har kommet med en rekke produkter som er anbefalt av det norske helsedirektoratet, og da lurer jeg på om for eksempel smøret er sunt, eller om det bare er et mye mindre usunt alternativ til de andre smørene for eksempel. Samme spørsmålet gjelder også for osten de har. Takk for svar MVH Mats Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Dette er noe som jeg også lurer på. I motsetning til de fleste andre så liker jeg vita hjertego smøret bedre enn de andre smørtypene, så hadde vært kjekt om noen visste noe om det? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nå er ikke jeg noe kostholds ekspert, men har hatt en økende interesse for temaet de siste årene og lærer stadig nye ting. Jeg for min del får ondt i sjela omtrent uansett når noen sier at et matprodukt er sunt eller usunt, da dette altid kommer ann på mengde, tidspunkt og i hvilken tilstand kroppen din er i, så det er egentlig bare teit å stemple noe som sunt. Vita: Innhold per 100 g vare * 2590 kJ (630 kcal) Energi * <0,5 g Protein * <0,5 g Karbohydrat * 70 g Fett Hvorav · mettede fettsyrer 14 g · enumettede fettsyrer 26 g · flerumettede fettsyrer 26 g * <0,5 g Kostfiber * 0,3 g Natrium (tilsvarer 0,8 g salt) * 900 µg (113 %¹)Vitamin A * 8 µg (160 %¹)Vitamin D * 21 mg (210 %¹)Vitamin E Brelett: Næringsinnhold pr. 100 gram396 kcal Protein 7 g Karbohydrat 2 g Fett 40 g Salt 1,2 g Mettet fett 18 g En-umettet fett 15 g Fler-umettet fett 5 g Som du ser så er Vita beriket med Vitamin A, D og E, har lavere salt innhold og har mer mettet, en.umettet og fler umettet fett som er det "sunne" Men på en annen side så er fettinholdet høyerer og derfor også høyere calori innhold. Så om det er sunnt kommer an på hva du mener med sunt Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Uten at jeg kan for mye om dette har jeg i det siste hørt at slike oljeopplegg vi finner i feks Vita er direkte skadelig for kroppen. Er noe med sammensetningen av ulike fettsyrer som kan kunne gi deg kreft. I tillegg har det vært mye i det siste om at mettet fett (så lenge vi snakker naturlig) langt i fra er usunt. Hjerteproblemene man før har gitt mettet fett skylden for har vist seg å være pga et voldsomt karb inntak nå til dags (og nevnte oljer) isteden. Men kan ikke altfor mye om dette (utenom veldig gode personlige erfaringer), så ville heller hørt med en av de mer erfarne brukerne her inne for å få gode svar på dette Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Vita (...) har mer mettet, en.umettet og fler umettet fett som er det "sunne" Nå har du jo nevnt alle fettypene som finnes, nemlig mettet, enumettet og flerumettet fett. Vita har altså mer av alle typene? Hva mener du egentlig? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Vita (...) har mer mettet, en.umettet og fler umettet fett som er det "sunne" Nå har du jo nevnt alle fettypene som finnes, nemlig mettet, enumettet og flerumettet fett. Vita har altså mer av alle typene? Hva mener du egentlig? Ja, riktig Om du leste innlegget mitt så fikk du kanskje med deg at jeg konkluderte med at fettinnholdet i vita var høyere en brelett? Hva er det egentlig du prøver å si? Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Fett er da ikke noe negativt med, ialfall det jeg har fått inntrykk av. Og du sier der er mer kalorier.. 630 kalorier per 100gram. Hvem spiser 100gram smør da? Uten at jeg kan for mye om dette har jeg i det siste hørt at slike oljeopplegg vi finner i feks Vita er direkte skadelig for kroppen. Er noe med sammensetningen av ulike fettsyrer som kan kunne gi deg kreft. I tillegg har det vært mye i det siste om at mettet fett (så lenge vi snakker naturlig) langt i fra er usunt. Hjerteproblemene man før har gitt mettet fett skylden for har vist seg å være pga et voldsomt karb inntak nå til dags (og nevnte oljer) isteden. Men kan ikke altfor mye om dette (utenom veldig gode personlige erfaringer), så ville heller hørt med en av de mer erfarne brukerne her inne for å få gode svar på dette Hvorfor anbefaler da alle "ekspertene" i Norge vita hjertego om det er direkte skadelig for kroppen? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Så så, trenger vi denne hostiliteten? Det er riktig som du sier at fett er sunt, har jeg sagt noe annet? Men skal det sies riktig så må der defineres bedre en det gjøres her Riktig type fett til riktig tidspunkt samt at det skal varieres. Mye fint lese stoff om dette hos olympiatoppen.no Jeg påpekte som du bemerket at Vita hadde høyere calori tall, dette betyr at det er mer energi i dette smøret en hos brelett. Så for en som ønsker å redusere calori inntaket kan det være fordelaktig å spise brelett å heller ta en vitaplex for å sikre vitamininntaket. Den nagative siden her igjen blir et lavere inntak av fettsyrer. Så da er vi tilbake til det at sunt er et spørsmål om hva du legger i ordet sunt Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Et usunt produkt som reklamerer med sunnhet kan fort bli mindre sunt enn noe som er mer sunt. Jfr. solsikke-chipsen: Hvis du spiser så mye chips at det har noe å si at den er laget med "sunn" olje, er ikke oljetypen ditt største problem .. Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Så så, trenger vi denne hostiliteten? Det er riktig som du sier at fett er sunt, har jeg sagt noe annet? Men skal det sies riktig så må der defineres bedre en det gjøres her Riktig type fett til riktig tidspunkt samt at det skal varieres. Mye fint lese stoff om dette hos olympiatoppen.no Jeg påpekte som du bemerket at Vita hadde høyere calori tall, dette betyr at det er mer energi i dette smøret en hos brelett. Så for en som ønsker å redusere calori inntaket kan det være fordelaktig å spise brelett å heller ta en vitaplex for å sikre vitamininntaket. Den nagative siden her igjen blir et lavere inntak av fettsyrer. Så da er vi tilbake til det at sunt er et spørsmål om hva du legger i ordet sunt For en som vil kutte ned på kaloriintaket kanskje det er best å spise brelett, men nå snakker ikke jeg (ialfall) om det, men sunnhet som i å ha en sunn livsstil, og ikke å slanke seg. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Så så, trenger vi denne hostiliteten? Det er riktig som du sier at fett er sunt, har jeg sagt noe annet? Men skal det sies riktig så må der defineres bedre en det gjøres her Riktig type fett til riktig tidspunkt samt at det skal varieres. Mye fint lese stoff om dette hos olympiatoppen.no Jeg påpekte som du bemerket at Vita hadde høyere calori tall, dette betyr at det er mer energi i dette smøret en hos brelett. Så for en som ønsker å redusere calori inntaket kan det være fordelaktig å spise brelett å heller ta en vitaplex for å sikre vitamininntaket. Den nagative siden her igjen blir et lavere inntak av fettsyrer. Så da er vi tilbake til det at sunt er et spørsmål om hva du legger i ordet sunt For en som vil kutte ned på kaloriintaket kanskje det er best å spise brelett, men nå snakker ikke jeg (ialfall) om det, men sunnhet som i å ha en sunn livsstil, og ikke å slanke seg. Om det er en sunn livstil som er ønsker så hadde jeg nok prøvd å optimalisere hovedinntaket og ikke laget med smør på brødskiva Men ja, Vita har mer fett og fett er bra for de som ikke har nok fett i kostholdet sitt. Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Noen gang hørt om vitaminer? Er nok det som gjør vita sunt. Endret 17. februar 2010 av TheFighter94 Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hørt om vitaplex som gir deg de vitaminene du trenger om du da ikke har en sunnlivstil som gir deg de vitaminene du trenger Har på følelsen at du prøver å belære meg her... Isåfall tror jeg du heller bør ta meg på rettskrivinga... Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ja, har hørt om vitaplex Akkurat det du sa der. Om du IKKE hadde en sunn livsstil som dekket alt vitaminbehov. Hva om du har en sunnlivsstil? Hva gjør du da? Jo, da spiser du vita hjertego! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Kan ikke sammenligne Vita med Brelett. To vidt forskjellige produkter. Brelett er et light-produkt som ikke smaker i nærheten av det samme. Prøv heller å sammenligne med Soft eller noe tilsvarende. Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 eller brelett Dekker du alle vitaminbehov da også eller? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Vita (...) har mer mettet, en.umettet og fler umettet fett som er det "sunne" Nå har du jo nevnt alle fettypene som finnes, nemlig mettet, enumettet og flerumettet fett. Vita har altså mer av alle typene? Hva mener du egentlig? Er ikke det noe som heter maritimt fett også? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Kan ikke sammenligne Vita med Brelett. To vidt forskjellige produkter.Brelett er et light-produkt som ikke smaker i nærheten av det samme. Prøv heller å sammenligne med Soft eller noe tilsvarende. Ehh... Hvorfor ikke? Her er brelett bare et eksempel på ikke berikt smør eller brelett Dekker du alle vitaminbehov da også eller? Ja gjennom ditt sunnekosthold så gjør du det. MEN siden du først tok det opp * 900 µg (113 %¹)Vitamin A * 8 µg (160 %¹)Vitamin D * 21 mg (210 %¹)Vitamin E Legg merke til det som står i paranteser bak mengden, dette refererer til % av referanse verdi (som er anbefalt daglig inntak) og da må man altså spise 100 gr vita hjertegod for å få nok vitamin A og dette vil da føre til et overinntak av Vitamin E og D, som igjen fører til et lavere % opptak av disse vitaminene som igjen gjør at du må spise mer vitaminer for å dekke det daglige behovet. Og som du selv sa tidligere, hvem spiser 100 gr smør? Edit. Vitaplex!!! Endret 17. februar 2010 av Tjorven #138 Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det går jo ann å få i seg vitaminene i andre produketer enn smøret også da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå