Steamy Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hei! Jeg kjøpte for en tid tilbake (2-3mnd siden) en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487928 av Komplett.no Den var på ukes tilbudet deres til halv pris ( 50% ) så jeg tenkte det var et godt kjøp. Betalte 700kr for den. kostet 1400 før tilbudet. Men saken er den at når jeg skulle bruke Strømforsyningen i den nye pc`en min for en uke siden, så viste det seg at den var defekt. Jeg har nå fått returnr av komplett og sendt varen. Jeg spurte igår om jeg får en lik psu tilbake, eller om jeg får en annen psu i samme kvalitet som den jeg kjøpte. Da fikk jeg til svar at dem ikke hadde en samme psu på lager, og at jeg derfor vil få en vare til samme pris som det jeg ga for den andre ( 700kr ). Men da vil jeg jo få en psu som er mye dårligere enn den jeg først kjøpte. Jeg er faktisk litt i tvil om jeg får brukt den nye psu`en til 700kr siden jeg kjører crossfire system. Det jeg trudde var at jeg skulle få en vare tilbake som var like bra eller bedre enn den defekte varen som jeg fikk av komplett i utgangspunktet. Stemmer dette eller er jeg helt på vilspor? En bekjent av meg kjøpte et skjermkort fra komplett for en stund tilbake. Skjermkortet gikk plutselig føyken etter noen mnd. og han fikk beskjed om at han skulle få et likt skjermkort eller bedre enn det han hadde. Han fikk da et bedre et siden de ikke hadde det skjermkortet han kjøpte på lager lenger. Jeg har aldri vært borti dette problmet før. Har hanldet så og si alt av pc deler hos komplett før og synes de har hatt en god service instilling. Men at jeg skal få langt dårligere vare enn det jeg kjøpte synes jeg blir for dumt! Men da har jeg vel kanskje lært til neste gang at det å kjøpe en vare på tilbud er kanskje ikke så veldig lurt. Er vel det jeg får svi for nå Noen som vet hva jeg har krav på? Takk for alle svar! mvh Steamy Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ring forbrukerrådet.. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Ok. ja er får se om jeg får tid til det imorgen. Noen andre som har noen andre innspill? Noen som har vært borti lignende men kanskje med andre varer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hør heller om du får pengene tilbake. Det at din kompis fikk velge en bedre er vel at han kjøpte til full pris. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Tråden er feilpostet og flyttes til forbrukerrett. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Hør heller om du får pengene tilbake. Det at din kompis fikk velge en bedre er vel at han kjøpte til full pris. Jeg ville nå helst fått en ny psu av dem. Men hvis jeg ikke får noe bedre psu enn til 700kr så får jeg heller høre med dem om jeg kan få pengene tilbake. Har brukt 250kr på bare å frakte psuen fram og tilbake så jeg taper egentlig på å få tilbake penger siden jeg da må kjøpe en ny psu og betale ny frakt igjen... Har jeg noe krav på å få varen reparert hvis ikke kostnadene er så høye? Endret 10. februar 2010 av Steamy Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Vesentlige deler av loven i forhold til dette. Forbrukerkjøpsloven: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Ifølge §29 kan du ikke kreve tilsvarende produkt hvis det gir selgeren urimelige kostnader, som nok er aktuelt i ditt tilfelle på grunn av den gode prisen du fikk for produktet. § 33 og §52 tilsier at du kan kreve erstatning for tapet du har hatt i forhold til prisforskjell på grunn av at du må kjøpe tilsvarende produkt. Etter min vurdering må du finne ut hvor mye det billigste tilsvarende produkt koster (med samme tilsvarende spesifikasjoner) og kreve prisen av dette i erstatning. Ut ifra spesifikasjoner vil denne antagelig være den billigste som i all vesentlig grad er tilsvarende din gamle PSU. Dette er hvertfall hvordan jeg vurderer saken, det kan være uenighet om min vurdering. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Takk for svaret Kjstokka. Trur dette vil hjelpe meg! Får diskutere litt mer med Komplett og se hva som skjer videre.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Du har krav på å få dekket frakt på retur av defekt vare. Husk kvittering. Frakt til deg på ny vare skal også dekkes. Du har i utgangspunktet krav på tilsvarende vare. Det nytter ikke å "lure seg unna" med å tilby pengene tilbake, selv om dette vare et tilbudsprodukt. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Du har krav på å få dekket frakt på retur av defekt vare. Husk kvittering.Frakt til deg på ny vare skal også dekkes. Du har i utgangspunktet krav på tilsvarende vare. Det nytter ikke å "lure seg unna" med å tilby pengene tilbake, selv om dette vare et tilbudsprodukt. Fint at det er flere som er enige med meg:) Fikk en ny mail ifra komplett nå: "Tror det er best at du får pengene igjen for denne varen så du kan kjøpe det du selv ønsker. " Sendte en ny mail som jeg refererte til § 33 og 52. så får jeg se hva jeg får som svar. Sa også at jeg har tatt kontakt med Forbrukerrådet. Så får jeg se hva han sier imorgen. Har jeg mulighet for å få en ny saksbehandler hvis jeg ber om det? Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Fikk svar ifra Komplett igjen: "Hei. Du behøver ikke fortelle meg hva som står i forbrukerkjøpsloven. Beklager hvis du ikke er fornøyd med svaret, men når du har kjøpt en vare som har vært på tilbud (under kostpris) så er det den prisen vi må forholde oss til. I ditt tifelle blir dette en sak hvor det volder selgeren urimelige kostnader ved bytte til en annen modell som er tilsvarende før prisen. Det du må huske på er at du kjøpt en vare en avtalt pris. Hvis varen går i stykker og vi ikke kan erstatte denne så er det selger som velger å gi deg pengene tilbake. Ønsker ikke å ta dette lenger. Hvis du ikke er enig i dette svaret må du legge inn en sak til forbrukerrådet så hører vi fra dem." jævlig mye styr det skal være... Burdde jeg vente å høre hva Forbrukerrådet svarer på mailen min? eller skal jeg bare ta penga å gi faen? Endret 10. februar 2010 av Steamy Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) § 29. Retting og omlevering (avhjelp)Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Det står jo egentlig rimelig klart her. Du har krav på reparasjon eller omlevering til tilsvarende vare - så lenge det ikke volder selger urimelige kostnader. Hvor mye koster en tilsvarende PSU i dag? Er det snakk om over 1000,- er jeg enig med komplett om at penger igjen er den rette løsningen, altså heving av kjøp. Det første forslaget deres var ikke rett iforhold til loven, skal de levere ny vare skal det være vare med samme egenskaper. Ellers er det jo ikke en veldig fin tone i mailen tilbake fra kundebehandler, men jeg vet jo ikke hva som er sendt fram og tilbake før. Endret 10. februar 2010 av Alastor Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg er ikke så sikker på om en merkostnad for komplett på f.eks. 5-600 kr kan betegnes som "urimelige kostnader". Dette er tvert i mot ganske bagatellmessige kostnader.. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Kronemessig er det "bagatellmessig", men ser man på prosenten så blir jo dette en kostnadsøkning på 70-85% med en merkostnad på 5-600.. En annen sak er jo at tingen er brukt, skal vedkommende da få en ny tilsvarendes ting tilbake? Det vil jeg personlig påstå er urimelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Fikk svar ifra Komplett igjen: "Hei. Du behøver ikke fortelle meg hva som står i forbrukerkjøpsloven. Beklager hvis du ikke er fornøyd med svaret, men når du har kjøpt en vare som har vært på tilbud (under kostpris) så er det den prisen vi må forholde oss til. I ditt tifelle blir dette en sak hvor det volder selgeren urimelige kostnader ved bytte til en annen modell som er tilsvarende før prisen. Det du må huske på er at du kjøpt en vare en avtalt pris. Hvis varen går i stykker og vi ikke kan erstatte denne så er det selger som velger å gi deg pengene tilbake. Ønsker ikke å ta dette lenger. Hvis du ikke er enig i dette svaret må du legge inn en sak til forbrukerrådet så hører vi fra dem." jævlig mye styr det skal være... Burdde jeg vente å høre hva Forbrukerrådet svarer på mailen min? eller skal jeg bare ta penga å gi faen? Heh, at butikken velger å selge ting til under kostpris, er deres risiko. Kan ikke butikken foreta avhjelp, vil i praksis den eneste aktuelle mangelsbeføyelse være heving av kjøpet. Å krangle med Komplett om avhjelpsbestemmelsene er ikke nødvendig. Jeg ville fremsatt krav om heving samt erstatning for utgifter til kjøp av ny strømforsyning etter fkjl. §33 jf. §53. (edit: det ser jeg du har gjort). Edit2: Har Komplett levert en mangelfull vare, som de har i dette tilfellet, har de et objektivt erstatningsansvar etter §33. Dette ansvaret begrenses ikke av "urimelige kostnader", som er vurderingstemaet etter §29. Erstatningsansvaret etter §33 begrenses av den alminnelige adekvansvurderingen i §52 første ledd annet punktum. Komplett har kun ansvar for "tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet". Kan man med rimelighet forutse at utgifter til et dekningskjøp blir høyere enn avtaleprisen når man selger til under kostpris? Svaret er åpenbart ja, og Komplett forblir ansvarlige. Det virker som om det er en utbredt oppfatning blant selgerne at de har en lovfestet rett til å tilby pengene tilbake og dermed gå fri for ansvar. Det stemmer ikke, selgerne har heller ikke rett til å heve kjøpet på grunnlag av eget kontraktbrudd. (Edit: Auda, juss fra hukommelsen er skummelt; minstefristen for reklamasjon løper selvsagt fra da man "oppdaget", ikke "burde oppdaget", mangelen.) Endret 11. februar 2010 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 § 29. Retting og omlevering (avhjelp)Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Det står jo egentlig rimelig klart her. Du har krav på reparasjon eller omlevering til tilsvarende vare - så lenge det ikke volder selger urimelige kostnader. Hvor mye koster en tilsvarende PSU i dag? Er det snakk om over 1000,- er jeg enig med komplett om at penger igjen er den rette løsningen, altså heving av kjøp. Det første forslaget deres var ikke rett iforhold til loven, skal de levere ny vare skal det være vare med samme egenskaper. Ellers er det jo ikke en veldig fin tone i mailen tilbake fra kundebehandler, men jeg vet jo ikke hva som er sendt fram og tilbake før. Dette sendte jeg til kundebehanlder: Vesentlige deler av loven i forhold til dette. Forbrukerkjøpsloven: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Ifølge § 33 og §52 tilsier at jeg kan kreve erstatning for tapet jeg har hatt i forhold til prisforskjell på grunn av at jeg må kjøpe tilsvarende produkt. Etter min vurdering må dere finne ut hvor mye det billigste tilsvarende produkt koster (med samme tilsvarende spesifikasjoner) og gi meg dette i erstatning eller summen av det tilsvarende produktet. Det er sånn jeg vurderer det. Har sendt en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de sier om saken. jeg referer til et sitat på Komplett.no info side: "Komplett vektlegger best mulig service, personlig oppfølgning og at du som kunde skal være fornøyd både før, under og etter din handel." I dette tilfellet er jeg ikke fornøyd. Jeg kan ikke si at jeg har vært så veldig frekk mot kundebehanlder i dette tillfelle. Jeg må da få lov til å henvise til lover, utenom at han skal ta seg nær av det. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Jeg får se litt hva jeg gjør. Trur jeg vil vente å høre hva Forbrukerrådet har å si. Hvis jeg hadde fått en PSU til 1000kr så hadde jeg vært fornøyd. Jeg vet at det ikke er snakk om mye penger. Men at Komplett skal være så vrange med å være behjelpelig med en løsning som begge parter kan godta synes jeg er frustrerende. At det kunn er jeg som må godta det komplett sier og bare få igjen penger og ta støyten selv fordi jeg må legge på ekstra kroner for å få et produkt som mest mulig er likt det jeg skulle hatt i utganspunktet, synes jeg er urimelig. ( ops, ble lang setning det der.. ) Hvis en bedrift selger en vare som er defekt så synes jeg da de må regne med å tape litt på det. Sånn er det iallefall der jeg jobber. Hvis vi sender ut en maskin som ikke fungerer som den skal, så må vi dra og ordne opp i det på egen regning. Det var kanskje et dårlig eksempel for det er vel kanskje ikke sånn det er når det gjelder akkuratt denne saken. Hvis Forbrukerrådet sier at denne saken ikke er noe vits i å dra lenger ut, trur dere jeg da har mulighet til å be om å få gitt et mellomlegg til dem slik at jeg får en psu som jeg trenger. Jeg har vel gjort han kundebehandleren så sur at han går vel kunn med på å gi meg pengene tilbake... Jeg hadde rett på å få tilbake penger for retur? Og gratis frakt hvis jeg får kjøpt en ny PSU av dem? Kan noen si meg hvilken § dette står i? Det ser jo ut som jeg må bevise alt for denne saksbehandleren om hva jeg har krav på for at jeg skal få det.. Endret 11. februar 2010 av Steamy Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg hadde rett på å få tilbake penger for retur? Og gratis frakt hvis jeg får kjøpt en ny PSU av dem? Kan noen si meg hvilken § dette står i? Det ser jo ut som jeg må bevise alt for denne saksbehandleren om hva jeg har krav på for at jeg skal få det.. Avhjelp skal skje uten kostnad står det.. Dersom du får hevet kjøpet (penger tilbake) skal du ha refundert alle kostnader. Dersom du får tilsendt en ny, skal du ikke betale frakt for denne. Hvis du derimot KJØPER en ny, så må du nok dekke frakt som vanlig. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg hadde rett på å få tilbake penger for retur? Og gratis frakt hvis jeg får kjøpt en ny PSU av dem? Kan noen si meg hvilken § dette står i? Det ser jo ut som jeg må bevise alt for denne saksbehandleren om hva jeg har krav på for at jeg skal få det.. Avhjelp skal skje uten kostnad står det.. Dersom du får hevet kjøpet (penger tilbake) skal du ha refundert alle kostnader. Dersom du får tilsendt en ny, skal du ikke betale frakt for denne. Hvis du derimot KJØPER en ny, så må du nok dekke frakt som vanlig. Det vil si at jeg må betale frakt hvis jeg gir dem et mellomlegg for en ny PSU? At ikke dem kan betale frakt da kan jeg ikke begripe. Da kan jeg jo nesten like godt gå til konkurenten å kjøpe en ny psu av dem. Amentio er jo forsåvidt billigere også. Nei.. dette er meget skuffende av komplett. Trudde aldri de skulle være så vrange siden det er dem som har sendt en defekt vare. Jeg synes nå de kunne vært behjelpelig med litt. Lenke til kommentar
Steamy Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Kronemessig er det "bagatellmessig", men ser man på prosenten så blir jo dette en kostnadsøkning på 70-85% med en merkostnad på 5-600.. En annen sak er jo at tingen er brukt, skal vedkommende da få en ny tilsvarendes ting tilbake? Det vil jeg personlig påstå er urimelig. Kaller du en vare brukt etter å ha: 1: tatt varen ut av esken. 2: instalert og koblet opp produktet riktig. 3: slå på start bryteren og at det viser seg at produktet er defekt. Jeg vil ikke si at det er å "bruke" et produkt. Hvis den hadde funket i noen timer og jeg hadde brukt PC`en så hadde det vært en annen sak. Det er iallefall min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå