Stjernestøv Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Offisielt emblem for sol-observatoriet SOD: Offisiell NASA hjemmeside for SDO Hva er SDO? For de som vil følge oppskytingen... Se NASAtv EDIT: Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet? A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater: NASA TV - 300kbps - Windows Media Player NASA TV - 500kbps - Windows Media Player NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player NASASpaceFlight.com har mye god informasjon, samt en livedekkende tråd i forumet med meget hyppig oppdatering. Endret 11. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) T-4:00 min and counting... Der var nedtellingen faktisk i gang for noen tideler.... Avblåst nedtelling T- 3.59 min pga en sensor som registrerte vindkast over grenseverdien. (Tidenes korteste telling etter GO?) 24h SCRUB Det var det for i dag dessverre. Se dagens siste forsøk på oppskyting her: Se filmen hos Youtube Nytt "oppskyingsvindu" åpner kl 10:23 AM, og ender 11:23 AM EST (Eastern Standard Time) Torsdag 11.02.2010 Dette skulle bli mellom kl 16.23 og 17.23 norsk tid Torsdag. Edit: Oppdatert med video og info om nytt oppskytingsvindu Rettet klokkeslett på nytt oppskytingsvindu (Torsdag) Endret 11. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) T-2:00 hours and counting Kom i gang for noen minutter siden. Ut fra det jeg har fått med meg ligger vi godt an i dag værmessig og teknisk sett. Oppskytingen har et vindu på 1 time og gir teoretisk sett 5-6 muligheter til oppskyting. I følge værraporter vil morgendagen ikke se spesielt lys ut så vi får krysse fingrene for at de får klaff i dag. Dagens oppskytingsvindu: Kl 16.23 til 17.23 (norsk tid) Endret 11. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) T-4:00 min and holding Da har vi nådd den nest siste innebygde pausen før nedtellingen starter opp igjen. Alt ser bra ut foreløpig EDIT: Strømtilførsel er koblet over fra ekstern til intern Endret 11. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Alle melder GO og da er det straks... T-4:00 min and counting Siste stopp kommer ved T-2:00 min Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) T-2:00 min and counting Vi får ingen hold Nå skjer det! EDIT: Da var SDO på vei ut av atmosfæren.... Alt ser bra ut. Legger en video av oppskytingen opp senere i kveld. Solar Dynamics Observatory Lifts Off Separation Confirmed - Eye on Solar Weather on its Way Endret 11. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Da er SDO (Solar Dynamics Observatory) i drift og mengder data har allerede blitt analysert. Fantastiske bilder! Sjekk ut http://sdo.gsfc.nasa.gov/ og Youtube-kanalen http://www.youtube.com/user/SDOmission2009 Soon after the instruments opened their doors, the Sun began performing for SDO with this beautiful prominence eruption. This AIA data is from March 30, 2010, showing a wavelength band that is centered around 304 �. This extreme ultraviolet emission line is from singly ionized Helium, or He II, and corresponds to a temperature of approx. 50,000 degrees Celsius. The second movie shows a prominence with larger field of view http://www.youtube.com/watch?v=eWrm-dADE8w Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 NasaTV har en presentasjon på SDO nå... : http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html (har ikke sendeskjema så jeg vet ikke hvor lenge det varer eller når det startet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå