Gå til innhold

Lurt å kjøpe brukt objektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vell bare en fordel. De er mye billigere. For min del har jeg nå 4 som er brukt i tillegg til det som fulgte med huset.

Bakdelen er at de kan vere i dårlig stand som du sier.

Det med garanti så ser ikke jeg på det som ett stort problem. Garantien er der fordi at man skal sikres mot produksjonsfeil eller lignende. Når man kjøper brukt har gjerne den man kjøper av hatt objektivet så lenge at disse er luket ut. Og garantien gjelder uansett ikke lenger.

Så det største problemet blir da slitasje.

Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøpe brukt er at man kan selge igjen etter flere år og få like mye eller mer igjen for det! Samt at små kosmetiske bruksmerker allerede er der, så man trenger ikke være så redd for det.

Jeg kjøpte endel nytt til å begynne med, men alt jeg har nå er kjøpt brukt til LANGT under nypris! Og optisk er de alle som ny. Det er jo det som teller :)

F.eks. kjøpte jeg en Nikkor 20mm som koster over 5000,- ny, for 600,- ;) Sliten i lakken men linsene perfekte!

Lenke til kommentar

Jeg vil si ja dersom du kjøper samme merke som kameraet,

og litt mer tja når det gjelder billig 3. parts optikk.

Ikke det at 3. parts optikk er så mye dårligere, men de har bl.a ikke lisens for elektronikken, så det kan hende du må oppdatere cpu.

For manuelle objektiv, så er livstiden nærmest "uendelig".

Jeg har objektiv fra 1959 som jeg bruker av og til enda, perfekt stand, men ikke så god bildekvalitet som nyere har.

Slik jeg ser det, så har et par år gammelt feilfritt objektiv mange år igjen, og sjansen for fabrikkfeil er temmelig liten.

En annen ting er at kjøper du brukt god orginaloptikk, så kan du få igjen det samme som du ga for det når du selger det.

Lenke til kommentar

Som de andre har heller ikke jeg noen reservasjoner mot å kjøpe brukt. Jeg har et macroobjektiv fra 1978, og en genialt god 105mm fra samme periode, som begge kostet meg mindre enn 1000 kroner og som har en byggekvalitet du ikke finner maken til i dag. Nylig har jeg kjøpt vidvinkel- og normalzoom til fullformat brukt, og helt uten problemer.

Optikk varer og varer.

Lenke til kommentar
Som tittelen sier. Er det lurt å kjøpe brukte objektiv, siden amn ikke får garanti eller et feilfritt eksemplar?

Kom gjerne med for/mot bruktobjektiv ;)

Garanti vet jeg ikke, men reklamasjonsrett etter kjøpsloven følger produktet og ikke første kjøper. Med andre ord er dét ikke noe argument mot å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Som tittelen sier. Er det lurt å kjøpe brukte objektiv, siden amn ikke får garanti eller et feilfritt eksemplar?

Garanti vet jeg ikke, men reklamasjonsrett etter kjøpsloven følger produktet og ikke første kjøper. Med andre ord er dét ikke noe argument mot å kjøpe brukt.

Dersom jeg kjøper et 4 år gammelt objektiv av deg, og det skjer noe med det like etterpå, så vil det koste meg meget bry og kanskje advokat etc før jeg kan tenke på å få hevet kjøpet, eller fått et tilsvarende produkt. For meg høres det ut som et eventyr.

Lenke til kommentar
Dersom jeg kjøper et 4 år gammelt objektiv av deg, og det skjer noe med det like etterpå, så vil det koste meg meget bry og kanskje advokat etc før jeg kan tenke på å få hevet kjøpet, eller fått et tilsvarende produkt. For meg høres det ut som et eventyr.

Å heve kjøpet etter 4 år skal vel sitte et stykke inne. Men å få reparasjon på reklamasjonsretten, eller omlevering av tilsvarende vare skal ikke kreve så veldig mye advokatbistand.

Med ett unntak har jeg kun kjøpt bruktobjektiver, stort sett mer enn 5 år gamle, helt opptil ca 55 år gammelt. Ingen problemer. Vanligvis har de bruksmerker, en gang et objektiv annonsert med "et merke" i frontelementet - det var mulig å se at det kanskje var en ørliten skade i coatingen, men det hadde absolutt ingen effekt optisk. Prisen var hyggelig :)

Lenke til kommentar

Ikke umulig at du har rett i forhold til repasasjon.

Kjøper du derimot fra USA og sikkert endel andre land, så faller all garanti bort når opprinnelig kjøper selger varen.

En ting til, og som kaian er inne på, er at det muligens er tryggere å kjøpe eldre optikk (mindre eller ingen elektronikk) enn "gamle" moderne saker. Men ingen vet, kanskje har moderne optikk bra levetid også!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 12 år gammel Canon 70-200 2.8L i fjor, ingen problemer med denne tross alderen (nå er den 13, og fungerer fortsatt upåklagelig). Problemene har vel først og fremst vært med eldre Sigmaglass med Canonfatning, som må oppgraderes for å fungere med nyere kameraer. Såvidt jeg vet kan dette ordnes mot en liten sum via norsk importør.

Lenke til kommentar
Tenkte litt på å kjøpe et Tokina 12-24 F4 eller et Nikon av samme typen når jeg finner de brukt. Noen erfaringer?

Jeg hadde den i et par år - solgte den nettopp for 500 kroner mindre enn jeg betalte for den ny. Det er et veldig bra objektiv med strålende byggekvalitet. Skal du ha helt skarpe hjørner på et høyoppløst hus må du blende ned en del, men jeg hadde ingen videre betenkeligheter med å bruke den på full åpning. Anbefales på det sterkeste.

Edit: Sigma gir gratis firmwareoppdatering i reklamasjonstiden (5 år), etter det må du håpe at de kommer med FW-oppdatering til objektivet (nesten helt sikkert til dyrere EX-serie objektiver, mer tvilsomt med en 70-300).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Synes folk det er frekt om man spør om å få se noen bilder tatt med objektivet når man tar kontakt på annonser?

Lenge lett etter en Sigma 10-20mm, men hver gang jeg spør de som selger om de har noen bilder å vise til sier de som regel de skal sende de over snarest, men jeg hører aldri noe mer.

Har jo lest mye om Sigma og dems kvalitetssjekk så er litt skeptisk til å bare ta selgers ord for at det er i orden.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt et utall av objektiver brukte, alle sammen har vært feilfrie med ett unntak.

16-85mm jeg kjøpte nylig bakfokuserer skikkelig, og må inn til justering - siden jeg ikke fikk med kvittering må det gå på egen kappe.

Likevel, kjøp brukt, men vær litt kritisk og spør og grav mye :D (ulikt meg)

Lenke til kommentar
Skal du ha helt skarpe hjørner på et høyoppløst hus må du blende ned en del, men jeg hadde ingen videre betenkeligheter med å bruke den på full åpning.

Bare for oppklaringens skyld. Når du blender helt ned, så har du størst F-verdi? Full åpning= minst F-verdi?

Lenke til kommentar
Skal du ha helt skarpe hjørner på et høyoppløst hus må du blende ned en del, men jeg hadde ingen videre betenkeligheter med å bruke den på full åpning.

Bare for oppklaringens skyld. Når du blender helt ned, så har du størst F-verdi? Full åpning= minst F-verdi?

Ja. :)

Denne guiden er genial om du trenger litt innføring: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Når det gjelder eksempelbilder på bruktglass, så vil jeg si at det nesten er en selvfølge - spesielt når det gjelder Sigma 10-20, som jeg har sett mye rart fra. Da jeg solgte min Sigma 30/1.4 lenket jeg til flere gallerier med bilder, og også på 18-70 sendte jeg eksempelbilder i full størrelse til kjøper.

Lenke til kommentar
Når det gjelder eksempelbilder på bruktglass, så vil jeg si at det nesten er en selvfølge - spesielt når det gjelder Sigma 10-20, som jeg har sett mye rart fra. Da jeg solgte min Sigma 30/1.4 lenket jeg til flere gallerier med bilder, og også på 18-70 sendte jeg eksempelbilder i full størrelse til kjøper.

Takk for det Anew, da er det ikke meg det er noe galt med i det minste.

Lenke til kommentar

Det er mulig det høres ut som et eventyr for deg, men det er det nok ikke. Historien heter "Lov om forbrukerkjøp" og må følges av alle. Hvorvidt du er andre eller tredje eier spiller ingen rolle i så måte. Har selv reparert PC på Elkjøp som eier nr. tre, uten problemer. Måtte selvsagt vite hvem maskinen var registrert på.

Verre er det ikke med objektiver heller, er butikken kranglete spiller det nok liten rolle om du er eier nr. en, to, eller tre når det nærmer seg slutten på reklamasjonstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...