Gå til innhold

Fjerning av bloatware på windows 7 installasjon

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en Acer bærbar for noen dager siden og irriterer meg grønn på all bloatwaren som ligger med. Her er det Acer gamezone, Acer arcade, Mcaffee 60 dagers prøveversjon og you-name-it. Det er jo fullt mulig å avinstallere alt dette, men jeg er ute etter å få en "clean install" av Windows 7.

Med PC-en fulgte det ikke noen form for CD/DVD med programvare på. Jeg brente selv ut restore-dvd-er. Problemet at når jeg kjører det så gjenoprettes den til fabrikkny, og da er jo all bloatware med.

I tillegg er det laget en restore partisjon på den hvor man kan slette alt og gjøre den fabrikkny. Men her blir det samme problem med all uønsket programvare

Er det noen måte for meg å lage en norsk win 7 home premium OEM plate ved hjelp av restore dvd-er evt av restore partisjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du klarer å lage en "clean install" desverre. Men det som du derimot KAN gjøre, er å avinstallere alt boatware, bruk PING (eller evt annen programvare) til å lage et diskbilde av systempartisjonen. Dette er selvfølgelig ikke en ideéll løsning, men bedre enn ingenting.

Hva med å prøve deg på å få penger tilbake for OS'et (mulig du kan kreve det, men ikke sikker) og så kjøpe en professional-utgave (eler hva nå versjonen som ikke er knyttet til bestemt maskinvare kalles) istedet.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to, ser for meg at det er eneste mulighet ja. Tenkte faktisk å laste ned en oem versjon av win 7 norsk selv via torrent og bruke mitt eget lisensnummer, i og med at det ikke kan være ulovlig når jeg har lisens på programvaren, men dette får bli senere.

Lenke til kommentar
Takk for svar begge to, ser for meg at det er eneste mulighet ja. Tenkte faktisk å laste ned en oem versjon av win 7 norsk selv via torrent og bruke mitt eget lisensnummer, i og med at det ikke kan være ulovlig når jeg har lisens på programvaren, men dette får bli senere.

Bytte ut bloatware med spyware, adware, rootkits, virus og bakdører høres jo utrolig smart ut.

Du vet aldri hva du får når du laster ned piratkopiert programvare.

Jeg også kjøpte meg en Acer pc, og det tok vel meg under en time å avinstallere alle programmer etc som fulgte med som jeg ikke ville ha.

Er uansett mye smartere enn å laste ned en pirat utgave. Særlig hvis du bruker pcen til nettbank, betale med kort, epost etc, der informasjonen er kritisk hvis du mister den til kriminelle folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...