Gå til innhold

7 millioner skuffede Iphone-brukere

Anbefalte innlegg

Greit nok at Apple satser på HTML5, jeg applauderer dem for det, men hvorfor ikke gi flash også? Eller la forbrukerne velge selv om de vil ha det? Evt. gi brukeren mulighet til å deaktivere.

Android ser ut til å være på motsatt side, det har flash per idag og skal få html5 etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Count me out, Adobe

Mitt forhold til Flash: blokker dritten mest mulig!

Skulle likt å se statistikk for hvor mange som lastet ned en eller annen form for Flash-blokkering eller Adblock i samme periode. Det er alltid det første jeg gjør når jeg tar i bruk nettleser på en ny datamaskin - men iPhone sparer meg for bryet :p

Du er klar over at du ikke trenger å installere flash på din nye maskin?

AtW

Du er klar over at mange datamaskiner leveres med Flash ferdig installert?

Men joda, jeg er klar over at man til og med kan avinstallere Flash-driten, men velger likevel å ha det liggende da det hender en sjelden gang at jeg må tillate visning av Flash-innhold.

Lenke til kommentar
Count me out, Adobe

Mitt forhold til Flash: blokker dritten mest mulig!

Skulle likt å se statistikk for hvor mange som lastet ned en eller annen form for Flash-blokkering eller Adblock i samme periode. Det er alltid det første jeg gjør når jeg tar i bruk nettleser på en ny datamaskin - men iPhone sparer meg for bryet :p

Du er klar over at du ikke trenger å installere flash på din nye maskin?

AtW

Men joda, jeg er klar over at man til og med kan avinstallere Flash-driten, men velger likevel å ha det liggende da det hender en sjelden gang at jeg må tillate visning av Flash-innhold.

Det er nettopp poenget, selv om du ikke trenger flash på hver eneste side du besøker, så er det en sjelden gang svært kjedelig å ikke ha flash.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Hvor mange av mobiltelefonene (og datamaskinene) som kommer med Adobe Flash installert har automatisk oppdatering av Flash til versjon uten kjente sikkerhetshull?

Anta at det var mulig, da, selv om det ikke finnes noen slik versjon.

Adobe har ikke laget den automatiske oppdateringen, for øvrig.

Gnash har heller ikke vært fri for sårbarheter, jeg husker noen festlige varianter i 2007/2008, pluss de selvfølgelige følgefeilene pga. sårbarheter i bibliotekene som Gnash er avhengig av. I en mobiltelefon vil disse typisk nok være bundlet, og hvem oppdaterer disse bibliotekene når det oppdages sikkerhetshull?

AtW: Jeg bruker noe som heter NoScript i Firefox, et godt hakk bedre og viktigere enn Flashblock; den stopper både Flash og skadelig javascript som forsøker å gjøre om maskinen til en zombie. :)

Lenke til kommentar
Ja, er det ikke fint å selv kunne velge hva du vil ha av og på?

Jo, men det er noe som egentlig ikke burde vært nødvendig.

Som regel vil jeg jo ha det avskrudd, men så er det en eller annen nepe som har fått det for seg at websiden blir "bedre" av å ha en 8 MB stor flash-"webside", eller at knapper og lenker MÅ være javascript-kode og ikke fungere uten.

Det er godt jeg ikke er en voldelig person, ellers kunne jeg blitt kreativ med vedkommende: meg, han, og en bunke dvaske salatblad. ;)

Lenke til kommentar

Flash kunne seriøst ikke brydd meg mindre :p

Er webutvikler, og har kastet fra meg flash for lenge siden.

7 millioner skuffede iphone brukere? jaja, halvparten tror sikkert det er blits det er snakk om :p, nei men helt seriøst, så mener jeg at flash blir mer og mer overflødig, og mener dette ikke er noe som trenger å være på mobiler.

Flash på mobil, hvorfor? evt. animasjon blir alt for tungt for nettleseren uansett. Flash blir uansett mer og mer obsolete.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe rart Apple er skuffet: :nei:

Ja, for det er nok ikke Apple som er problemet... :roll:

Joda, på hw.no-nettverkets sider er det alltid Apple som er problemet, og ingen andre. :hrm: Flash er en Adobe-teknologi, så selvsagt er det Apple som er problemet her, det skjønner jeg også. Adobe er jo bare snille som bruker flere år på overtid for å ikke levere noe som helst. At Apple blir sure har de absolutt ingen som helst grunn til.

Fornøyd? Er dette politisk korrekt nok?

Du nærmer deg.

Du kan jo høre med Opera hvor samarbeidsvillige Apple er.

Personlig tror jeg at hvis Apple ville ha Flash på iPod/iPhone/iPad så hadde det vært det.

Eller Google for den saks skyld ...

Lenke til kommentar

Det egentlige problemet er vel at den gjennomsnittlige Apple-brukeren ikke liker å ta valg. Dermed kan Jobs & Co. ta valgene, og bli applaudert for det uansett hva det gjelder.

Det er ikke verre enn å ikke laste flash-filer før brukeren ber om det. Problem løst.

Det er nok ikke tekniske grunner som ligger bak, men snarere at Apple ikke ønsker konkurranse mot appstore. Som kjent ville det å kunnet spille flash-spill føre til at mange valgte dette ovenfor å kjøpe spill i appstore.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke tekniske grunner som ligger bak, men snarere at Apple ikke ønsker konkurranse mot appstore. Som kjent ville det å kunnet spille flash-spill føre til at mange valgte dette ovenfor å kjøpe spill i appstore.

I mine, og adobe sine øyne, er dette kjernen i saken.

Etter Ipad lanseringen var det noen ganske så "kraftige" uttalelser fra begge parter rundt dette tema.

Jeg er ingen anti-apple-kar, men syntes at enkelte uttalelser fra jobs & co er av en heller "barnslig" karrakter. Sånn f.eks mot google sitt opperativsystem "Vi har ikke blannet oss inn i deres marked, søkemarkedet, så hvorfor i ... skal dere blande dere inn i vårt marked"

Lenke til kommentar

Adobe sliter med å levere en bra nok løsning til Safari samt at Apple selvsagt verner om sin appstore.

Selv i Safari på Mac fungerer Flash dårlig sammenlignet med på Windows.

Hadde Adobe fått ut fingeren og lansert en virkelig bra løsning ville sjangsen vært at det ville bli støttet på iPhone. Om enn utenom spill.

Og nei, man trenger ikke Flash for å se Youtube eller Break videoer, begge deler fungerer fint på iPhone.

Lenke til kommentar
Du kan jo høre med Opera hvor samarbeidsvillige Apple er.

Jeg syntes den saken virket kjent.

Husk at Opera har egne motiver for sine uttalelser.

Derimot kan kanskje Mozillas problemer treffe bedre med antakelsen. :)

De har nok egne motiver, men når det gjelder apple, så er det ikke akkurat veldig uvanlig i forhold til tidligere framferd. Det er ikke akkurat sjokkerende om apple gjør seg vonde.

AtW

Lenke til kommentar

Okay, at folk bruker iPhonen og tror de kan laste ned og installere flash som på en datamaskin tyder litt på uvitenhet og litt dumhet.. De er åpenbart ikke satt inn i hva iPhone går ut på og bygger på...

En annen sak er "mangel" på flash støtte.. Jeg vil heller formulere det slik: adobe har feilet totalt med å lage en speedy og feilfri flash plattform, selv om de har hatt årevis på seg, hvorfor skal da store aktører som Apple STØTTE et dårlig prosjekt i utgangspunktet???.. At adobe's flash plattform er treig og unødvendig ressurskrevende er absolutt ikke et nytt fenomen.......

En annen ting er jo at folk VIL ha én standard på nettet, og at det ikke sklir ut i mange standarder som muligens fører til mange plugins (nei-takk).. Men, jeg vet ikke helt hvor bra det er at adobe har monopol på en lukket proprietær løsning som i tillegg krever svært mye av maskinvare, og i veldig mange tilfeller krasjer og feiler jevnlig...

Apple har jo allerede laget Safari kompatibel med den åpne standarden HTML-5...

Og siden det er det som regjerer på iPad, og YouTube allerede har de fleste videoene jeg er innom i hvertfall i HTML-5 format, så ser det egentlig bare positivt ut...

Hvis alle de store aktørene begynner å skvise ut flash til fordel for HTML-5 og åpne standarder, hva er det folk syter for da?

Selv om det i overgangsfasen blir litt kjipt, når noen trege hoder ikke har klart å få videoene sine over i det nye formatet ennå...

Folk må bare få opp farten og skjerpe seg, nettet går fort, og vil man ha brukere innom sida deres, bør man få ut fingern å ha tilgjengelig innhold i det formatet som folk vil ha og som gjelder!

Weben skal være fri og åpen for alle, kunne brukes på alle plattformer og OS, og såklart være fri for monopolske og proprietære løsninger som sinker farten webben kan uvikle seg i!

Beklager, jeg vet det er en haug med skriveleifer, men hey...

Lenke til kommentar
Jeg er ingen anti-apple-kar, men syntes at enkelte uttalelser fra jobs & co er av en heller "barnslig" karrakter. Sånn f.eks mot google sitt opperativsystem "Vi har ikke blannet oss inn i deres marked, søkemarkedet, så hvorfor i ... skal dere blande dere inn i vårt marked"

Det samme gjorde jo Microsoft og Opera (truet bare) når Apple kom med Safari.

Microsoft sluttet å utvikle Internet Explorer for Mac (og takk for det), siden Apple kom med sin egen nettleser. De likte ikke konkurransen.

Opera truet med å gjøre det samme, men valgte å fortsette å utvikle Opera for Mac OS X.

Ikke at jeg er enig i Apple at de whiner over Google, ville bare få frem at de ikke er de første som gjør dette.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar

Fantastisk hvordan folk går til forsvar for at Iphone ikke støtter flash i nettleseren, og heller ikke tillater andre nettlesere som eventuelt ville støtte flash.

Jeg leser hele tiden, både i innland og utland om hvordan folk er missfornøyd med handlingsfrihet som land og regjeringer byr på og kaller det komunisme og sosialisme, mens hvis bror Jobs dikterer hvordan ting skal være er det fordi han vet best.

Har ingenting mot Apple, men synes Applefanatisme er helt fantastisk sært. :)

Ellers så lurer jeg på hvordan hvordan maskinen min overlever uten ulumskheter og lommeboka tåler at jeg tillater flash og det ene og det andre på mobiltelefonen hvis man skulle stole på dommedagsprofetiene her og på andre forum.

Sånn da har jeg slengt min fakkel på bålet.

Lenke til kommentar
De har nok egne motiver, men når det gjelder apple, så er det ikke akkurat veldig uvanlig i forhold til tidligere framferd. Det er ikke akkurat sjokkerende om apple gjør seg vonde.

De har jo noen spesifikke standarder, det var vel noe om å ikke godta andres javascript-motorer og slikt.

Men Apple har ikke noe prinsipielt imot andres browsere.

Det er LITT for tidlig å disse Apple for å ikke ville ha Opera Mini før:

1) Opera faktisk har ferdigstilt produktet

2) Opera faktisk har forsøkt å få produktet inn i App Store

3) Apple eventuelt har avslått det

Om å mene det gjør meg til en "Applefanatiker", som bOMS tydeligvis liker å bruke som merkelapp, så får jeg kose meg med det... fra Ubuntu-netbooken.

Lenke til kommentar

Hvis du leser artikkelen du lenker til så kommer det jo klart frem at nettleseren må være basert på webkit.

Og det er jo tøys å stille krav til en ferdig browser fra opera før man kan klage når det har kommet klart frem i mange omganger at Apple ikke tillater programmer som dupliserer sine egne programmers funksjoner. Dette med webkit browsere er jo en ny ting.

Og slik er jo mange av diskusjonene som omhandler Apple, man stiller urimelige krav før man kan si at Apple lager produkter med mangler. Her kommer mange folk til forsvar for hvorfor man ikke skal ha Flash, og så blir man enige om at det må være Adobe som er problemet, ikke Apple. Så å kalle det fanatisme er ikke urimelig når man stoler på at Jobs vet best.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...