Olum Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg skal ha en multimediepresentasjon om norsk filmhistorie fra mellomkrigstiden til i dag. Har dere tips til essensielle filmer jeg bør ha med? Jeg tenker jeg skal inkludere filmer av Tancred Ibsen, Wam & Vennerød, Oscar-vinnere/nominerte. Skal nok også prate litt om den skrekkfilmbølgen som pågår i dag. Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Synspunkter på hva som var det viktigste innen norsk film på 1920 og 30-tallet? : ) Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg skal ha en multimediepresentasjon om norsk filmhistorie fra mellomkrigstiden til i dag. Har dere tips til essensielle filmer jeg bør ha med? Jeg tenker jeg skal inkludere filmer av Tancred Ibsen, Wam & Vennerød, Oscar-vinnere/nominerte. Skal nok også prate litt om den skrekkfilmbølgen som pågår i dag. Det kom nettopp ei bok om norsk film som tek for seg 12 sentrale filmar dei siste åra. http://www.universitetsforlaget.no/boker/m...ductId=21232462 Orions belte (1985) Veiviseren(1987) Stella Polaris (1993) Ti kniver i hjertet (1994) Søndagsengler (1996) Hustruer III (1996) Budbringeren (1997) Elling (2001) Salmer fra kjøkkenet (2003) Vinterkyss (2005) Reprise (2006) Max Manus (2008). Lenke til kommentar
Speik Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Hva med Jakten (1959) som var med i hovedkonkurransen i Cannes. Endret 10. februar 2010 av Speik Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Ni Liv fra 1950-tallet regnes som tidenes norske etter Max Manus. Ellers er Flåklypa selvskreven. Endret 10. februar 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
modin Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hva med Jakten (1959) som var med i hovedkonkurransen i Cannes. Erik Løchen Har ikke sett den men har sett hans andre film motforestilling, bestående av 5 filmruller som skulle vises i tilfeldig rekkefølge. Meget interesant film som handler om et produksjonteam og filmen de produserer glir inn i hverandre, og man etterhvert blir usikker på hvilken virkelighet filmen eksisterer på, skuespillerne ser rett inn i kamera og sier rare og unaturlige ting. Løchen var nok kanskje det først eksempelet på norsk kunstfilm. Lenke til kommentar
Uncle Albert Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kanskje litt sent å komme med nå, men denne boka inneholder en del det er verdt å se. Lenke til kommentar
modin Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Må nesten bare nevne at rett etter jeg skrev i denne tråden sist, så fant jeg ut at Løchens Jakten og Motforstellinger har kommet på DVD nå. 159 kroner på platekompaniet for begge filmene samlet, anbefalles varmt vet i hvertfall at jeg skal løpe ned å kjøpe dem. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Jepp. Plukket opp den DVD-en for et par dager siden. Støtter anbefalingen. Er det forresten noen andre stil- og formbevisste norske regissører? Fra nyere tid kan jo Joachim Trier nevnes, men sånn ellers er det jo jævlig tradisjonelle filmfortellinger her til lands. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Filmene til Tancred Ibsen og Edith Carlmar. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Flåklypa pga filmens revolusjonerende filmteknikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå