Gå til innhold

Essensielle norske filmer


Olum

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en multimediepresentasjon om norsk filmhistorie fra mellomkrigstiden til i dag. Har dere tips til essensielle filmer jeg bør ha med? Jeg tenker jeg skal inkludere filmer av Tancred Ibsen, Wam & Vennerød, Oscar-vinnere/nominerte. Skal nok også prate litt om den skrekkfilmbølgen som pågår i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ha en multimediepresentasjon om norsk filmhistorie fra mellomkrigstiden til i dag. Har dere tips til essensielle filmer jeg bør ha med? Jeg tenker jeg skal inkludere filmer av Tancred Ibsen, Wam & Vennerød, Oscar-vinnere/nominerte. Skal nok også prate litt om den skrekkfilmbølgen som pågår i dag.

 

Det kom nettopp ei bok om norsk film som tek for seg 12 sentrale filmar dei siste åra.

 

http://www.universitetsforlaget.no/boker/m...ductId=21232462

Orions belte (1985)

Veiviseren(1987)

Stella Polaris (1993)

Ti kniver i hjertet (1994)

Søndagsengler (1996)

Hustruer III (1996)

Budbringeren (1997)

Elling (2001)

Salmer fra kjøkkenet (2003)

Vinterkyss (2005)

Reprise (2006)

Max Manus (2008).

Lenke til kommentar
Hva med Jakten (1959) som var med i hovedkonkurransen i Cannes.

 

Erik Løchen :) Har ikke sett den men har sett hans andre film motforestilling, bestående av 5 filmruller som skulle vises i tilfeldig rekkefølge. Meget interesant film som handler om et produksjonteam og filmen de produserer glir inn i hverandre, og man etterhvert blir usikker på hvilken virkelighet filmen eksisterer på, skuespillerne ser rett inn i kamera og sier rare og unaturlige ting. Løchen var nok kanskje det først eksempelet på norsk kunstfilm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...