robertaas Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 SAS hadde tidligere en utbredt ukultur blandt kabinpersonale med å rakke ned på de som ikke kom kledt i dress, men de kom også med andre upassende kommentarer. Nesten ved hver flygning kunne jeg høre at de kom med kommentarer og personkarakteristikker til medpassasjerer som var langt langt over grensen. De siste par årene har jeg imidlertid ikke opplevd noe slikt med SAS. http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502701.html Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 En av grunnene er nok at fagforeningene i SAS er altfor sterke, og så lenge de er statseid vil det være politisk umulig å gjøre nok med disse avtalene til at de blir konkurransedyktige. Ikke er de bare sterk, men det er så mange av dem og. Mener å huske at SAS må forhandle med et tyvetalls organisasjoner. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Burde egentlig hatt en poll på dette: Har SAS livets rett? A- Ja B- Nei Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Bør ta mere flere spørsmål Hvor bør staten være med som eier? -Både SAS og Norwegian -Kun SAS -Kun Norwegian -Ingen av selskapene Hvem bør staten hvert år gi flere hunder millioner i subsidier/emisjon? -Både SAS og Norwegian -Kun SAS -Kun Norwegian -Ingen av selskapene Lenke til kommentar
per66 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Staten bør la SAS gå konkurs. Så bør staten selge seg kraftig ned i Telenor og Statoil osv. Endret 13. februar 2010 av investor Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Staten bør la SAS gå konkurs. Så bør staten selge seg kraftig ned i Telenor og Statoil osv. Du har fullt et poeng mtp eierandelens størrelse. Men det er forsåvidt ingen problem at staten opptrår som eier i et selskap. Problemet er når styringen er politisk motivert. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Mye av grunnen til at staten beholder eierandelen i SAS, er at de vil at SAS opprettholder rutene til mindre flyplasser som Kjevik, Evenes, Kirkenes osv. Jeg mener det er veldig drøyt av Norge å kreve at SAS skal betale selv for å drifte ulønnsomme ruter selv nå i disse dager med skjerpet konkurranse mellom flyselskapene. Jeg mener staten burde solgt seg ut av SAS og latt dem gjort grepene som trengs for å unngå konkurs, muligens inkludert å droppe de ulønnsomme rutene. Så får heller staten få på plass et system med anbud til de "ulønnsomme" stamruteflyplassene, slik man har det med kortbaneflyplassene per i dag. Endret 15. februar 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Jeg tror SAS må på en skikkelig slankekur. Ledelsen bør byttes ut med folk som ikke er redde for å slå hardt. SAS er nemlig en gigantisk dinosaur, og i likhet med dinosaurene hører de ikke hjemme i dagens samfunn. De lever i en tid hvor flyreisen var minst like sensasjonelt som selve destinasjonen. Det blir vanskelig, da. Tenk bare på alle fagforeningene som kommer til å motsette seg avskjedigelser og lønnskutt.. Endret 15. februar 2010 av Dux ducis Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg tror SAS må på en skikkelig slankekur. Ledelsen bør byttes ut med folk som ikke er redde for å slå hardt. SAS er nemlig en gigantisk dinosaur, og i likhet med dinosaurene hører de ikke hjemme i dagens samfunn. De lever i en tid hvor flyreisen var minst like sensasjonelt som selve destinasjonen. Det blir vanskelig, da. Tenk bare på alle fagforeningene som kommer til å motsette seg avskjedigelser og lønnskutt.. Det er jeg i stor grad enig i. SAS har ikke helt greid å foreta den nødvendige omstillingen til dagens markedssituasjon, og makter derfor ikke å drive tilstrekkelig økonomisk til å takle konkurransen fra andre aktører i markedet. Tenker med gru tilbake på overtgelsen av Braathens, man ble på et tidlig tidspunkt klar over at det var bedre å søke seg til andre selskaper enn å forsøke å forhandle seg frem til noenlunde levelige vilkår. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Mye av grunnen til at staten beholder eierandelen i SAS, er at de vil at SAS opprettholder rutene til mindre flyplasser som Kjevik,Allerede traffikert av KLM og NorwegianEvenes,Allerede traffikert av Widerøe og NorwegianKirkenes osv.Allerede traffikert av Widerøe og Norwegian Det er en illusjon at SAS gjør dette alene og at man trenger SAS for å få dette gjort. Straks SAS kutter ut en rute dukker det konkurrenter opp: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3495234.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå