Gå til innhold

Har SAS livets rett?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

SAS hadde tidligere en utbredt ukultur blandt kabinpersonale med å rakke ned på de som ikke kom kledt i dress, men de kom også med andre upassende kommentarer. Nesten ved hver flygning kunne jeg høre at de kom med kommentarer og personkarakteristikker til medpassasjerer som var langt langt over grensen. De siste par årene har jeg imidlertid ikke opplevd noe slikt med SAS.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/06/502701.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En av grunnene er nok at fagforeningene i SAS er altfor sterke, og så lenge de er statseid vil det være politisk umulig å gjøre nok med disse avtalene til at de blir konkurransedyktige.

Ikke er de bare sterk, men det er så mange av dem og.

Mener å huske at SAS må forhandle med et tyvetalls organisasjoner.

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at staten beholder eierandelen i SAS, er at de vil at SAS opprettholder rutene til mindre flyplasser som Kjevik, Evenes, Kirkenes osv. Jeg mener det er veldig drøyt av Norge å kreve at SAS skal betale selv for å drifte ulønnsomme ruter selv nå i disse dager med skjerpet konkurranse mellom flyselskapene. Jeg mener staten burde solgt seg ut av SAS og latt dem gjort grepene som trengs for å unngå konkurs, muligens inkludert å droppe de ulønnsomme rutene. Så får heller staten få på plass et system med anbud til de "ulønnsomme" stamruteflyplassene, slik man har det med kortbaneflyplassene per i dag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg tror SAS må på en skikkelig slankekur. Ledelsen bør byttes ut med folk som ikke er redde for å slå hardt. SAS er nemlig en gigantisk dinosaur, og i likhet med dinosaurene hører de ikke hjemme i dagens samfunn. De lever i en tid hvor flyreisen var minst like sensasjonelt som selve destinasjonen.

 

Det blir vanskelig, da. Tenk bare på alle fagforeningene som kommer til å motsette seg avskjedigelser og lønnskutt..

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Jeg tror SAS må på en skikkelig slankekur. Ledelsen bør byttes ut med folk som ikke er redde for å slå hardt. SAS er nemlig en gigantisk dinosaur, og i likhet med dinosaurene hører de ikke hjemme i dagens samfunn. De lever i en tid hvor flyreisen var minst like sensasjonelt som selve destinasjonen.

 

Det blir vanskelig, da. Tenk bare på alle fagforeningene som kommer til å motsette seg avskjedigelser og lønnskutt..

 

Det er jeg i stor grad enig i.

SAS har ikke helt greid å foreta den nødvendige omstillingen til dagens markedssituasjon, og makter derfor ikke å drive tilstrekkelig økonomisk til å takle konkurransen fra andre aktører i markedet.

 

Tenker med gru tilbake på overtgelsen av Braathens, man ble på et tidlig tidspunkt klar over at det var bedre å søke seg til andre selskaper enn å forsøke å forhandle seg frem til noenlunde levelige vilkår.

Lenke til kommentar
Mye av grunnen til at staten beholder eierandelen i SAS, er at de vil at SAS opprettholder rutene til mindre flyplasser som Kjevik,
Allerede traffikert av KLM og Norwegian
Evenes,
Allerede traffikert av Widerøe og Norwegian
Kirkenes osv.
Allerede traffikert av Widerøe og Norwegian

 

Det er en illusjon at SAS gjør dette alene og at man trenger SAS for å få dette gjort. Straks SAS kutter ut en rute dukker det konkurrenter opp:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3495234.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...