Patsi Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Stieg Larsson er jo kjent for å ha vært en av Europas fremste eksperter på høyreekstremisme og nynazisme. Dette gjenspeiles i bøkene hans i Millenniumstrilogien. Men hva med hacking? Det er jo også kriminelt, men fremstår som et helt ok "våpen" i bøkene hans. Er det i grenseland til å være litt dobbelmoralistisk? Lisbeth Salander stjeler jo også store pengesummer Wennerströmkonsernet, uten at det heller fremstilles som et problem. Jeg synes bøkene generelt har en lettvinn holdning til hacking og en litt dobbelmoralistisk vinkling på diverse ulovligheter. Lisbeth Salanders arbeidsmetode blir ikke avslørt fordi de har det som viktig regel å ikke avsløre kilder. Dette er imidlertid et paradoks, for det betyr jo at de kan jobbe som de vil uten å bli avslørt. Noe av den samme problematikken vises jo i forbindelse med denne hemmelige "seksjonen" i den siste boka. Der blir de heller ikke overvåket og kontrollert, derfor kan de jobbe som de har lyst til og da kan arbeidsmetodene ha en tendens til å skli helt ut, hvilket de definitivt gjør i dette tilfellet. Hva mener dere om dette? (Ja, jeg skriver særemne...) Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Lisbeth Salander er ikke noe englebarn og representerer ikke forfatterens holdninger. Sev om Lisbeth Salander Selv om Lisbeth Salander hovedpersonen er det Mikael Blomkvist som fremstår som den mest fornuftige. Han er snill og skikkelig på alle måter. Jeg tror nok at han gjenspeiler forfatteren på mange måter (både når det gjelder holdninger, yrkesliv, og egentlig alt annet ). Og det er lettere å identifisere seg med ham enn Lisbeth Saland for de fleste. Lisbeth Salander er en spennende karakter som er motstridene og med an enderledes moral (som også nevnes i bøkene). Hun er voldelig, brutal og kriminell. Hun har sin egen moral, som er sterk, men anderledes enn andres. Jeg synes det passer bra i bøkene Hvor realistisk boka er kan diskuteres. Det kan godt hende Lisbeth Salander ville blitt arestert eller at informasjonen ville blitt sett på som "skitten". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå