Gå til innhold

Asphyxia hackeprogram i Stieg Larssons bøker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver et særemne om Stieg Larssons bøker i Millenniumstrilogien og temaet hacking.

En av hovedpersonene i bøkene bruker et program som heter "Asphyxia", for å samle info fra andres pcer. I boka beskrives programmet som "en trojaner som legger seg inn på maskinen til offeret, for så å bit for bit replisere hele systemet. Etter gjentatte iterasjoner er hele systemet speilet på en ekstern maskin og offeret vil til slutt ikke lenger jobbe på sin egen maskin, men på en ekstern, overvåket maskin" (sakset fra nett).

Det jeg lurer på er følgende: Er Asphyxia et reellt program, eller er det oppspinn? Hvis det er reellt, vet noen hvordan det fungerer? Hvis det ikke er reellt, vet noen om det finnes noe tilsvarende? Gi gjerne linker.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvordan man tolker teksten. Maskinen vil jo fortsatt eksisterer i den fysiske formen, og maskinen vil fungere uten nett. Så det blir ikke helt 110% korrekt. På en annen side så er det mulig å få en tilsvarende kontroll over en hvilken som helst maskin, det er et hav av programvare å velge i mellom. Bedrifter som spionerer på egne ansatte er jo et marked i seg selv.

Stort sett så kan man gjøre hva man vil vist man først kan kjøre kompilert kode på et eksternt system, det er bare fantasien som sitter grenser for hva man kan finne på eller logge.

Lenke til kommentar
Det spørs hvordan man tolker teksten. Maskinen vil jo fortsatt eksisterer i den fysiske formen, og maskinen vil fungere uten nett. Så det blir ikke helt 110% korrekt. På en annen side så er det mulig å få en tilsvarende kontroll over en hvilken som helst maskin, det er et hav av programvare å velge i mellom. Bedrifter som spionerer på egne ansatte er jo et marked i seg selv.

Stort sett så kan man gjøre hva man vil vist man først kan kjøre kompilert kode på et eksternt system, det er bare fantasien som sitter grenser for hva man kan finne på eller logge.

Gode poeng! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Etter gjentatte iterasjoner er hele systemet speilet på en ekstern maskin og offeret vil til slutt ikke lenger jobbe på sin egen maskin, men på en ekstern, overvåket maskin" (sakset fra nett).

Bullshit. Det er (delvis iallefall) tenknisk mulig, men det vil gå så tregt at maskinen i praksis ville vært ubrukelig. Hadde det vært en intern maskin (gbit nettverk) så ville det vært en del mer plausibelt, men fremdeles meget vanskelig, og stor sjangs for at brukeren ville merket noe (måtte blant annet ha en egen shim mellom OS og hardware, og det ville nok ført til mye rart)

Lenke til kommentar

det finnes faktisk et hacker program som heter asphyxia.

(ifølge wikipedia er det den medisinska tilstanden når du ikke får puste / dør av for lite okysgen. eks kveling...)

Skal teste og se hvordan dette funker nå :)

Edit: har selv prøvd programmer der jeg regelrett kan ta kontroll over datamaskinen..

tror dog jeg fant var bare noe tull :s

Edit2: etter at jeg har lest det noen ganger så høres det ut som et veldig dårlig programm for og ta over dataen til noen... og det skjer over lang tid...

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...