Gå til innhold

spm. om HDD med EXT3 eller EXT2

Timster

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt en mediespiller med støtte for intern HDD.

HDD'en blir fomatert med enten EXT2 eller 3.

HDD'en jeg ønsker å benytte er.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=134906

Spørsmålene:

Kan en så stor disk formateres med disse filsystemene?

Kan man overføre filer til denne formatert med ext2 eller 3 fra windows 7 med en driver eller program? og mister man mye overføringshastighet på dette?

Støttet begge ext'ene filer på opptil 50 GB per fil?

Dette er det jeg lurer på forløpig, men jeg kommer sikkert på noe mer;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er den nederste jeg har lastet ned fra før, er det store ytelsestap ved å overføre mellom NTFS og EXT2/3?

Hvilken er best? Ext 2 eller 3?

Lesing fra ext3 i windows går iallefall raskt, omtrent like fort som ntfs. Jeg har ikke skrevet så mye til ext3-partisjoner i windows, men jeg antar at ytelsen er ok.

Ext3 er ext2 + en journal, d.v.s. filsystemet holder rede på hvilke operasjoner som er underveis slik at man lettere kan gå tilbake til et konsistent filsystem hvis pcen kræsjer.

I windows var det sist jeg testet kun drivere som støttet ext2, d.v.s. at man kunne bruke ext3-partisjoner men journalen støttes ikke. Alt fungerer, men hvis pcen kræsjer så må man kjøre en sjekk neste gang partisjonen brukes i linux. Dette kan gå tregt på store partisjoner.

Det er ellers ingen problemer med store partisjoner eller filer på ext3, så lenge kernelen på medieavspilleren ikke har noen "umoderne" begrensninger.

Det kan være litt upraktisk hvis du må flytte disken over i en pc for å kopiere over filer til denne disken?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er litt upraktisk å flytte disken men det blir i utgangspunktet kun gjort en gang for å flytte over alt jeg har på PCen til den.

Alle filmene har en samlet størrelse på litt over 1.2 TB og det vil ta alt for lang tid å overføre via ethernet.

I fremtiden vil jeg bruke andre alternativer enn å flytte disken:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...