Trene Arnholdt Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Sitter å lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. Legger ved en kjapp skisse av kjellerstua. Sorry for stort og stygt bilde, men detta var første gang jeg lagde sketch og delte det via N900'n.. Jeg har altså lyst til å lage meg en hjemmekino med projektor og litt heftig lyd. Jeg bor i rekkehus (endeseksjon) så jeg må lydissolere og kle igjen trappa. Hvordan forplanter lyd seg i betong gulv? Kan jeg gjøre noe ved pipa som kommer ned midt på veggen mot nabo'n? (Ingen ovn.) Hva gjør jeg generelt for å lydisolere best mulig? Så lurer jeg på om jeg skal ha lærrettet på lang eller kort veggen.. Hva gjør seg best, og hvor stort bilde kan jeg regne med å få? (Jo større jo bedre?..) Takhøyden er kun 2,03m. Det er en litt kjip ubehandla panel på veggene nå, men tror jeg vil ha glatte malte vegger. Nå er det vegg til vegg teppe, men parkett vil vel kanskje gjøre seg best lydmessig?.. Hadde vært fint med litt tips og triks her. Lenke til kommentar
Zeonid Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Sitter å lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. Legger ved en kjapp skisse av kjellerstua. Sorry for stort og stygt bilde, men detta var første gang jeg lagde sketch og delte det via N900'n.. Jeg har altså lyst til å lage meg en hjemmekino med projektor og litt heftig lyd. Jeg bor i rekkehus (endeseksjon) så jeg må lydissolere og kle igjen trappa. Hvordan forplanter lyd seg i betong gulv? Kan jeg gjøre noe ved pipa som kommer ned midt på veggen mot nabo'n? (Ingen ovn.) Hva gjør jeg generelt for å lydisolere best mulig? Så lurer jeg på om jeg skal ha lærrettet på lang eller kort veggen.. Hva gjør seg best, og hvor stort bilde kan jeg regne med å få? (Jo større jo bedre?..) Takhøyden er kun 2,03m. Det er en litt kjip ubehandla panel på veggene nå, men tror jeg vil ha glatte malte vegger. Nå er det vegg til vegg teppe, men parkett vil vel kanskje gjøre seg best lydmessig?.. Hadde vært fint med litt tips og triks her. Jeg synest du bør ta deg en tur innom http://avforum.no/ og starte en egen byggetråd, for å få best mulig hjelp. Hvor kommer denne pipa ned? Har vel endel å si for hvilken retning kinoen bør være. Men det mest normale er i lengderetningen. Og siden den er hele 4 meter bred, er ikke dette noe problem. Takhøyden er vel den som begrenser mest. Å kle igjen trappa og lydisolere best mulig er nok lurt. En kan f.eks lekte ut veggene og legge på et par lag gips, eller bygge et rom i rommet, som ikke henger sammen med veggene(dette gir best resultat, men dette kan bli vanskelig pga takhøyde). Demping inne i rommet er også viktig, da lyden reflekteres. Teppe på gulvet vil nok dempe bra, men det går fint an med parkett og ett litt stort teppe. En bør også dempe 1. og 2. refleksjonene til høytalerene på veggene, og helst i taket også. Ellers er stoff/tøy sofa/stoler å foretrekke fremfor skinn. Har du ellers gjort deg opp noen tanker om budsjett for rombygging og lyd og bilde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå