Gå til innhold

Virtuelt skjermtastatur vs. hardware-tastatur

Anbefalte innlegg

Det slår meg virkelig etter å ha prøvd ut både de gamle Nokia Communicatorene (med hardware-tastatur) og HTC HD2 med tastatur på en gigantisk stor skjerm, uvanlige hele 4,3 tommer, hvor viktig det er at det er tilstrekkelig plass på skjermen til å vise den teksten man skriver inn. Til tross for denne store skjermen til HTC HD2, synes jeg at man likevel IKKE får god nok oversikt over den teksten man har skrevet inn (f.eks. lengre eposter) I OG MED AT TASTATURET TAR SÅ UFORHOLDSMESSIG STOR DEL AV SKJERMEN. Det blir jo bare en liten glipe igjen til den teksten som skrives inn, og med en del tekst der, så mister man fort oversikten. Med andre ord: At tastaturet er fysisk og har sin egen plass utenom skjermen, er en STOR FORDEL.

Det er derfor meget synd at den moderne trenden nå går så entydig og DESSVERRE SÅ Å SI UTELUKKENDE i retning av trykkfølsomme skjermer, HVOR DET ENESTE TASTATURET er plassert på selve skjermen. Derfor er det

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv E90, og gikk fra den til HTC Hero for jeg håpet at den skulle være allright å skrive på. Forsåvidt er den ok og skrive på, men ja, det er bortkastet med stor og fin skjerm når man må bruke 2/3 av skjermen på tastatur.

Derfor gikk jeg fra Hero til N97, så videre til N900. Mye bedre hverdag med fysisk tastatur når man skriver mye.

Lenke til kommentar

Som terion skrev: "det er bortkastet med stor og fin skjerm når man må bruke 2/3 av skjermen på tastatur". Etter å ha brukt en kamerats HD2 enda en gang, må jeg virkelig si at dette er et KJEMPEVIKTIG poeng, særlig når man skal skrive noe lengre tekster. En annen ting er at et software-tastatur slett ikke er så godt å skrive på heller, og den gode synsvinkelen kan lett mangle (hvis du ikke liker å skrive med tomlene, noe jeg ikke gjør).

Men hovedpoenget er at hva er vitsen med en kjempestor skjerm når tastaturet tar så stor del av plassen?! Har ikke mobilprodusentene (her: HTC) noen kontakt med f.eks. persepsjonspsykologer, som de kan få råd fra - dette er fagfolk som kan mye om interaksjonen mellom menneske og maskin (telefon) også på det praktiske og sansemessige planet.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å bruke produktene slik de er tiltenkt, men kommer ikke unna av at man må skrive en del ila dagen. Da er det ingenting som kan erstatte fysisk tastatur.

Iaf når trenden er at alt man gjør skal kvittres, all kommunikasjon går via face eller IM, man flytter all epost fra pc'n til mobilen, bare for å få med seg alt, alltid.

Da er jeg helt enig at et tastatur som tar 2/3 av skjermen ødelegger mye av opplevelsen, og man går fort tilbake til pc'n.

Lenke til kommentar

det virtuelle tastaturet på Nokia n900 er knallbra. prøvde tastaturet på HD2, iPhone og Omnia HD, men n900 sitt var mye mer behagelig for de virtuelle tastene er mye større enn alle andres. får sikkert no software til dem andre modellene som gjør d større, men iallefall sånn orginalt sett.

men personlig så er fysisk tastatur best helt klart.

Lenke til kommentar

anders iver og bacchus har gode poenger i sine innlegg, og jeg håper 2news får rett i at det kommer noe interessant i Barcelona. Og da mener jeg en telefon som har stor nok skjerm, stort nok og godt nok hardware-tastatur og som desstuen kan f.eks. "tiltes" eller åpnes som de gamle Communicatorene kunne. Det er så viktig å få en behagelig vinkel mellom tastaturet og skjermen, slik at du også får muligheten til å ha telefonen stående på bordet foran deg og bruke den som en bitte-liten PC. Men av det lille som har lekket ut fra Nokia hittil, ser det ikke ut som de har noe i denne retning på beddingen nå, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...