Gå til innhold

Hvordan velge pc i dag? Ghz?

Anbefalte innlegg

Det er på tide jeg kjøper / bygger meg ny pc. Sist jeg var inne i hardware verden så tittet vi på Mhz/Ghz og det var det, men jeg forstår ting har endret seg i dag. Hvordan setter jeg meg inn i prosessor/hardware verden igjen?

Jeg bruker pcen til grafisk arbeid i adobe programmer, samt et par 3d programmer. Pcen kan trengte mye ram, da jeg er svært glad i å multitaske og kjøre svært mye sammtidig.

Noen tips? Hvilken prisklasse må jeg opp i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder prosessorer, så er det litt vanskeligere i dag. Generelt gjelder det å se på produktnavn og produktnummer, eksempelvis så er Intel Core i7 bedre enn Intel Core i5 prosessorene. Når et gjelder AMD, så er Phenom II X4 prosessorene de beste fra deres sortiment.

Også nytt nå er at prosessor og skjermkort jobber tettere sammen. Før var det slik at prosessoren tok seg av oppgaver, mens skjermkort bare ble brukt for å vise bilde på skjermen. Nå er det noe kalt STREAM med ATI skjermkortene og kunkurenten nVidia har noe kalt CUDA. Disse funksjonene gjør slik at skjermkortet hjelper prosessoren, arbeid med bilde og video er oppgaver STREAM og CUDA kommer til sin rett.

For en PC til dine oppgaver vil jeg si rundt 10.000 kroner, 12.000 kroner om du vil ha med ny skjerm. Man kan godt kutte ned prisen med et par tusenlapper til 8000 > 10.000 kroner, men jeg synes det er litt viktig å legge til litt ekstra for å redusere støy.

Så til slutt for denne gang er det store spørsmålet: Kan du montere PC selv, eller ønsker du den ferdig bygget?

Lenke til kommentar

Du nevner et viktig element med støy. For meg er det viktig at pcen er mest mulig lydløs siden den står på hele døgnet på kontoret (bruker kontoret også til andre ting enn pc) Jeg har i dag vifeløst skjermkort da jeg husker fra gamledager at skjermkortet var støysynder nr1.

Men er det "vanlig" at alle prosessorer kjører dobbel kjerne? Fire? Hvordan er det med 32bit / 64bit? Er alt 64 i dag?

Jeg har ingen problemer med å bygge selv. Så å finne komponenter er ikke noe problem.

Skjerm, mus, tastatur har jeg. Men det meste annet bør nok komme nytt.

Lenke til kommentar

Finnes noen vifteløse kort per dags dato også. HD 5450 f.eks. Og med en tredjeparts kjøler på prosessoren bør det være mulig å kjøre prosessoren uten vifte også.

Blir mer og mer vanlig med 4 kjerner nå ja, hvertfall her på forumet. Har du fire kjerner kan du glattere kjøre flere programm samtidig.

All ny hardware på markedet støtter vel 64bits OS nå til dags.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...