Gå til innhold

Har funnet en stjålet bærbar. Hva gjør jeg?

eUnaas

Anbefalte innlegg

Jeg fant for en tid tilbake en bærbar pc i en sekk. Jeg ønsker å få gitt den tilbake, da jeg selv vet hvor sinnsykt trist og irriterende det kan være å miste pcen. Men hvordan får jeg gjørt det?

Jeg kjenner fornavn og første bokstav i etternavn til eier ut fra brukernavn i start-skjer på Windows 7. PCen er sikkerhetsmerket med Mamut tag. Så det er mest sannsynlig sankk om en bedriftspc. Jeg har prøvd å ringe tlf nr på security tag, samt registrere koden via nettet, uten at noen har respondert.

Spørsmålet ender i brunn og grunn i om det er mulig å "hacke" seg inn på Windows 7 kontoen for å prøve å finne noe mer info til eier !?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at jeg får ikke tak i eieren pr den informasjonen jeg har idag. Noe jeg har frsøkt i to uker nå. Alt jeg sitter med er egnetlig et personnavn.

Så for meg blir alternativet å la pcen ligge her. Eller? Finnes det andre "fornuftige" muligheter?

Lenke til kommentar
PCen er sikkerhetsmerket med Mamut tag. Så det er mest sannsynlig sankk om en bedriftspc. Jeg har prøvd å ringe tlf nr på security tag, samt registrere koden via nettet, uten at noen har respondert. 

Hva mener du med "Mamut tag"? Er det som i økonomiselskapet Mamut? Da er det vel en enkel sak å ringe sentralbordet der, eller simpelthen levere inn maskinen til dem?

Og hvis du virkelig vil hjelpe den som har mistet maskinen, og det ikke er snakk om selskapet Mamut, så levér maskinen til politiet. Kan ikke skjønne at du har sittet på den i to uker uten å ha gjort noe enda...   :nei:

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle hele historien.

Vi var en stor gjeng som hadde leid et utested. Da det stengte, var jeg sistemann ut. Det sto igjen en sekk. Jeg tok den med da jeg trudde det var noen av "mine" som hadde glemt den. Etter mye søking fant jeg ut at det ikke var tilfelle. (Siden jeg var annsvarlig for festen, så var det en naturlig ting å gjøre)

Jeg kontaktet så utestedet vi var på og meldte i fra om at jeg satt med en sekk og pc. Så har jeg egnetlig gått og avventet på at de skal kontakte meg, igjen.

Lever jeg den til hittegods vil den aldri kommer til sin rette eier.

Det hører også med historien at sekken inneholder mange eiendeler utover en pc.

Lenke til kommentar

Ifølge Straffeloven §145 annet ledd er det ulovlig å skaffe seg uberettiget tilgang til data ved å bryte en beskyttelse (datainnbrudd). Selv om intensjonen her måtte være god, så vil det likevel dessverre bryte Straffeloven. Og siden Diskusjon.no er underlagt norsk lov, så kan vi ikke bistå våre brukere i å gjøre lovbrudd.

Edit: Lar tråden få være åpen dersom noen har andre gode ideer til hvordan finne rette eier, som ikke innvolverer datainnbrudd.

Lenke til kommentar
Lever jeg den til hittegods vil den aldri kommer til sin rette eier.

Hvis vedkommende har meldt sin maskin stjålet, vil den jo det. Og det er det vel veldig sannsynlig at han har gjort. Kjenner faktisk til to av to tilfeller hvor folk har fått tilbake maskinene sine på den måten.

Lenke til kommentar

Meld i fra til politiet, de thar du plikt til etter hittegodsloven § 2 (2). De har oversikt over de pcer som er meldt stjålet/ mistet, samt at de har kontakt med div. sporingsfirmaer.

Du kan jo notere deg sporingsnummer og brukernavn på kontoen, så kan du leke dektetiv selv,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...