Gå til innhold

Colasøl på Dell Vostro 1500

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har, av flaue årsaker, klart å få sølt en del cola utover min Dell Vostro 1500. Det var en gang i tiden et prakteksemplar av en modell, men jeg har ingen garanti/service på den lenger. Jeg fulgte "standard kriseprosedyre", åpning, tørking, osv., og maskinen så ut til å fungere ganske fint faktisk. Tastaturet var selvsagt klissete, men dette kan lett byttes.

Nå, noen uker senere, har jeg begynt å merke at maskinen kan ha en tendens til å spontant henge seg opp ved forholdsvis enkle oppgaver (Firefox, musikkavspilling (spesielt ved spoling), osv). Under vanlig drift har det også hendt at jeg får feilmelding om at maskinen ikke lenger har kontakt med harddisk. Reboot fikser dette. Optisk drev sliter også veldig, og det hender at Win7 ikke oppdager enheten i det hele tatt. Reboot pleier å fikse dette også.

Bortsett fra dette har jeg hatt veldig lite problemer med maskinen, og den kjører faktisk spill som RA3 med høy grafikk ganske greit.

Jeg lurer derfor på om det kan være noe så "enkelt" som at en SATA-kontroller på hovedkortet kan være gåen? Eller indikerer disse symptomene at det også kan være noe mer/annet feil med maskinen?

Lurer også på om det er noen som har erfaring med dette, og å eventuelt bytte disse SATA-kontrollerne? Hvor har dere i så fall fått tak i reservedeler?

Det kan også nevnes at Dell har vært svært motvillige til å yte noen som helst hjelp, og har nektet å diagnostisere feilen (i forbindelse med forsikringssak, ekstern polise) ved mindre jeg ikke hadde en fast reparasjonsordre hos dem i tillegg, som feks å bytte tastatur.

På forhånd, takk for all hjelp til de som kanskje (dessverre) skulle ha lignende erfaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar!

Det vil vel i så fall være snakk om å bytte hele hovedkortet (+ tastatur/evt) ja. Nærmer seg prisen på en ny maskin i grunnen.

Har hatt maskinen stående "åpen" i noen dager nå, er noen colaflekker her og der seg jeg, og antydninger til rust rundt skruefester, etc. Jeg får eventuelt prøve å vaske alle problemdeler + hovedkortet i 96% etanol og se om det fungerer, så eventuelt kjøpe en ny maskin hvis ikke :)

Lenke til kommentar

Sjekk først om innboforsikringen kanskje dekker slike uhell, min gjør. Jeg har hatt cola/kaffesøl på laptops og mobiltelefoner før og demontert de totalt. Vasket så tastatur hovedkort med lunkent vann i dusjen. Det du ikke må vaske er skjerm, harddisk, DVD og smådeler som mikrofon og høytaler, kjølevifte ol.

For meg har vann virket best, en får et lite trykk på det umder dusjen pluss en har mye mer av det.

La alt tørke veldig godt før du setter noe sammen og vær forsiktig, det er veldig lett å ødlegge en av de mange småkontaktene når du setter alt sammen. Pass også på å få riktig skrue på riktig sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...