Gå til innhold

Livet har gått forbi meg..

rettefeil

Anbefalte innlegg

Jeg er 23år (fyller 24 neste år) og har ingen utdanning eller jobb på papiret.

Etter ungdoms skolen var det meningen jeg skulle ta meg ett friår fra skole og jobbe litt,

det endte jo selfølgelig med at jeg begynte og spille, gjorde ikke annet i nesten ett år.

Utviklet etterhvert sterk sosial angst, det gikk så langt i perioder at jeg ikke kunne gå på

butikken, svimte faktisk av i nærbutikken en gang. Jeg var deprimert hele tiden og

tankene dreide seg mere og mere om hvor ubrukelig jeg er, ble en sirkel av dårlig tankegang jeg ikke greide og komme ut av.

Gjennombruddet kom når broren min flyttet tilbake til byen, vi har alltid vært nære hverandre og det var lettere for meg å komme meg videre og ut av tilstanden min med han støttende.

Jeg har nå kommet meg ut av tilstanden jeg var i, det er ca ett år siden.

Ble litt langt dette her men jeg følte jeg måtte forklare hvorfor jeg ikke har jobbet eller

gått på skole. I dette året har jeg tatt det litt sakte, har gjort små hjelpe jobber, som å male hus og vaske tak osv. for bekjente.

Det har nå gått for lang tid for at jeg kan begynne på skole, har ikke skolerett lenger og er 3 år unna voksen rett. Hva skal jeg gjøre med livet mitt? Hadde en drøm på skolen om å bli enten bli blikkenslager eller elektriker, men er jo håpløst for meg nå, kommer jo ikke inn på skole og er jo ingen som vil ansette en som ikke har jobbet eller gått på skole på 6 år, hvilke alternativer har jeg?

Endret av rettefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har brukt dine 3 år på vgs så har du vel ennå krav på de til en vis alder, men mener den er høyere enn 24 år ...

På VG1 hadde jeg en 25 åring i klassen, han hadde brukt opp alle sine 3år fra før av (bare gått å sosa og stryki i det meste), men han hadde ennå skole plass, så det er ennå håp, bare si ifra til nav, utdannings direktoratet eller hvilke av dem som er den riktige å ta kontakt med så får du et søke nummer så søker du på vigo før 15 mars som alle andre som skal inn på VGS

Lenke til kommentar

Friår er stort sett galskap, man blir gående hjemme og traske mens alle venner er på skole/jobb/militæret og har ingenting å gjøre. Da blir man selvsagt deprimert. Få rævva i gir og søk deg noen enkle jobber, eller kom deg videre i skolegangen. Bare det å få en fast rutine i livet hjelper vanvittig mye mot depresjon og "for mye tenking". Jeg vet hvordan det er.

Klart du kommer inn på skole, er ingenting som sier at bare 16-18-åringer kan gå VG. Vi hadde flere 30-40 åringer i klassen på yrkesskolen som videreutdannet eller omskolerte seg. OG selvsagt får man jobb etter passerte 25 år. Folk bytter jo jobber "hele tiden".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har vært i lignende situasjon, jeg prøvde litt av hvert på Videregående, men tilslutt halveis på 3 året sluttet jeg.

Da var jeg 19år. Jeg var veldig heldig og kom ut i jobb tidlig, endte opp som telefonselger. Det passet ikke for meg, og jeg sluttet etter 3 dager. Tok kontakt med nav, som tilbydde meg et truckførerkurs. Jeg takket ja, og under kurset tilbyddet et vikarfirma meg jobb i nærheten av der jeg bodde. Jeg jobbet der i en periode på 2år.

Etterhvert begynte jeg å bli lei jobben, og ville ta et fagbrev. Skjønte fort at man ikke kom noen vei i arbeidsmarkedet uten. Jeg fikk vigobrev i posten, og bestemte meg for å søke på Bygg&Anleggsteknikk. Nå er jeg over halvveis i første året, med gode karakterer. Jeg er 21 år og 5år eldre enn alle de andre, men det går helt fint. Når jeg er ferdig har jeg gått 5år totalt på videregående! Og jeg har aldri vært glad i skole hehe.

Du har fortsatt ungdomsrett (25år er grensa). MEN Kommer du inn på første året ditt, stiller bakerst når du skal søke andre året ditt. Men hvis det er liten pågang på den linja er ikke det noe stress.

Mitt råd til deg er, det jeg gjorde var ikke smart. Jeg fant ut alt for sent at utdanning er veldig viktig. Logg deg inn på vigo med minid og søk Skole!

Lenke til kommentar
Vel 5 år på vgs er jo ikke så veldig lenge når du ser på at det er vanlig med 3-8 år på universitet/høgskole etter VGS :D

Sant nok. Men de fleste går bare 2-3år på vgs så :p og hvis jeg går 5år på høyskole. Så blir det veldig mange år tilslutt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...