Gå til innhold

Er norske fengsel, fengsel eller luksushotell?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Jeg er på ingen måte imot at fengsler i norge skal ha en brukbar standard.

Men jeg synes at det blir litt "teit" å ruste opp til denne standarden når det er faktisk er underskudd på fengsler og sikringsanstalter i norge.

 

Fengsel er en veldig primitiv form for straff, straff i seg selv er også veldig primitivt...

Men i noen (mange) tilfeller er det dessverre nødvendig...

 

Trur du må lenger inn i Oslo-øst med ord som: "straff i seg selv er også veldig primitivt".

Kanskje vi skal slutte å belønne fordi vi meinar det er primitivt.

 

Kan du omformulere, skjønner overhode ikke hva du prøver å si her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du omformulere, skjønner overhode ikke hva du prøver å si her

Straff er ikke primitivt. Det er en nødvendighet i et samfunn. Du straffer og belønner barna dine

opp for å vise hva som er rett og galt. Voksne er ikke perfete, men da må man også straffe folk som gjør handlinger som vi ikke liker og belønne de som oppfører seg ordentlig.

Lenke til kommentar

Kan legge inn det jeg pleier å skrive i slike tråder.

Kjenner en Iraner som kastet brannbombe på en ambasade i Oslo for å komme til fengsel.(Etter han fikk opphold)

Varm mat, et sted å bo, utdanning, selskap, penger,

VS gata /kollektiv /jobbsøkende.

 

Fengsel i Norge var for han som palasser i Iran.

Lenke til kommentar
Kan du omformulere, skjønner overhode ikke hva du prøver å si her

Straff er ikke primitivt. Det er en nødvendighet i et samfunn. Du straffer og belønner barna dine

opp for å vise hva som er rett og galt. Voksne er ikke perfete, men da må man også straffe folk som gjør handlinger som vi ikke liker og belønne de som oppfører seg ordentlig.

 

Nå er du ute på tynn is.

Foreslår at du setter deg inn i litt grunnleggende pedagogik.

Du kan gjerne starte med B.F. Skinner og hans forskning på negativ forsterkning.

Jeg benekter ikke at det er nødvendig med straff og forvaring i et samfunn, men at vi trenger betydelig mer av det er jeg ikke enig i!

 

Kan legge inn det jeg pleier å skrive i slike tråder.

Kjenner en Iraner som kastet brannbombe på en ambasade i Oslo for å komme til fengsel.(Etter han fikk opphold)

Varm mat, et sted å bo, utdanning, selskap, penger,

VS gata /kollektiv /jobbsøkende.

 

Fengsel i Norge var for han som palasser i Iran.

 

Den dær tror jeg så gjerne på, men dette betyr jo ikke automatisk at det er fengslene det er noe feil med.

Lenke til kommentar

Skjønner jo helt klart at folk blir sure om noen har det bedre i fengsel enn mange vanlige folk har det hjemme i husene sine, men om man legger sinne og følelser til side: Er det ikke bedre at fangene har det helt ok i fengselet enn at de kommer ut igjen som monstre? På lang sikt kan kanskje et slik fengsel tjenes inn?

 

Dere som ønsker mye hardere fengsler, hva er det egentlig dere ser for dere?

 

 

(PS: Sterke bilder!)

(Et russisk fengsel, ikke blandt de verste i landet akkurat, slik jeg har forstått det)

 

Vil dere heller at vi skal degradere fengslene til noe lignende denne standaren, som vi finner hos vår nabo i øst, Russland? Tror dere ikke en fange som kommer ut av et norsk fengsel har bedre muligheter for å komme tilbake til samfunnet enn en som kommer ut av et russisk fengsel? Ser ikke helt denne trangen til hevn.

Lenke til kommentar
Nå er du ute på tynn is.

Foreslår at du setter deg inn i litt grunnleggende pedagogik.

Du kan gjerne starte med B.F. Skinner og hans forskning på negativ forsterkning.

Jeg benekter ikke at det er nødvendig med straff og forvaring i et samfunn, men at vi trenger betydelig mer av det er jeg ikke enig i!

Pedagoger er ofte på tyn is selv. Hvem er det som har herpet til skolen i Norge, fordi de trodde at man ikke kunne straffe barn og at en lekeskole ville føre til at de lærte mer? Det førte bare til at barna ble slappe, fordi de visste at handlingene deres ikke hadde noen konsekvesner, så hvorfor skulle de gidde.

 

Fra oppdragelse vet jeg godt at de som har de beste barna er de som blander straff og belønning. Glemmer man straff får man bortkjemte barn som tror de kan få alt. Glemmer man å belønne folk kan det fort føre til at de ikke bryr seg. Dette barnet vil etterhvert finne ut at gode handlinger er bedre for han selv enn dårlige handlinger. Voksne er ikke noe unntak til dette, selvom en del venstrevridde tror folk får en helt annen personlighet når det er samfunnet som lærer dem opp.

 

Fengsel er ikke en ordentlig straff i Norge. Lukkete fengsler som det nevnt i emnet er helt greie og åpne fengsler som de fleste havner i er ferieparadiser. Dette er ikke bare elendig for å oppdra folk, men det fører også til at folk ikke frykter fengsel i like stor grad og blir dermed mindre prevantivt.

 

Snip

Du vet at det finnes nyanser i verden? Hvorfor kan vi ikke bare lage klassiske fengsler som vi kjenner fra historien. Altså, noe lignende dette

prison_top.jpg

 

Og så kan man komme til bedre fengsler etterhvert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Nå er du ute på tynn is.

Foreslår at du setter deg inn i litt grunnleggende pedagogik.

Du kan gjerne starte med B.F. Skinner og hans forskning på negativ forsterkning.

Jeg benekter ikke at det er nødvendig med straff og forvaring i et samfunn, men at vi trenger betydelig mer av det er jeg ikke enig i!

Pedagoger er ofte på tyn is selv. Hvem er det som har herpet til skolen i Norge, fordi de trodde at man ikke kunne straffe barn og at en lekeskole ville føre til at de lærte mer? Det førte bare til at barna ble slappe, fordi de visste at handlingene deres ikke hadde noen konsekvesner, så hvorfor skulle de gidde.

 

Fra oppdragelse vet jeg godt at de som har de beste barna er de som blander straff og belønning. Glemmer man straff får man bortkjemte barn som tror de kan få alt. Glemmer man å belønne folk kan det fort føre til at de ikke bryr seg. Dette barnet vil etterhvert finne ut at gode handlinger er bedre for han selv enn dårlige handlinger. Voksne er ikke noe unntak til dette, selvom en del venstrevridde tror folk får en helt annen personlighet når det er samfunnet som lærer dem opp.

 

Fengsel er ikke en ordentlig straff i Norge. Lukkete fengsler er helt greie og åpne fengsler som de fleste havner i er ferieparadiser. Dette er ikke bare elendig for å oppdra folk, men det fører også til at folk ikke frykter fengsel i like stor grad og blir dermed mindre prevantivt.

 

Nå var det hverken avskaffing av straff eller økt satsning på lekeskoler jeg etterlyste.

Det jeg derimot oppfordret til var at du satt deg inn i virkningen av negative forsterkninger.

Det virker som at du har fått det for deg at den negative forsterkningen er like viktig eller viktigere en positiv forsterkning, noe som er veldig feil.

Men dette er ikke en diskusjon om shaping så jeg tror jeg lar det være med dette.

Lenke til kommentar
Nå var det hverken avskaffing av straff eller økt satsning på lekeskoler jeg etterlyste.

Det jeg derimot oppfordret til var at du satt deg inn i virkningen av negative forsterkninger.

Det virker som at du har fått det for deg at den negative forsterkningen er like viktig eller viktigere en positiv forsterkning, noe som er veldig feil.

Men dette er ikke en diskusjon om shaping så jeg tror jeg lar det være med dette.

Nei, men det gjør pedagoger. Hvorfor skal vi stole på dem nå?

 

Jeg kjenner til negative forsterkninger og tok det med i forrige post. Grunnen til at det skjer er fordi man glemmer belønning i systemet. De føler en slags håpløshet og dermed begynner å ikke bry seg. Å ha fengsler som ser ut som fengsler fører ikke til dette. Spesielt siden etter god oppførsel kan de komme til et bedre fengsel. Hvis dette skulle skje, burde dette ha skjedd i Singapore. I virkeligheten fører det til en langt mer lydlig befolkning. Norge hadde også en langt mer lydig befolkning tidligere da vi ikke hadde håpløse pedagoger som ikke tror på straff.

Lenke til kommentar

Selvsagt vet jeg at det finnes nyanser her i verden, men lurer litt på hva folk tenker på når de skriker etter verst mulige fengsler. Bare lurer, ønsker man at landet sitt skal stå frem med fengsler lignende dette russiske eksempelet? Det er jo slik vi ender opp om vi virkelig går inn for å lage det ille. Det er enkelt for mange å sitte hjemme på gutterommet og skrike etter verre kår i fengslene, men ikke like lett å ta ansvsar for konsekvensene det vil/kan medføre.

 

Nå var ikke dette et spørsmål rettet mot deg, Camlon, eller noen andre enkeltpersoner i denne tråden, men til de som hele tiden maser om verre fengsler og som mener det er viktigere enn f.eks rehabilitering, mener å huske at det er noen av dem her på forumet også :)

 

Husk at mens vi klager over for gode fengsler her, sitter sannsynligvis uskyldige fengslet under grusomme kår bare noen titalls mil lenger øst og flere andre steder i verden.

Lenke til kommentar

Lavere standard, flere celler.

 

Dette luksus-"fengselet" er en vits og ikke mye til fengsel i det hele tatt.

 

Hva pokker er dette snakket om rehabilitering?! Kalde, kyniske psykopater kan sitte der, planlegge neste brekk når de slipper ut og samtidig klage på at de serverer lasagne og ikke pizza på fredager?? "Jeg vil ha en 60-tommers, 42-tommers-TV'en duger ikke lenger!" De regelrett hånflirer av straffe-Norge. Hvem ville ikke det?

 

Hva blir det neste?

 

Fengselsstraff skal være kald, utrivelig og jævlig. Det skal faen meg ikke være snakk om å komme inn i varmen. Jeg driter i hvordan kjeltringene "føler seg" eller hva de synes om standarden i fengselet. De har selv gjort noe kriminelt og sørget for å havne der, da bør jaggu meg ikke straffen være gratis utdanning i luksusleilighet med portforbud!!

 

La meg tilføye at 30 minutters ringetid i uka og "leggetid" kl. 21 ikke gir noen som helst medynk fra meg.

 

Enkelte land gjør kort prosess med tjuvpakket, kjeltringene, morderene og voldtektsforbryterene.

 

Var det opp til meg, ble det rensket opp i rekkene istedet for dette tullet her. Jeg er drittlei dullingen med skurkene som koster milliarder skattekroner.

Lenke til kommentar
Belønning er greit nok, men man skal ha det kjipt i starten. Da skal man ikke starte opp med plasma TV og CS, eller åpent ferieparadis hvis du havner i et åpent fengsel. Forstått?

 

 

Jeg trodde først dette var mer fri soning, leste feil i artikkelen. Når man bygger ett nytt fengsel, så er det ikke rart det blir "fint". Sånn er det med nybygg.. Men selv om de har plasma/lcd skjermer, er det ikke 40" de sitter med. Vi måtte også bytte ut noen tver som tok kvelden når jeg satt inne, og da ble det 20" lcd tver. Mange ble så klart sjalue når 2 personer hadde "luksus" tv, mens resten satt med 14" crt hvor man knapt kunne se noe. Det er heller ikke bare tyngre kriminelle som sitter i høy sikkerhet, han yngste som var inne når jeg var der, hadde knapt fyllt 16, og hadde gjort noe hærverk.

 

Du kan heller ikke spille CS og andre dataspill, hvor får du det ifra? Er man heldig, er det lov med Nintendo DS eller PSP. For de som har dommer på flere år, som 8 år og utover. Sitter disse i egne fengsler, her er det ofte lov med playstation på cella. Men internett har man ikke fri tilgang til uansett.

 

Nå var jeg ett sted hvor det bare er plass til 14 stk. Men tror folk undervurderer effekten av å være låst inne og ikke kunne gjøre som man vil ellers i hverdagen.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Det folk undervurderer mest mtp. rettsvesnet i Norge er kriminelles påvirkning på ofrene og samfunnet. Fengslene er mer enn gode nok, selv om kriminelle helst skulle sett at porten var åpen og dommene var minimale.

 

Vi snakker om kriminelle som har gjort noe mot andres rettigheter, og en del har gjort noen store psykiske innvirkninger på ofrene, selv om de "bare" har gjort et innbrudd. Disse innvirkningene bør ikke undervurderes uansett hvor få måneder med fengselstraff den kriminelle har fått.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Det er riktig. Men ikke dra alle under en kam. Noen angrer på sine handlinger, og da kan fengsel komme til nytte. Men du har også personer som ikke eier medfølelser, og kun tenker på seg selv. Disse vil nok gjøre kriminelle handlinger om og om igjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Jeg er på ingen måte imot at fengsler i norge skal ha en brukbar standard.

Men jeg synes at det blir litt "teit" å ruste opp til denne standarden når det er faktisk er underskudd på fengsler og sikringsanstalter i norge.

 

Fengsel er en veldig primitiv form for straff, straff i seg selv er også veldig primitivt...

Men i noen (mange) tilfeller er det dessverre nødvendig...

 

Trur du må lenger inn i Oslo-øst med ord som: "straff i seg selv er også veldig primitivt".

Kanskje vi skal slutte å belønne fordi vi meinar det er primitivt.

 

Kan du omformulere, skjønner overhode ikke hva du prøver å si her

 

OK.

 

Eg følar at det blir for dumt å sei at straff er primitivt. Kanskje belønning er for primitivt også?

Lenke til kommentar
Jeg er på ingen måte imot at fengsler i norge skal ha en brukbar standard.

Men jeg synes at det blir litt "teit" å ruste opp til denne standarden når det er faktisk er underskudd på fengsler og sikringsanstalter i norge.

 

Fengsel er en veldig primitiv form for straff, straff i seg selv er også veldig primitivt...

Men i noen (mange) tilfeller er det dessverre nødvendig...

 

Trur du må lenger inn i Oslo-øst med ord som: "straff i seg selv er også veldig primitivt".

Kanskje vi skal slutte å belønne fordi vi meinar det er primitivt.

 

Kan du omformulere, skjønner overhode ikke hva du prøver å si her

 

OK.

 

Eg følar at det blir for dumt å sei at straff er primitivt. Kanskje belønning er for primitivt også?

 

Jeg skrev:

Fengsel er en veldig primitiv form for straff, straff i seg selv er også veldig primitivt...

 

Litt dumt at du henger deg opp i andre del av den settningen, jeg brude stregt tatt lavære å hekte på den siden dette ikke er temaet som tråden omhandler.

Men kort fortalt så er negative forsterkere dirkete knyttet til en positiv relasjon, så tja man kan vell si at belønning også er primitivt.

Om du ønsker å vidre diskutere straffens rolle ved adferds trening så svarer jeg deg gjerne men du bør kanskje starte en ny tråd under Helse for dette.

Om du ønsker å diskutere om fengsel er en primitv form for straff så kan vi gjøre det her :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2846154.ece

 

Halden Fengsel har kostet 1,3 milliarder kroner å bygge, og har fått kritikk for sine lekre celler med flislagte bad, duse farger, flatskjermer og vinduer uten gitter. Hver celle er 12 kvadratmeter stor, med et 2 kvadratmeter stort bad. Veggene i fengselet skal utsmykkes for 6,1 millioner kroner.

 

En DLFer måtte pga. et samlivsbrudd nettopp ut på boligmarkedet. Der fikk han kjøpe en 4-roms med dårlig standard på bad, kjøkken, stue OG soverom for 1,6 mill + 300 000 i fellesgjeld.... Opppussingsbehov ca 200 000. Med en slik gjeld blir han sittende mye inne alikevel, så frihetsberøvelsen er mer enn bare opplevd.

 

Han lurer nå på om det er noen som vet om en ok forbrytelse som kan skaffe han plass i dette fengselet en 10 års tid.

Lenke til kommentar

Jeg misunner ingen av de insatte i Norge. Det burde ikke dere heller. Det er en grunn til at alle søker om prøve og permisjon så ofte de kan. Det er en grunn til at folk rømmer fra fengsler.

 

Husk at mangen av de alvorligste forbrytelsene skjer "in the heat of the moment", ikke gjennomtenkt, og de angrer senere. Da gir det ingen mening å pine dem i hundre år. Bedre at de kan komme ut og jobbe og hjelpe fellesskapet.

Lenke til kommentar

Hva sosialister evnt. måtte være har for det første ingen ting med tråden å gjøre og for det andre går det ann å underbygge påstander når du først kommer med dem. det er forøvrig mange som sympatisere med kriminelle dersom man skald ømme utifra alt som blir skrevet i forskjellige tråder om temaet her på forumet samt hvordan de kriminelle faktisk behandles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...